EN MOVIMENT | PLATAFORMA CULTURAL AL PIRINEU

La Traça Cultural posa en marxa una intranet per les entitats del Pirineu

Les iniciatives poden fer-hi demandes per programar activitats compartides i amortitzar els desplaçaments i allotjament

Per les impulsores de la plataforma, fer rendible l’estada d’artistes al Pirineu és «l’inconvenient més comú»

| 31/07/2023 a les 15:02h
Arxivat a: En moviment, la traça, cultura, Pirineu, cultura transformadora
Moment de la presentació de La Traça al Konvent de Berga
Moment de la presentació de La Traça al Konvent de Berga | Anna Pujol Navarro
Aquesta notícia es va publicar originalment el 31/07/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Traça Cultural posa en marxa una intranet per les entitats pirinenques. Dins del seu web, que ja compta amb un mapa d’entitats i una agenda d’esdeveniments, la plataforma pirinenca ha impulsat un espai on les iniciatives podran fer demandes per programar activitats compartides. Amb la intranet, es podran posar en contacte entre elles per plantejar petites gires a artistes i oferir un recorregut de manera que el desplaçament i l’allotjament quedin amortitzats a través de les múltiples actuacions o exhibicions. 

D’aquesta manera, a través de la coneixença, les entitats poden identificar necessitats comunes i fer-hi front de forma comunitària. Des de que La Traça es va posar en funcionament a finals de maig, ja s’han programat diverses activitats de forma conjunta. En son exemples la sessió de tancament del Festival Gollut, que va ser una sessió co-organitzada amb La Lluerna Llibreria; la sessió que preparen NaturaLlibres i Cinema Transhumant, o el «Pirineu, terra de versos», el Festival de poesia descentralitzat entre Ripoll i La Seu d’Urgell. Així doncs, La Traça comença a caminar per tal d’articular un teixit cultural fort al Pirineu.

«Sovint, per poder afrontar l’inconvenient més comú, que és fer rendible l’estada d’artistes al Pirineu, són necessaris espais d’intercooperació com aquest», expliquen les impulsores del projecte, que enxarxa entitats i activitats per tal d’articular un teixit cultural fort al Pirineu. Les llibreries cooperatives La Lluerna de Ripoll i El Refugi de la Seu d’Urgell en són les creadores i, actualment, la plataforma compta amb més de 30 entitats pirinenques que en formen part.

A més, la iniciativa compta amb uns criteris comuns que han de complir, com ara la garantia de la llibertat d’expressió, l’establiment de condicions dignes amb artistes i treballadores, el proveïment d’espais segurs lliures de masclisme, racisme, classisme, gordofòbia i lgtbiqfòbia, el treball per la cultura inclusiva, la dinamització del territori i el públic comú de la gent local, l’ús actiu del català i l’aranès com a llengües oficials de Catalunya i la sostenibilitat ambiental.

Gairebé dos mesos després de la seva obertura, La Traça s’ha presentat públicament en espais com el Konvent de Berga, la Fira d’Economia Social i Solidària Rural que un cop l’any se celebra en itinerància en diferents punts del territori, el Festival Raela’t al Pont de Suert i aviat ho farà a la Vall d’Aran tot obrint la porta a noves iniciatives d’arreu del Pirineu. 

La Traça Cultural compta amb l’ajut de L’empenta de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, a la qual estan associades totes dues llibreries cooperatives. Es tracta d’una subvenció que dota econòmicament projectes d’intercooperació en l’àmbit cultural, entre d’altres. En aquest cas, serveix per donar un suport inicial i permetre que la iniciativa es pugui replicar en altres territoris.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
Núria Roma
Anàlisi exhaustiva de l'osonenca Núria Roma, experta en Pròxim Orient, de la situació a Gaza després del trencament de la treva per part d'Israel, remuntant-se als orígens reals del conflicte i al paper que hi ha jugat cada actor internacional | «L’actual genocidi a Gaza no pot ser entès com una escalada més d’un llarg conflicte. És la culminació d’un projecte sistemàtic de neteja ètnica i colonització, sostingut per dècades d’impunitat i encobriment internacional»
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Dulzaro, Cai Godayol, Jazzwoman, Moxal, Remei de Ca la Fresca, Cançons amagades, Selva Nua, L-R, Sergi Carbonell, Le Parody, Paula Valls, Alosa, Anna Ferrer seran els protagonistes d'aquest any | El certamen, que se celebra entre el 7 i l’11 de maig, inaugura la iniciativa Euskal Herria - Encanta Batuz
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries.
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
L'Associació d'Amigues i Amics del Cine París projectarà les primeres pel·lícules aquest cap de setmana, 26 i 27 d'abril | A partir de la reobertura, el cinema comptarà amb una programació estable, tant comercial com alternativa