MÉS LLIBRES, MÉS LLIURES

L’onada polisèmica

M. Carme Rafecas escriu sobre la novel·la 'Tsunami' (Angle Editorial, 2020), amb què Albert Pijuan ha guanyat el 30è Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler

«Així que agafeu aire, llegiu aquesta immensa onada, perquè sobre Tsunami no hi pot haver una recomanació contrària, i feu volar els seus significats»

Significats incòmodes

| 14/12/2020 a les 14:32h
Arxivat a: Setembre cultural, més llibres més lliures, més llibres, ressenya, crítica, llibres, literatura, tsunami, albert pijuan, angle editorial
Tsunami (Angle, 2020) és l’obra amb què Albert Pijuan, l’escriptor calafellenc, ha guanyat el 30è Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler.
Tsunami (Angle, 2020) és l’obra amb què Albert Pijuan, l’escriptor calafellenc, ha guanyat el 30è Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler. | M. Carme Rafecas
Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/12/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Tsunami (Angle, 2020) és l’obra amb què Albert Pijuan, l’escriptor calafellenc, ha guanyat el 30è Premi Ciutat de Tarragona de novel·la Pin i Soler. El tsunami és real i és de l’altra banda del món, però també és el símbol d’una joventut benestant desenfrenada per l’acumulació de riquesa i el poder que exerceixen sobre qualsevol que se’ls passeja per davant. Els joves hereus d’una cadena catalana d’hotels d’arreu del món encarnen la idea del turisme deshumanitzat i la destrucció de la costa des de múltiples lectures: l’onada que arrasa, l’onada que es buida, l’onada que es venja. 

L’autor no pretén mostrar la seva ideologia, tot i que la misèria humana inherent al turisme del decorat, del consum i de l’especulació acompanya la teranyina de fets i relacions que el llibre teixeix. Amb l’empatia cap als seus personatges, l’autor aconsegueix l’equilibri de no posicionar-se i mantenir la crítica alhora, fent que l’obra parli sola i el lector pensi sol. Un excel·lent treball literari de canvis de punts de vista, missatges subliminars i llenguatges que van de pell en pell.

La novel·la és més de personatges que de trama, perquè la mínima intriga que apareix des de l’inici, arran d’un fet amb què els joves hereus recordaran el tsunami de 2004 a Sri Lanka amb ombra de culpa, si bé sempre retorna, vista amb perspectiva serveix més per definir-los a ells que per seguir llegint. Les ganes de llegir les genera l’estil net de l’autor, el ritme, la metàfora, els personatges, la ironia i l’humor.

El text no té punts, perquè allà on l’autor hi voldria posar un punt hi posa una coma seguida de majúscula. El canvi de punt per coma escurça la pausa del lector, accelera el ritme i no et permet parar fins al final del capítol. Com el “no mirar enrere” de córrer davant d’un desastre natural. Aquests recursos poden espantar qui no hagi obert el llibre, però l’encert en la construcció dels personatges, en la intuïció clara dels fets deixats a mitges, en la versemblança del context i en la coherència entre forma i contingut, aconsegueixen de bon tros l’agilitat lectora.

En un moment en què es veu qüestionat el monocultiu del turisme i de polarització creixent de classes socials, i des de la costa envaïda del Baix Penedès, Albert Pijuan ha narrat unes aigües més agitades per parlar d’un context social i una psicologia que no ens són tan aliens. Així que agafeu aire, llegiu aquesta immensa onada, perquè sobre Tsunami no hi pot haver una recomanació contrària, i feu volar els seus significats.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
11/11/2020
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
02/06/2021
Imatge il·lustrativa
Míriam El Mouhadab Carbonell
23/04/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
15/01/2021
Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
18/12/2020
Laia Hernández, de la cooperativa La Fera Ferotge, presentant les línies mestres de la Comunalitat. Al seu costat, Xavier Farrés
Laia Hernández, de la cooperativa La Fera Ferotge, presentant les línies mestres de la Comunalitat. Al seu costat, Xavier Farrés | Josep Comajoan Colomé
Josep Comajoan Colomé
La Comunalitat enceta la segona edició del programa amb la vista posada en el foment de l’autoorganització i les xarxes de suport i en l’impuls de les relacions público-comunitàries | En aquesta segona convocatòria l’àmbit d’actuació de la Comunalitat ja no és només als barris del sud de Vic, sinó a tota la ciutat
Moment de la roda de premsa de presentació.
Moment de la roda de premsa de presentació. | ADBerguedà
El nou Pla Estratègic 2024-2030, desenvolupat de manera participativa, busca transformar l’economia del Berguedà tot prioritzant el benestar de les persones i la sostenibilitat mediambiental | Teixit productiu, comunitari i administracions públiques han estat treballant durant més de dos anys per construir la Taula d’Entitats de l’Economia Social i Solidària del Berguedà
Foto de família davant L'Harmonia durant la presentació de la celebració dels deu anys de la gestió ciutadana del centre
Foto de família davant L'Harmonia durant la presentació de la celebració dels deu anys de la gestió ciutadana del centre
Des del 2014 la Federació d’Entitats Socioculturals i de Lleure de Sant Andreu de Palomar gestiona de forma comunitària l’Ateneu | La Plataforma de Gestió Ciutadana (PGC), formada per equipaments de proximitat de Barcelona, com l’Ateneu L’Harmonia, ha denunciat les condicions econòmiques ofertes per l'Ajuntament en la renovació de convenis