En moviment

Pirineu Viu convoca una una «manifestació de país» per un habitatge digne al Pirineu

La manifestació es farà a la Seu d’Urgell el 6 de desembre, pel pont de la Puríssima, i està convocada per una trentena de col·lectius pirinencs

Denuncien que el Pirineu «està al límit», amb un llit turístic per cada habitant i un 60% d'habitatge que ja és segona residència

Gent sense poble, pobles sense gent

| 09/10/2024 a les 06:00h
Arxivat a: En moviment, Pirineu Viu, habitatge, Pirineu, manifestacions
Representants de Pirineu Viu amb el cartell de la manifestació del 6 de desembre
Representants de Pirineu Viu amb el cartell de la manifestació del 6 de desembre
Aquesta notícia es va publicar originalment el 09/10/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La nova plataforma Pirineu Viu ha escollit el mirador de la Creu de Guils, al Port del Cantó, per convocar una «una manifestació de país» a la Seu d’Urgell. Sota el lema «Per un Pirineu Viu, habitatge digne! », volen reunir a la capital de l’Alt Urgell el màxim nombre de persones per fer sentir la seva veu. La manifestació és prevista per al 6 de desembre a les 6 de la tarda.

Des de Pirineu Viu denuncien que «al Pirineu hi ha un llit turístic per cada habitant» i a més consideren «inacceptable que un 60% d’habitatge sigui segones residències». Una de les portaveus de la plataforma, Núria Ferrando, ha exposat que el «jovent del Pirineu es veu obligat a anar a estudiar a fora i que, un cop acaba els estudis, difícilment pot tornar a casa perquè l’oferta laboral és precària al voltant del turisme i el preu de l’habitatge està disparat». Consideren que «ja s’ha acabat l’època en que la gent pensava que vivíem del turisme i, en canvi, ara és una evidència que el turisme ens fa fora de casa nostra».

Convoquen una trentena d'organitzacions de l'Alt Pirineu, Andorra, el Ripollès, el Berguedà i el Solsonès

La manifestació ha estat convocada per una trentena d’organitzacions de les comarques de l’Alt Pirineu i l’Aran, Andorra, el Ripollès, el Berguedà i el Solsonès. Entre les organitzacions que hi participen destaquen sindicats d’habitatge, grups ecologistes, col·lectius transfeministes, sindicats laborals i casals i ateneus pirinencs. Consideren que el malestar de les persones del Pirineu «és una evidència que va quedar palesa en manifestacions multitudinàries com la que es va produir a Andorra per l’accés a l’habitatge i la de Puigcerdà en contra els Jocs Olímpics d’hivern».
 
La convocatòria, que també té el suport de la Coordinadora per l’Habitatge Digne d’Andorra, s’ha fet a la Seu d’Urgell per facilitar la participació dels treballadors andorrans a la manifestació. Segons la plataforma, «el problema de l’especulació immobiliària i urbanística a Andorra és molt greu». Consideren que tot i l’aplicació de les pròrrogues i el nou projecte de Llei Òmnibus en marxa, el mercat continua tensionat.  Constaten que «a les treballadores se les fa fora de casa o se’ls apuja el lloguer amb diferents trampes i abusos», cosa que continua expulsant treballadors d’Andorra cap a l’Alt Urgell. En conseqüència el preu dels habitatges al nord de l’Alt Urgell augmenta. Les organitzacions de banda i banda de la frontera afirmen que «ens voldrien dividits, però s’han trobat que les treballadores de l’Alt Urgell i d’Andorra anem de la mà per combatre l’especulació immobiliària i urbanística». 
 
Ferrando ha exposat que s’està treballant perquè sigui una «manifestació multitudinària, combativa, familiar i festiva». Des de Pirineu Viu anunciaran els propers dies les actuacions artístiques que hi haurà durant el dia i els noms dels caps de cartell dels concerts de la nit.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Un grup participant d'una de les dinàmiques de les formacions de l'Escola d'Hivern de la XAC
Un grup participant d'una de les dinàmiques de les formacions de l'Escola d'Hivern de la XAC | Sara Blázquez Castells
Més d’un centenar de persones han participat en les sessions dissenyades per fer un salt endavant en l’especialització tècnica dels equips i en la seva coordinació i enxarxament | També s’hi ha fet el retorn a les jornades d’intercooperació sobre relleu cooperatiu i extensió del cooperativisme amb el moviment cooperatiu basc del mes de març passat a Lizarra​
Rafa Burgos, davant les torres negres de la Caixa a la Diagonal de Barcelona
Rafa Burgos, davant les torres negres de la Caixa a la Diagonal de Barcelona
Escrit pel periodista i historiador Rafa Burgos, ‘La Caixa. Una història mai no explicada’ dissecciona el poder real i les ombres de la institució financera més influent del país | Dilluns va començar una campanya de micromecenatge per recaptar 30.000 euros per impulsar el projecte
Expressions d'alegria al moment de rebre les claus dels nous habitatge
Expressions d'alegria al moment de rebre les claus dels nous habitatge
Es tracta d'una promoció de 161 habitatges de lloguer cooperatiu promogut per la Cooperativa Obrera de Viviendas al Prat de Llobregat | Les persones que hi accedeixen no han de fer cap mena d’inversió inicial, garantint així l’accessibilitat a la promoció