Setembre Crític | Violència masclista

​Absolen l’exencarregat de la neteja d’Esfosa acusat d’assetjament sexual a dues treballadores

La jutge l’ha absolt en considerar que no hi ha més proves en contra seu que les declaracions de les dues dones denunciants

Les entitats que donen suport a les víctimes lamenten que la sentència absolutòria «perpetua la impunitat» de comportaments com el que s’ha dut a judici

​L’acusat d’assetjaments sexuals a Esfosa basa la seva defensa en la falta de testimonis directes dels fets

| 07/12/2022 a les 18:16h
Arxivat a: Setembre crític, COS, Juntes som Revolució, judicis, assetjament sexual, Esfosa, delicte sexual, violència masclista, Càrnies en Lluita, indústria càrnia, sentències
Representants de les entitats que donen suport a les víctimes valorant la sentència
Representants de les entitats que donen suport a les víctimes valorant la sentència
Aquesta notícia es va publicar originalment el 07/12/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Jutjat Penal de Manresa ha absolt l’exencarregat de la neteja de l’escorxador Esfosa de Vic acusat d’assetjament sexual a un mínim de dues treballadores durant diversos anys. La jutge ha considerat que no hi ha proves suficients, més enllà de les declaracions de les dues víctimes, per condemnar l’acusat. Les entitats que donen suport a les víctimes han fet públic un comunicat on lamenten la sentència absolutòria «perquè de fet perpetua la impunitat real  amb què es produeixen i repeteixen aquests comportaments inacceptables».

La sentència del Jutjat Penal de Manresa, on es va fer el judici el 29 de setembre passat, també recorre a un altre argument clàssic en sentències absolutòries de delictes sexuals: que cap de les dues dones ho va denunciar fins a cap d’uns anys. En concret, fins i tot entra a valorar el fet que si bé totes dues en el seu moment van recórrer a la justícia per reivindicacions de tipus laboral, no ho van fer per denunciar l’assetjament sexual de què diuen que van ser víctimes. 

En realitat, la sentència recull les tesis de la defensa, en el sentit que no hi ha res més que incrimini a l’acusat que les declaracions de les dues dones, o que al cap dels anys, en algun detall fins i tot van incórrer en alguna contradicció durant el judici. En el fonamental, però, es van mantenir fermes en les seves acusacions. La jutge, però, no ho ha tingut en compte, i ans al contrari, retreu a les víctimes que no gravessin ni fotografiessin mai a l’acusat en el moment que les assetjava i, per tant, no hagin pogut presentar cap altra prova en contra seu.
 

Un moment del judici, el 29 de setembre passat a Manresa Foto: Josep Comajoan


Les entitats de suport diuen que amb l'absolució les dues dones «tornen a ser assetjades i menyspreades»

Les entitats que donen suport a les dues dones -Càrnies en Lluita, Juntes Som Revolució, COS i Gossos K9- afirmen que amb aquesta sentència «les dones denunciants tornen a ser assetjades i menyspreades; això després del patiment personal i de l’esforç que els ha suposat posar una denúncia d’aquestes característiques». El comunicat també lamenta el paper que van jugar les dues empreses on va treballar l’acusat; una d’elles, Sersumin, el va tornar a contractar després que l’altra, GCT Plus, l’acomiadés arran dels fets que ara s’han jutjat.

La fiscalia havia demanat per una pena de 7.200 euros de multa per l’assetjament sexual. L’acusació particular, per la seva part, demanava dues penes de presó, de dos anys i de set mesos, en considerar que l’acusat s’havia servit de la seva superioritat laboral per demanar serveis sexuals a les dues dones. Tant fiscalia com acusació particular també demanaven que es donés continuïtat a l'ordre d’allunyament de l’acusat vers les dues dones. El comunicat de les entitats, precisament, lamenta que pel fet que ara no existeixi aquesta ordre, «les dones denunciants tornen a estar en perill».
El FESSrural és itinerant i se celebra cada any en un indret diferent de Catalunya
El FESSrural és itinerant i se celebra cada any en un indret diferent de Catalunya | Àlex Espuny
Josep Comajoan Colomé
El Festival de l’Economia Social i Solidària Rural de Catalunya aterra es farà al santuari del Miracle de la mà d’un grup d’iniciatives de l’economia social i solidària de la comarca | El FESSrural disposarà de diferents espais: Cultura, Fira, tallers i oci, restauració i un per la canalla, a més de debats sobre pagesia, cooperativisme, cures o transició energètica
Concert d'Anna Andreu en una edició del Cantilafont
Concert d'Anna Andreu en una edició del Cantilafont | Clara Orozco
Laura Arau
«Festivals com Cantilafont no només reben menys diners públics —també decideixen millor on van els que tenen. Amb pressupostos que mai s'acostaran als dels grans festivals, la decisió passa per pagar bé a poca gent en lloc de pagar malament a molta. No és una qüestió d'escala. És una qüestió de criteri» | «I quan el diner públic arriba als grans festivals, no es tradueix en oportunitat real per a qui crea: l’artista emergent hi és present al cartell, relegat a un escenari petit en un horari on gairebé no hi ha públic, però en treu poc més que la il·lusió d’haver-hi estat»
Una de les imatges incloses en el llibre, de la junta de la cooperativa de Manlleu, fotografiats amb dues dones de l'agrupació feminista de la cooperativa La Moral de Badalona, que el 6 de març de 1932 va anar a Manlleu a promoure la creació d'agrupacions feministes a les cooperatives del territori
Una de les imatges incloses en el llibre, de la junta de la cooperativa de Manlleu, fotografiats amb dues dones de l'agrupació feminista de la cooperativa La Moral de Badalona, que el 6 de març de 1932 va anar a Manlleu a promoure la creació d'agrupacions feministes a les cooperatives del territori
Josep Comajoan Colomé
El Museu del Ter i l'Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central recuperen 'El cooperativisme a Osona', de l'historiador Josep Casanovas, publicada originalment el 1998 | La publicació, consultable gratuïtament al web del Museu del Ter, és el quart volum del projecte editorial «El fil de la cooperació»