En moviment | Fotografia

Campanya de micromecenatge del fotògraf Oriol Clavera per publicar 'Pirenaica', «un viatge a l'essència salvatge del Pirineu»

El llibre és fruit de gairebé 15 anys de fotografies d'Oriol Clavera al Pirineu català

Les fotografies busquen reflectir la relació entre l'home i la muntanya, i viceversa

De l’Alt Urgell al Pallars obrint nous camins

| 03/10/2024 a les 06:00h
Arxivat a: En moviment, Oriol Clavera, Pirenaica, fotografia, llibres, Pirineu
Una de les imatges que inclourà 'Pirenaica'
Una de les imatges que inclourà 'Pirenaica' | Oriol Clavera
Aquesta notícia es va publicar originalment el 03/10/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El fotògraf Oriol Clavera ha començat una campanya de micromecenatge a Verkami per editar Pirenaica, un llibre amb imatges preses durant els últims 14 anys en diferents racons del Pirineu català. Segons explica el mateix Clavera, Pirenaica és «un viatge a l'essència salvatge del Pirineu, a la relació de l'home, entès com a ésser humà, i la muntanya». Més concretament, «de l'empremta que deixa l'ún en l'altra i com la segona n'impregna el primer». Una visió personal que ara pren forma de fotollibre. 

Pirenaica comença amb un vers del poeta gallec Gonzalo Hermo, del seu poemari La vida salvatge (Godall edicions, 2019), traduït al català per ell mateix. Hermo va ser Premi Nacional de Poesia Jove el 2015. Però aquesta no és l'única col·laboració que té Clavera amb el llibre. També inclou un epíleg de Vanesa Freixa, codirectora del documental El no a l'ós, il·lustradora, activista rural del Pirineu i autora del llibre Ruralisme. La lluita per una vida millor (Ara Llibres, 2023). El disseny l'ha fet l'estudi Underbau, especialitzat en fotollibres, i Clavera ha comptat amb l'ajuda, pel que fa a l'edició, d'Àlex Llovet, autor i editori de l'editorial de fotollibres Ediciones Posibles.

Oriol Clavera és fotògraf freelance amb 25 anys d'experiència. Li apassiona el fotoperiodisme i la fotografia de natura, així com retratar el món rural i la seva gent. Ha publicat, entre altres mitjans a Descobrir, Arrels, La Vanguardia, Gara, Berria, El País o Pyrénées Magazine. Ha guanyat diversos premis, el més recent el Premi Pica d'Estats 2024. També ha realitzat treballs fotogràfics de llarga durada, com Temporada baixa, una reflexió sobre el model de desenvolupament urbanístic al volant del turisme al litoral català, o Transhumància, sobre les rutes que encara realitzen els pastors d'ovelles, vaques i cavalls, adquirit recentment pel Pla Nacional de Fotografia de la Generalitat.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
Núria Roma
Anàlisi exhaustiva de l'osonenca Núria Roma, experta en Pròxim Orient, de la situació a Gaza després del trencament de la treva per part d'Israel, remuntant-se als orígens reals del conflicte i al paper que hi ha jugat cada actor internacional | «L’actual genocidi a Gaza no pot ser entès com una escalada més d’un llarg conflicte. És la culminació d’un projecte sistemàtic de neteja ètnica i colonització, sostingut per dècades d’impunitat i encobriment internacional»
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Dulzaro, Cai Godayol, Jazzwoman, Moxal, Remei de Ca la Fresca, Cançons amagades, Selva Nua, L-R, Sergi Carbonell, Le Parody, Paula Valls, Alosa, Anna Ferrer seran els protagonistes d'aquest any | El certamen, que se celebra entre el 7 i l’11 de maig, inaugura la iniciativa Euskal Herria - Encanta Batuz
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries.
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
L'Associació d'Amigues i Amics del Cine París projectarà les primeres pel·lícules aquest cap de setmana, 26 i 27 d'abril | A partir de la reobertura, el cinema comptarà amb una programació estable, tant comercial com alternativa