EN MOVIMENT | LLIBRERIA AMBULANT AL PIRINEU

La llibreria El Refugi presenta La Barraca

El projecte es basa en una caravana de llibres que recorrerà els pobles del Pirineu a partir del 2023

La cooperativa ambulant està inspirada en el projecte que va engegar Federico García Lorca als anys trenta

Un llibre recupera la història del moviment feminista cooperatiu català dels anys trenta

| 07/12/2022 a les 19:35h
Arxivat a: En moviment, el refugi, llibreria, Pirineu, cultura transformadora, món cooperatiu
Una de les activitats que s'han portat a terme durant el primer any d'obertura de la llibreria
Una de les activitats que s'han portat a terme durant el primer any d'obertura de la llibreria | La Barraca
Aquesta notícia es va publicar originalment el 07/12/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La llibreria cooperativa El Refugi de la Seu d’Urgell presentarà el seu nou projecte La Barraca el divendres 16 de desembre davant del seu local, coincidint amb la celebració del seu primer aniversari. Al número 9 de l’emblemàtic carrer Canonges, s’hi podrà veure la caravana de llibres i més productes pirinencs que recorrerà els municipis del territori a partir dels primers mesos del 2023. 

Mentre que El Refugi d’idees i de cultura del Pirineu fa referència a la tipografia dels antics refugis antiaeris construïts durant la guerra civil pel govern de la Generalitat i la II República, La Barraca està inspirada en la que va impulsar el poeta Federico Garcia Lorca als anys trenta per portar actuacions teatrals a pobles rurals. La memòria històrica antifeixista és present en la iniciativa, així com el sentiment pirinenc, el suport mutu i la transformació social. 

L’objectiu de La Barraca és enfortir la xarxa cultural dels territoris de muntanya i promoure altres productes culturals i artístics que tinguin dificultats de distribució, com ara roba, art, música i artesania. Miquel Albero i Pol Maese, els dos socis treballadors de la cooperativa El Refugi, ho tenen clar: «volem enfortir i fer xarxa per la cultura crítica al món rural pirinenc i que el projecte es consolidi i duri molts anys». 

De celebració

El divendres 16 de desembre, a un quart de nou del vespre, es podrà veure l’estil de La Barraca i detalls de la seva imatge gràfica, just després de la presentació del llibre ‘Perdoneu les disculpes’ de Txema Díaz-Torrent i Bru Noya i abans del concert de la cantautora Xiomara Abello. Els actes s’emmarquen en la celebració del primer aniversari de la llibreria cooperativa de la Seu d’Urgell i, a la vegada, són una avantsala de la Fira de Cultura Crítica del Pirineu, que tindrà lloc el dissabte 17 i el diumenge 18 de desembre. 

La caravana llibretera vendrà llibres sota el parany del pensament crític, tèxtil de marques pirinenques, música, obres d’art i artesania especialment fetes al Pirineu, i s’acompanyarà de xerrades, presentacions de llibres, concerts en petit format, tallers, recitals i exposicions. A part de recórrer fires i mercats, també visitarà centres educatius i farà xarxa amb més llibreries de la zona. La iniciativa d’El Refugi és un projecte pilot dins dels ajuts Singulars i compta amb la cooperativa Drop Campers en la creació de la caravana i amb la cooperativa Dies d’agost en l’apartat comunicatiu. 
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
El pany rebentat de la porta. Els el van començar a rebentar sense previ avís, havent-hi la família dins el pis
El pany rebentat de la porta. Els el van començar a rebentar sense previ avís, havent-hi la família dins el pis | Ferran Domènech Tona
Ferran Domènech Tona
La família no havia estat notificada prèviament i, malgrat tot, el llançament s'ha dut a terme | Diversos activistes per l'habitatge han acompanyat la família, que té fins dimarts per retirar les seves pertinences
Rafa Burgos, davant les torres negres de la Caixa a la Diagonal de Barcelona
Rafa Burgos, davant les torres negres de la Caixa a la Diagonal de Barcelona
L’acte es farà dimarts vinent, 14 de juliol, a Can Grau, amb la partipació de l’autor; de l’editora, Mar Carrrera, i de Josep Comajoan, periodista de Setembre | Editat per Pol·len Edicions, ‘La Caixa. Una història mai no explicada’ dissecciona el poder real i les ombres de la institució financera més influent del país
Concentració de suport a Vic al CDR osonenc Txevi Buigas arran de la seva detenció el setembre de 2019
Concentració de suport a Vic al CDR osonenc Txevi Buigas arran de la seva detenció el setembre de 2019 | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
El 16 de juliol és previst que el Tribunal de Justícia de la Unió Europa es pronunciï sobre l'encaix de la llei d'amnistia en la justícia europea | Els CDR centren el seu suport als companys encausats en l''operació Judes' pel risc que la repressió que pateixen quedi eclipsada pel discurs mediàtic sobre l'exili