En moviment

El diari 'Crític' obre una campanya de micromecenatge per impulsar eines i comunitat davant l’avenç de l’extrema dreta

Una revista monogràfica, l'escola de pensament de Crític i formacions i tallers són els tres eixos de la campanya

El projecte es presentarà públicament l’11 de juny en un acte obert

CoopMèdia, la Xarxa de Mitjans Cooperatius Catalans, ja és una realitat

| 04/05/2026 a les 19:42h
Arxivat a: En moviment, Crític, antifeixisme, extrema dreta, Guanyar, Sortim a guanyar, periodisme, periodisme crític
Aquesta notícia es va publicar originalment el 04/05/2026 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Aquest dilluns 4 de maig, el diari Crític ha posat en marxa la campanya de micromecenatge a Verkami «Sortim a guanyar», una iniciativa que pretén donar resposta a l’impacte creixent de l’extrema dreta en el debat públic. La campanya, segons els seus impulsors, parteix d’un diagnòstic compartit per investigadors i analistes: l’extrema dreta imposa marcs culturals simples però efectius i difon desinformació i discursos d’odi que circulen amb massa facilitat. En aquest context, el periodisme crític necessita eines, comunitat i capacitat d’intervenció per no aturar-la.

El Verkami, que buscar recaptar 21.000 euros, és el punt de partida del Projecte Guanyar, un dispositiu que combina periodisme, pensament i formació amb l'objectiu d'entendre com opera l’extrema dreta, disputar-li el relat i generar espais d’organització col·lectiva. El projecte es presentarà públicament l’11 de juny en un acte obert.

El Projecte Guanyar s'articula en tres eixos de treball. D’una banda, la revista Guanyar, un volum de 140 pàgines que analitza els discursos, les estratègies i els marcs culturals de l’extrema dreta, i identifica els punts on es pot intervenir amb més claredat. El projecte inclou també un videopòdcast especial de tres capítols amb veus especialitzads que abordaran com combatre l’extrema dreta des de diferents àmbits.

El segon eix és l’Escola de Pensament de Crític, un cicle de quatre sessions que, a través de persones expertes en la lluita contra l’extrema dreta,  abordarà el funcionament d’aquesta, la batalla cultural i mediàtica, la disputa d’hegemonia en barris i xarxes i les estratègies per reconstruir una esquerra amb voluntat d’incidir en el debat públic.

Finalment, el tercer eix són les formacions i tallers adreçats a joves comunicadors, activistes, entitats i professionals. L’objectiu és dotar-los d’eines pràctiques per identificar i contrarestar discursos d’odi, entendre les narratives de l’extrema dreta i intervenir en espais comunicatius i comunitaris.

Crític és un mitjà de periodisme d’investigació i anàlisi crítica. Té per objectiu explicar el que passa amb rigor, dades i context, des d’una mirada que incomodi els poders que prefereixen no ser observats. Per això, el projecte Guanyar es concep com «la manera d’afrontar un moment en què el periodisme no pot limitar-se a mirar».
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Inauguració del Barcelona Peace Park de Gaza
Inauguració del Barcelona Peace Park de Gaza | Ajuntament de Barcelona
Sara Blázquez Castells
«Construint un Horitzó. Barcelona i Gaza, un pont al Mediterrani» s'inaugura el 5 de novembre i recorre els projectes urbans compartits, la destrucció provocada per les ofensives israelianes i els vincles de solidaritat entre les dues ciutats | Comissariada per Laura Arau i Jordi Queralt, la mostra posa al centre les veus palestines, la vida comunitària i el dret a imaginar un futur més enllà de la guerra
Àurea Márquez i Miquel Malirach interpreten diversos personatges de l'obra
Àurea Márquez i Miquel Malirach interpreten diversos personatges de l'obra
Sara Blázquez Castells
Teatre Nu porta el 4 de novembre a la Sala Atrium una obra basada en la història real de l'escriptor Joan Pinyol, que va descobrir que les restes del seu avi havien estat traslladades d'amagat al mausoleu franquista | Amb Àurea Márquez i Miquel Malirach a escena, i dramatúrgia i direcció de Víctor Borràs, l'espectacle aborda la memòria històrica, el dol familiar i la lluita per reparar les injustícies del franquisme
Simulació d'una de les sales que es reformaran als pisos superiors del Casal Boira Baixa
Simulació d'una de les sales que es reformaran als pisos superiors del Casal Boira Baixa
Josep Comajoan Colomé
El casal popular vol recaptar fins a 20.000 euros per adequar els pisos superiors de la seva seu, on preveu habilitar sales d'actes i reunions, espais de treball col·lectiu i una biblioteca i arxiu populars | L'entitat, que ja supera les 640 persones sòcies, ha acollit o organitzat més de 480 activitats des de 2023 i reivindica l'autogestió com a fórmula per continuar fent créixer el projecte