El diacrític

Una cova de runa

«Aquest any, el pessebre és una família de tres fills desnonada a Vic, la ciutat sense mesura humana en què els papers valen més que les persones. Aquest any el pessebre és una cova de runa a Gaza. A la cova de runa, a Palestina, el nen és mort»

«Les bombes han caigut al sud, també; també als hospitals. Maria mor de seguida, Josep queda atrapat en un munt de runa, agonitza durant hores, durant dies. Ja no li queden llàgrimes per plorar aquell nen petit que no ha pogut créixer»

Saad Omar: «Israel ha fet coses semblants a les que van patir els jueus durant l’Holocaust, aquest genocidi forma part d’una neteja ètnica»

| 15/12/2023 a les 18:54h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, Palestina, Gaza
«Les bombes han caigut al sud, també; també als hospitals». Roser Iborra remet als símbols nadalencs per denunciar la situació a Gaza
«Les bombes han caigut al sud, també; també als hospitals». Roser Iborra remet als símbols nadalencs per denunciar la situació a Gaza | Adobe Stock
L’orquídia de casa va acabar de florir fa sis mesos. No les sé cuidar. Ha anat fent la viu-viu i de sobte, ara, ha tret un brot. Serà una flor? De quin color eren?
 
S’acosta Nadal. S’encenen llums als balcons veïns, als carrers del poble. Estrelles enceses a les muntanyes enfilades.
 
Fa il·lusió i mandra. Ja fa anys que no faig pessebre.
 
Aquest any, però, el pessebre és una família de tres fills desnonada a Vic, la ciutat sense mesura humana en què els papers valen més que les persones. Aquest any el pessebre  és una cova de runa a Gaza.
 
A la cova de runa, a Palestina, el nen és mort.
 
S’han apagat els llums de les finestres, de les botigues tancades que quedaven dempeus. De les carreteres. De molts hospitals on, ben just, poden amortallar els nens amb llençols. 
 
A casa hi ha petits, aquest any. Bé haurem de fer tió i reis i comprar regals... Però què li pots comprar, a una criatura, si té de tot?
 
Potser li podem regalar temps: el nostre, compartir el trosset de vida precària en què coincidim.
 
Maria, amb el ventre encara sagnant, amb el cor engrunat, s’asseu d’esma en una pedra que, abans, era una paret de la seva casa.
 
- Anem - li diu Josep. Han dit que hem d’anar al sud. Que el nord no és segur.
 
I van cap al sud amb el carro petit  carregat de mantes i olles i l’ase, perquè ja no els queda res més.
 
Per Nadal, cada ovella al seu corral, que diu la dita. Per poc que facis, sempre és una ocasió per fer aquell dinar o aquell sopar pendent.
 
Per poc que facis, omplir el cabàs és cada vegada més car.
 
Arribats al sud, Josep i Maria s’arrauleixen al costat d’un hospital, improvisen un petit refugi amb el carro i les mantes. Potser obriran la frontera amb Egipte i podran marxar. Potser arribarà menjar i aigua i podran encarar uns quants dies més.
 
Durant l’àpat, no engeguem la televisió. Ja n’hi ha prou, de desgràcies. El cunyat saberut parla de política, però no posa els peus a la cuina: a les dones més aviat els fas nosa, diu, si vols ajudar. 
 
Les bombes han caigut al sud, també; també als hospitals. Maria mor de seguida, Josep queda atrapat en un munt de runa, agonitza durant hores, durant dies. Ja no li queden llàgrimes per plorar aquell nen petit que no ha pogut créixer, aquella dona de llum que li havia obert tants horitzons.
 
L’orquídia de casa finalment ha florit. És blanca. 
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
Entrevista a una de les creadores de l'associació ètica de moda sostenible situada al carrer Robadors de Barcelona | «La nomenclatura economia social és molt europea, però el que significa, al sud global, hi existeix des de fa molt de temps»
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»