Setembre social | Món rural

Neix la Fundació Emprius com a eina per impulsar el comunalisme a la Catalunya rural del segle XXI

La gestió i custòdia del patrimoni, l’enfortiment i difusió de la cultura comunal i les eines agrícoles i forestals compartides en són les tres principals línies d’acció

L'objectiu és assegurar la redistribució dels recursos i la regeneració de la biodiversitat, dins d’un marc de decreixement amb justícia social

Carla Escarrà: «Els entorns rurals som proveïdors de recursos i abocadors de residus»

| 19/03/2023 a les 21:28h
Arxivat a: Setembre social, món rural, Fundació Emprius, comunalisme, Cal Cases, Mas Les Vinyes, Can Tonal, Can Parera, La Tomassa, món cooperatiu
Trobada de presentació de la Fundació Emprius, aquest mes de febrer, que va aplegar nombroses persones del consell assessor i ambaixadores
Trobada de presentació de la Fundació Emprius, aquest mes de febrer, que va aplegar nombroses persones del consell assessor i ambaixadores | Fundació Emprius
Aquesta notícia es va publicar originalment el 19/03/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Fundació Emprius, impulsada per diverses comunitats de la Catalunya Central i el Vallès Oriental, neix amb la voluntat d’avançar cap a un model de base comunitària i comunal que ajudi en la construcció d’un moviment rural organitzat, assegurant la redistribució dels recursos i la regeneració de la biodiversitat, dins d’un marc de decreixement amb justícia social.

Les principals línies d’actuació que té són la gestió i custòdia del patrimoni per tal de col·lectivitzar-lo per a la cessió de projectes transformadors i que la fundació pugui ser el  paraigües legal per a gestionar finques per a projectes comunitaris; l’enfortiment i difusió de la cultura comunal per a una gestió més justa i equitativa del territori i poder incidir en l’administració per generar marcs legals més favorables; i la inversió d’eines agrícoles, forestals o infraestructura compartida per fer créixer i enfortir les comunitats. 

La Fundació, inscrita al registre l’any 2022, ha estat promoguda per Cal Cases, la primera cooperativa d'habitatge en cessió d'ús de Catalunya, constituïda l’any 2007; Mas Les Vinyes, una comunitat intencional creada l'any 2013 que gestiona una finca amb criteris de permacultura i agricultura regenerativa; Can Tonal de Vallbona, un projecte d’espai social i comunitari a Sant Antoni de Vilamajor; Can Parera de Canyes, una cooperativa de consumidors i usuaris que vol fomentar projectes vinculats al territori i a la transformació social col·lectivitzant recursos; i La Tomassa; una cooperativa d'habitatge que aspira a generar models de vida basats en l'autogestió i la cooperació amb una relació respectuosa amb el medi ambient.
 

Una de les sessions de la trobada de presentació de la Fundació Emprius


La trobada de presentació de la Fundació, aquest mes de febrer, va aplegar nombroses persones del consell assessor i ambaixadores que van poder compartir reflexions i objectius de futur. «Emprius pot ser una eina estratègica de resposta als macroprojectes agressius al territori», van destacar. 

En aquest sentit, les primeres accions aniran combinades amb una campanya de recaptació d’associats, la recerca de finançament i possibles donants, la creació de protocols i mecanismes de seguiment del patrimoni cedit, la prospecció de terrenys i patrimoni potencialment adquirible i l’aprofundiment en reunions bilaterals amb actors clau. Un cop realitzades les primeres accions, l’entitat farà una presentació pública mediàtica el mes de juny vinent. 

[Article publicat originàriament a Jornal]
Karina Gibert farà aquest divendres la conferència inaugural del cicle
Karina Gibert farà aquest divendres la conferència inaugural del cicle | Jordi del Temple
Anna Pujol Navarro
Karina Gibert inaugura divendres a Berga «Economies per al bé comú», quatre activitats que abordaran la tecnologia, els límits del model econòmic, el cooperativisme i l'organització col·lectiva | El cicle continuarà fins al novembre amb un taller sobre els usos i l'ètica de la IA, un debat sobre alternatives econòmiques i un documental sobre sindicalisme i cooperativisme
Protesta pel dret a l'habitatge a València, dissabte passat
Protesta pel dret a l'habitatge a València, dissabte passat | Jaume Ferrando / Directa
Laura Arau
«La disputa política és també una disputa cultural: qui posa nom a les coses, quins conflictes són visibles, quines veus són legítimes i quines alternatives podem arribar a imaginar» | «Autodefensar-nos no és només protegir-nos quan ens ataquen. És construir les condicions perquè puguem continuar actuant quan l'Estat, el mercat o la por intenten fer-nos recular. És poder resistir el càstig, però també impedir que el relat del càstig sigui l'únic que queda»
Una imatge de 'Nunkui', una de les pel·lícules que es projectaran a l'IndiFest
Una imatge de 'Nunkui', una de les pel·lícules que es projectaran a l'IndiFest
Josep Comajoan Colomé
El Festival de Cinema Indígena de Barcelona celebra la dinovena edició del 5 al 16 d'octubre amb la defensa del territori, els drets indígenes i la crisi ambiental entre els eixos de la programació | Activistes i cineastes indígenes de Guatemala, l'Amazònia brasilera i el poble wayuu participaran en els debats i col·loquis del festival