Més llibres, més lliures

‘El passador’ t’empeny, et porta a la deriva

La primera novel·la de Stéphanie Coste, traduïda per Oriol Valls i editada per Tigre de Paper, viatja constantment de Líbia a Eritrea, del present absent al passat traumàtic d’en Seyoum

Es tracta d’una obra de ficció (amb una alta dosi de realitat i d’actualitat) i de lectura ràpida i mordaç

Americanah: exili, desarrelament i negritud

| 07/04/2022 a les 22:15h
Arxivat a: Setembre cultural, refuigats, Stéphanie Coste, migracions, Tigre de Paper, llibres, Més llibres més lliures, Àfrica
En Seyoum és el  protagonista i narrador d''El passador', un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia
En Seyoum és el protagonista i narrador d''El passador', un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia | Anna Pujol Navarro
Aquesta notícia es va publicar originalment el 07/04/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El passador t'empeny fins a aquelles roques punxants de la costa, que no et donen refugi, que no t'ofereixen cap via d'escapament que no sigui dolorosa. La primera novel·la de Stéphanie Coste, traduïda per Oriol Valls, segueix el ritme incessant de les onades, que van constantment de Líbia a Eritrea, del present absent al passat traumàtic d'en Seyoum.
 
Ell és el protagonista, un dels passadors més poderosos de la costa líbia. Ha fet de l'esperança el seu fons de comerç, segons declara a la primera frase del llibre, mentre espera un carregament de persones provinents d'Eritrea per acabar d'omplir l'última travessia de la temporada. Ell és el narrador, un antiheroi amb la vida colpejada ja des de ben petit per la guerra entre Eritrea i Etiòpia. La dictadura el va forçar a anar a un campament militar i allunyar-se de tot allò estimat. 
 
Ell podria ser l'únic protagonista, tot i que també ho són totes les persones refugiades sense refugi. A la contraportada de l'obra editada per Tigre de Paper hi llegim que es tracta de la «crònica de la història d'un continent desfigurat». Així és, i Stéphanie Coste, que va viure fins a l'adolescència entre Senegal i Djibouti, al sud d'Eritrea, ho explica d'una manera punyent. A la vegada, l'autora remarca els detalls d'humanitat amagats entre corrupcions i traïcions. Perquè hi són, tot i que els personatges van a la deriva i el relat també, amb un llenguatge directe i cru.
 
Al principi de l'obra ens situem a Zuara, Líbia. Allà, Coste defineix a la perfecció l'entorn d'en Seyoum, que es va estrenyent i espessint al mateix temps que la seva gola. Mentrestant, les lleis de la naturalesa actuen, la seva força es mescla amb la dels personatges i arriba a les lectores amb frases com «la cara grisa com el cel finalment a punt de descarregar el seu furor a borbollades, de recordar qui regna realment en aquesta costa».
 
El final de l'obra és impetuositat i deliri. I no us direm res més perquè pugueu descobrir-ho vosaltres. El passador és una novel·la de ficció (amb una alta dosi de realitat i d'actualitat) i de lectura ràpida i mordaç, que ha guanyat el Premi a la primera novel·la Chambon-sur-Lignon 2021, el Premi Lilas 2021 i el Premi literari del Col·legi d'Advocats de Marsella 2021.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Sara Blázquez Castells
09/11/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
02/06/2021
Imatge il·lustrativa
Míriam El Mouhadab Carbonell
23/04/2021
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
15/01/2021
Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
18/12/2020
Imatge il·lustrativa
Maica Rafecas
14/12/2020
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
Entrevista a una de les creadores de l'associació ètica de moda sostenible situada al carrer Robadors de Barcelona | «La nomenclatura economia social és molt europea, però el que significa, al sud global, hi existeix des de fa molt de temps»
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»