«Davant d’aquesta situació, el model d’habitatge cooperatiu en cessió d’ús se situa com una alternativa per a escapar del mercat especulatiu, i en els últims 10 anys ha crescut molt i s’ha consolidat». Simona Cerri, arquitecta i membre del cercle de Transició Ecosocial de l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental, va fer una breu presentació del model en dues xerrades sobre habitatge cooperatiu en cessió d’ús a la comarca.
La primera es va fer a Sant Cugat el dia 12 de març, a la Unió Santcugatenca; organitzada per l’Associació 4 Pins, i la segona a Sant Quirze, a la biblioteca Marcel Ayats; organitzada per Cohabitatge Sènior Sant Quirze, totes dues amb la col·laboració de l’Ateneu. En els dos actes també hi van participar cooperatives d’habitatge més consolidades: Empriu (Sants, Barcelona), Clau Mestra (la Floresta, Sant Cugat) i la Corba (el Sot de les Granotes, Sant Celoni) en el cas de la xerrada de Sant Cugat; i Can 70 (Sarrià, Barcelona) i el grup motor de Ca n’Antolí (Cerdanyola) en el cas de la de Sant Quirze.
El públic va omplir la sala a l'acte de Sant Quirze del Vallès
La base material i la convivència intergeneracional
La sessió de Sant Cugat, més centrada en el suport mutu i feta en el marc dels actes del 8M a la ciutat, va tractar temes com les cures a infants i a la tercera edat, els conflictes derivats dels graus de participació diversos en les tasques de la cooperativa o les dificultats a causa de l’alta rotació de persones en projectes que tenen una llarga durada. Hi van aportar la seva experiència Joana Casteleiro, de Clau Mestra, on van posar un cartell en un espai comú on les persones que hi viuen van posar formes concretes per les quals practiquen en suport mutu: «Portar els nens al cole quan una família no pot», «Faig brou i li dono una part a la meva veïna» o «Deixar diners en moments difícils».
També van participar-hi Mireia Parera de la Corba i Sònia Rubio d’Empriu, ambdós projectes en construcció, així com Ángeles Santos en nom de 4 Pins, una associació creada l’any 2019 que busca promoure cooperatives d’habitatge en cessió d’ús a Sant Cugat en un grup intergeneracional, amb persones d’edats diverses. I que busca un espai per a entre 20 i 25 unitats de convivència; actualment està pendent d’una modificació urbanística que hauria de permetre que sortís a concurs un terreny on l’Ajuntament ha anunciat que preveu que s’hi pugui fer habitatge cooperatiu.
La qüestió econòmica és central tot i que es parli de cures: «Empriu vol garantir que el suport mutu és possible a partir d’una base material, centrat en l’accés a persones vulnerables i tenint en ment la diversitat», explica Rubio. Han aconseguit que l’entrada a la cooperativa es faci amb una aportació menor que en altres cooperatives, de 19.000 euros que inicialment havien de ser 15.000, i quotes mensuals que comencen en 500 euros. Reserven espais d’habitatge per a joves extutelats, molt més accessibles gràcies a la solidaritat col·lectiva.
«Per a potenciar el suport mutu es van fer dinàmiques inicials de coneixença, tot i que amb molta gent ja ens coneixíem del poble», explica Casteleiro des de Clau Mestra. La Corba, per la seva banda, encara no està en fase de convivència, i en ser en un solar privat, tindrà aportacions inicials més altes, de 40.000 euros. El projecte de suport mutu es basa en el transfeminisme i ja estan fent accions com compartir el canguratge (també les persones que no tenen infants a càrrec). A més d’aquestes decisions conjuntes com a grup, Parera explica que el suport mutu també es dona des de la confiança i trencant els límits de la família nuclear tradicional: es posa d’exemple a ella mateixa, que té pensat tenir un paper molt actiu en la criança del fill d’una amiga seva; com a tieta i vivint paret per paret.
Presentació de l'experiència de Can 70 a l'acte de Sant Quirze del Vallès
Envellir conjuntament
En la sessió de Sant Quirze es va presentar el model de l’habitatge cooperatiu en cessió d’ús sènior; sobretot a través de l’experiència de Can 70. «El model és important però posem per davant el fet que és d’envelliment: la majoria de sòcies ja tenim habitatge, no en necessitem, però sí que necessitem un habitatge compartit», explica Maria Rosa. Com que la majoria dels integrants de Can 70 tenen una propietat i això els exclou de l’HPO, han arribat a un acord amb l’Ajuntament de Barcelona que fa que cedeixin el seu pis perquè entri en la borsa de lloguer social a la ciutat.
El projecte de Can 70 té la llavor el 2015, i actualment està en fase de construcció. Can 70 treballa la creació de comunitat fent sortides trimestrals lúdiques, més enllà de les trobades quinzenals de preparació del projecte, i té la particularitat que l’edifici tindrà unitats d’agregació, que seran habitatges amb espais privatius més petits que els d’un pis convencional, de 30 metres quadrats, però amb un espai de menjador i cuina gran i compartit entre quatre o cinc altres unitats de convivència. Les aportacions oscil·len entre els 32.000 i els 38.000 euros, amb quotes mensuals d’entre 700 i 900 euros en funció de si es viu en un habitatge convencional o en una unitat d’agregació.
També s’hi van presentar el projecte de l’Associació Cohabitatge Sènior Sant Quirze (que té per emblema un mussol) i que té previst presentar-se a un concurs públic que aquest any l’Ajuntament farà obert únicament a cooperatives. De fet, la reserva de solars per a habitatge cooperatiu també forma part d’una feina d’incidència en la definició del POUM local, tal com van explicar membres de l’Associació en la sessió. Sense tenir números econòmics definits, que no es superin els 200.000 euros per unitat de convivència, amb una entrada que dependrà del finançament que s’aconsegueixi: si és del 80%, per exemple, estaria en uns 40.000 euros. Tot plegat, amb la voluntat de «crear una comunitat que vulgui viure la vellesa de forma activa, participativa, en solidaritat».
Va participar encara un altre projecte, el de Ca n’Antolí, a Cerdanyola, que va començar com a grup intergeneracional però fa dos anys es va pensar com a sènior, per l’edat de les persones que en formen part. Tenen previst comprar un terreny privat d’equipament, on la normativa permet fer-hi habitatge dotacional perquè les persones de més de 60 anys es consideren un col·lectiu vulnerable. Volen compartir-ho entre 10 i 12 unitats de convivència: «Volem canviar de vida per aquesta etapa que comencem ara», diu la Victòria, membre del grup.
Al Vallès actualment hi ha tres promocions d’habitatge cooperatiu en convivència a Sant Cugat, Castellar i Terrassa, dues més en promoció a Palau-Solità i Plegamans i Terrassa, i set grups organitzats per promoure’n a Sant Cugat (4 Pins), Santa Perpètua, Cerdanyola (Ca n’Antolí), Sabadell, Sant Quirze (Cohabitatge Sènior) i Rubí. Són grups diversos, que formen part i tenen acompanyament de la Fundació La Dinamo, la cooperativa Sostre Cívic o de l’Ateneu Cooperatiu, i que tenen sempre l’objectiu de trobar un espai on compartir la vida de forma més comunitària i de poder-se arrelar al seu territori sortint de les lògiques d’un mercat especulatiu.

















