El Diacrític

No podrem dir que no ho sabíem

«Sembla que res no sigui real. Sembla que res no sigui a prop. Sembla que no hi hagi res a fer. Sobretot, que els ulls oblidin, que el cor no s’hi aturi. Ara ve Nadal, cada ovella al seu corral. I, qui dia passa, any empeny»

«Que, d’un dia per l’altre, ens diguin que anem al sud. Malalts, vells, criatures. Hospitals. Que deixem la casa i oblidem les oliveres centenàries, els horts. Que anem al sud, perquè han de fer neteja ètnica»

​Resistir és existir: la lluita per l’aigua a la vall del Jordà a Palestina

| 03/11/2023 a les 16:41h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, Palestina, Israel, genocidi, Gaza
Concentració per Palestina a Vic
Concentració per Palestina a Vic | Osona per Palestina
No faré cap repàs de la història. No diré res del que se suposa que és políticament correcte.

Veig les imatges de bon matí: runes i més runes i la gent desesperada que vol aixecar pedres amb les mans. Que es posa les mans al cap, que no s’ho pot creure. Que ja no té llàgrimes. Que ja no té família, potser.

I no puc assimilar-ho més. Canvio de canal per poder empassar-me el cafè amb llet. Que em parlin del temps, dels núvols, de la pluja que no arriba. Que em parlin de torrades i melmelades, de cases càlides, de calefaccions màgiques que deixen el fred a fora, i la consciència.

Però hi torno, a les imatges que no es poden empassar. Perquè em sembla que no tinc el dret d’ignorar-les.

Són ràpides, i més o menys digeribles: res de nens esventrats. I de seguida ve un anunci. De colònia, ara que ve Nadal; de menjar ràpid; de menjar a l’abast.

Sense transició, com si fos la mateixa cosa, parlen de negociacions, d’investidura, de reines, de reis. De gent a l’atur que per Nadal potser tindrà una feina mal pagada. De futbol i pilotes daurades.

D’aquesta manera, sembla que res no sigui real. Sembla que res no sigui a prop. Sembla que no hi hagi res a fer. Sobretot, que els ulls oblidin, que el cor no s’hi aturi. Ara ve Nadal, cada ovella al seu corral. I, qui dia passa, any empeny.

Llavors ve la hipocresia inaudita de Biden, que amb una mà atia l’agressió i amb l’altra parla de corredors humanitaris, i encara es penja alguna medalla de plom, ensangonada, amb un rerefons de barres i estrelles que no deuen ser estrelles, sinó bombes. Quin fàstic. 

No és una guerra. És un genocidi. Una  barbàrie. Una exterminació massiva, deliberada i televisada.

Ens ho podem imaginar? Que, d’un dia per l’altre, ens diguin que anem al sud. Malalts, vells, criatures. Hospitals. Que deixem la casa i oblidem les oliveres centenàries, els horts. Que anem al sud, perquè han de fer neteja ètnica i deixaran només terra cremada: on ningú, mai més, podrà tornar. Només que també hi cauen les bombes, al sud. No hi ha refugi, enlloc.

Avui, que finalment plou a casa nostra (nostra?) sento la set de la terra i de les flors però també el fred de qui no té casa on tornar; de qui ha fet un farcell petit amb quatre records i que fuig de les bombes anunciades amb les mans buides i el cor esquarterat. 

I penso que l’hivern serà molt llarg. Molt. Caurà la neu innocent damunt la massacre d’una terra destruïda fins als fonaments. No sé pas si es podran guarir mai, tantes ferides. Tanta mort. 

Pobra Palestina, que no té ni nom al mapa.

Pobres de nosaltres.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
Entrevista a una de les creadores de l'associació ètica de moda sostenible situada al carrer Robadors de Barcelona | «La nomenclatura economia social és molt europea, però el que significa, al sud global, hi existeix des de fa molt de temps»
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»