MÉS LLIBRES MÉS LLIURES

Tu i l'univers bategant

'Manifest de la nova dona vella' (Pol·len Edicions) és l'últim poemari traduït al català de Mari Luz Esteban, investigadora especialitzada en l'antropologia feminista i activista

Roser Iborra: «És una poesia molt narrativa, molt despullada, molt austera. Des d’aquesta nova llum, fa una tria d’experiències antigues que redescobreix amb la mirada d’una dona vella i sàvia»

Laura: ella també

| 18/12/2020 a les 10:32h
Arxivat a: Setembre cultural, roser iborra, mari luz esteban, pol·len edicions, ressenya, literatura, poesia, llibres, més llibres, més llibres més lliures, feminisme, feminismes, manifest de la nova dona vella
Roser Iborra: «Us convido a fer aquest petit  gran viatge. Des de la individualitat a la consciència de dona col·lectiva»
Roser Iborra: «Us convido a fer aquest petit gran viatge. Des de la individualitat a la consciència de dona col·lectiva» | Sara Blázquez
Aquesta notícia es va publicar originalment el 18/12/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El llibre Manifest de la nova dona vella, de Mari Luz Esteban (amb traducció al català d’Ainhoa Aramburu), publicat a Pol·len edicions, no és només un llibre diferent, sinó molt necessari. I molt potent.

No recordo haver llegit mai una reflexió sobre la pròpia vellesa escrita per una dona i amb una perspectiva clarament feminista. Però es veu que sí, que existeix: segons Sílvia Marimon, en un article fantàstic publicat al diari Ara ('Quan les dones van trencar les cotilles literàries', 2018) Caterina Albert (Víctor Català), que té tants registres i mai no m’acaba de sorprendre, escriu sobre una relació lèsbica esdevinguda justament a la seva vellesa: «Lo que no s’havia pogut confessar mai, s’ho confessava ara a si mateixa sense falses ni ridícules vergonyes; la gran meravella que li havia negat sa joventut austera i tireganyosa, la hi concedia pròdigament la vellesa. Estimava! Estimava amplament, fortament. A qui?... Què li importava el qui?... A una criatura humana, a un altre ésser com ella» (conte 'Carnestoltes', publicat al llibre Caires vius el 1907).

Però el Manifest de la nova dona vella és justament això: un manifest. Té una voluntat reivindicadora. Com si hagués arribat a un cim, Mari Luz Esteban ens explica què veu a l’altra banda de la carena. Reinterpreta vivències de quan era una nena o una noia i es pregunta fins a quin punt la submissió les havia enterbolit.

«cal airejar el passat
perquè respiri el futur»


És una poesia molt narrativa, molt despullada, molt austera. Des d’aquesta nova llum, fa una tria d’experiències antigues que redescobreix amb la mirada d’una dona vella i sàvia.

«el passat sempre deixa rastre»

No defuig cap tema. Parla de sexualitat, de política, de la decadència del cos, de la ment desperta. De llibertat.

«la millor manera d’envellir
és no voler ser jove
la millor manera d’envellir
és persistir en la recerca personal»


Us convido a fer aquest petit gran viatge. Des de la individualitat a la consciència de dona col·lectiva:

«Porto al record les que van ser, les que són, les que seran. Vénen amb mi.»

Un viatge que va, també, de la joventut a la vellesa alegre i trista alhora, conscient i acceptada; de la inexperiència al coneixement interior:

«quan no hi ha res més 
entre tu i l’univers bategant»

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
17/10/2020
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
02/06/2021
Imatge il·lustrativa
Míriam El Mouhadab Carbonell
23/04/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
15/01/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
14/12/2020
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada | Ferran Domènech
Ferran Domènech
La iniciativa ha sorgit de l'entorn escolar del menor afectat. Un centenar de persones s'han concentrat a la plaça de l'Ajuntament | Txevi Rovira, alcalde de Santa Eulàlia: «S'ampliarà la denúncia, perquè estem clarament davant d'un delicte d'odi»
Un moment del «Diàleg sobre rodes», el col·loqui sobre la bicicleta que va fer-se a la inauguració de Ciclika
Un moment del «Diàleg sobre rodes», el col·loqui sobre la bicicleta que va fer-se a la inauguració de Ciclika | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
El projecte, impulsat per la cooperativa La Fera Ferotge, combina venda de bicicletes recondicionades, taller de reparació, autoreparació i lloguer | També inclou el projecte «La bici creix amb tu», una iniciativa de bescanvi de bicis infantils que n’afavoreix la reutilització i els allarga la vida útil
Representants de l'Ajuntament, de la Comunalitat i d'algunes de les entitats impulsores, dimecres a la Guingueta
Representants de l'Ajuntament, de la Comunalitat i d'algunes de les entitats impulsores, dimecres a la Guingueta | Sara Blázquez Castells
Sara Blázquez Castells
El projecte, impulsat per una assemblea d'entitats amb el suport de l'Ajuntament de Vic i la Comunalitat de Vic, oferirà activitats culturals, socials i comunitàries fins a mitjans d'octubre | L'espai només obrirà quan hi hagi activitats programades, reforçant així la voluntat que sigui molt més que un servei de bar i esdevingui un espai vinculat a la vida comunitària