Més llibres, més lliures

‘El passador’ t’empeny, et porta a la deriva

La primera novel·la de Stéphanie Coste, traduïda per Oriol Valls i editada per Tigre de Paper, viatja constantment de Líbia a Eritrea, del present absent al passat traumàtic d’en Seyoum

Es tracta d’una obra de ficció (amb una alta dosi de realitat i d’actualitat) i de lectura ràpida i mordaç

Americanah: exili, desarrelament i negritud

| 07/04/2022 a les 22:15h
Arxivat a: Setembre cultural, refuigats, Stéphanie Coste, migracions, Tigre de Paper, llibres, Més llibres més lliures, Àfrica
En Seyoum és el  protagonista i narrador d''El passador', un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia
En Seyoum és el protagonista i narrador d''El passador', un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia | Anna Pujol Navarro
Aquesta notícia es va publicar originalment el 07/04/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El passador t'empeny fins a aquelles roques punxants de la costa, que no et donen refugi, que no t'ofereixen cap via d'escapament que no sigui dolorosa. La primera novel·la de Stéphanie Coste, traduïda per Oriol Valls, segueix el ritme incessant de les onades, que van constantment de Líbia a Eritrea, del present absent al passat traumàtic d'en Seyoum.
 
Ell és el protagonista, un dels passadors més poderosos de la costa líbia. Ha fet de l'esperança el seu fons de comerç, segons declara a la primera frase del llibre, mentre espera un carregament de persones provinents d'Eritrea per acabar d'omplir l'última travessia de la temporada. Ell és el narrador, un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia. La dictadura el va forçar a anar a un campament militar i allunyar-se de tot allò estimat. 
 
Ell podria ser l'únic protagonista, tot i que també ho són totes les persones refugiades sense refugi. A la contraportada de l'obra editada per Tigre de Paper hi llegim que es tracta de la «crònica de la història d'un continent desfigurat». Així és, i Stéphanie Coste, que va viure fins a l'adolescència entre Senegal i Djibouti, al sud d'Eritrea, ho explica d'una manera punyent. A la vegada, l'autora remarca els detalls d'humanitat amagats entre corrupcions i traïcions. Perquè hi són, tot i que els personatges van a la deriva i el relat també, amb un llenguatge directe i cru.
 
Al principi de l'obra ens situem a Zuara, Líbia. Allà, Coste defineix a la perfecció l'entorn d'en Seyoum, que es va estrenyent i espessint al mateix temps que la seva gola. Mentrestant, les lleis de la naturalesa actuen, la seva força es mescla amb la dels personatges i arriba a les lectores amb frases com «la cara grisa com el cel finalment a punt de descarregar el seu furor a borbollades, de recordar qui regna realment en aquesta costa».
 
El final de l'obra és impetuositat i deliri. I no us direm res més perquè pugueu descobrir-ho vosaltres. El passador és una novel·la de ficció (amb una alta dosi de realitat i d'actualitat) i de lectura ràpida i mordaç, que ha guanyat el Premi a la primera novel·la Chambon-sur-Lignon 2021, el Premi Lilas 2021 i el Premi literari del Col·legi d'Advocats de Marsella 2021.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Sara Blázquez Castells
09/11/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
02/06/2021
Imatge il·lustrativa
Míriam El Mouhadab Carbonell
23/04/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
15/01/2021
Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
18/12/2020
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
14/12/2020
«Lús de plataformes socials i telèfons mòbils suposa una addicció, però la gravetat del tema ve pel fet de no ser-ne conscients»
«Lús de plataformes socials i telèfons mòbils suposa una addicció, però la gravetat del tema ve pel fet de no ser-ne conscients» | Ana Blazic Pavlovic
David Palau i Zaidín
Article de David Palau a partir de les conclusions del seu treball de final de grau de Filosofia, on analitza les implicacions de l'ús de plataformes digitals en la llibertat de les persones i els col·lectius | «Amb els telèfons mòbils i les plataformes socials, tant per com està estructurada la societat capitalista, com per com estan configurats aquests aparells i aquestes xarxes, ens generen un vincle negatiu i, per tant, ens roben la nostra llibertat. I aquí considero important remarcar que ens 'roben', no que la perdem»
Imatge il·lustrativa
Marta Rosique Saltor
La tercera ruta cooperativa de Setembre, Jornal.cat i Surtdecasa combina vocació transformadora, estima a la terra que ens acull i companyonia dins d’un territori molt gran on hi viu poca gent: l’Alt Pirineu | En un trajecte de dos dies, es creuen muntanyes per conèixer de prop projectes cooperatius i comunitaris com El Refugi, All Negre, Senterada Viu o Envall
Els cossos inerts que representen les víctimes del genocidi a Palestina també van ser presents a l'acte de Torelló
Els cossos inerts que representen les víctimes del genocidi a Palestina també van ser presents a l'acte de Torelló
Roser Iborra
Crònica personal de Roser Iborra de l'acte en solidaritat amb Palestina que es va fer dissabte a Torelló | «La Roxanne ens va portar els seus cossos de morts simulats, unes mortalles que ja han recorregut una bona colla de pobles i que uns i altres anàvem estenent al terra de la plaça, inerts: grans i petits, eren com crits contra el silenci, eren silencis contra l’oblit»