El diacrític

Refugis perduts

«Em sembla que no sabia fins a quin punt em resulten necessaris, els refugis dels bars i els restaurants, i no només pel dinar o el cafè o la cervesa»

«El teatre és presència i energia col·lectiva: emoció, despullament, amor i meravella. Una necessitat essencial»

Abans, després

| 17/11/2020 a les 07:00h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, coronavrius, covid-19, estat d'alarma
Una estona de tertúlia a la terrassa de la fonda d'Alpens, abans de la pandèmia
Una estona de tertúlia a la terrassa de la fonda d'Alpens, abans de la pandèmia | Ll. Suriñach / dalpens.com
Aquesta notícia es va publicar originalment el 17/11/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Si aquests dies vaig a Alpens, el meu poble petit, i hi trobo la fonda i el Casino tancats, és com si hagués arribat a una casa pairal venuda. 
 
Els carrers són tristos, i força deserts. Només algú amb el cistelló mig ple de rovellons, de fredelucs, de bromoses, d’alè de bosc.
 
- Hauria de ploure.
 
- I si ve una ventada o ja glaça, res, s’haurà acabat.
 
Necessito veure la Pepeta de la fonda, guardiana dels nostres records, mentre plega tovallons amb mans nuoses i em parla de la mare i dels dies passats.  Necessito saber si ja han posat l’estufa rodona al voltant de la qual s’escolen tantes converses dels dies d’hivern, amb l’olor dels guisats que vénen de la cuina i que ens fan com un abric contra el fred de fora i de dins.
 
I res, passejo, entre dracs de ferro dels fanals i de les portes, entre  heures vençudes i fulles que dibuixen perfeccions de grocs i vermells als bassals.  Espio les bledes dels horts i les mongetes tardanes que encara pengen ben granades, i potser algun tomàquet escadusser a mig camí d’un vermell cansat.
 
Em sembla que no sabia fins a quin punt em resulten necessaris, els refugis dels bars i els restaurants, i no només pel dinar o el cafè o la cervesa.
 
Pujo per la vinya i arribo al Casino. Enyoro seure a les cadires vermelles sota l’ombra travessada de sol de les acàcies, que ara van escampant les fulles grogues com si fossin minuts perduts. És bo de perdre-hi el temps, al Casino: deixar relliscar la mirada  enllà de l’horitzó dels Munts i saludar l’un i l’altra, o xerrar de tot i de no-res, ara que vivim d’aquesta manera tan estranya i hem de somriure’ns només amb els ulls i abraçar l’aire.
 
I penso amb recança en les entrades que ja tenia per al dia 14 de novembre, també al Casino, per veure-hi  per tercera vegada 360 grams d’Ada Vilaró, que s’ha hagut d’anul·lar de moment i que no us puc explicar: s’ha de veure. Perquè, per definició, el teatre és presència i energia col·lectiva: emoció, despullament,  amor i  meravella. Una necessitat essencial.

Però, res. Amb els bars tancats només em queda comprar un pam de coca o un pa rodó a Cal Jolis, o un fuet per endur a Ca la Glòria, embolicat amb aquest silenci d’un poble que sembla a punt de tornar a perdre la batalla (totes les guerres es perden) , amb els carlins a l’aguait envoltant el poble i el Cabrinetty a punt de tornar a morir al carrer del Graell.
 
Al meu poble gran, Torelló, vaig a mercat i no puc seure a prendre’m un trosset de matí i de conversa casual. I si vaig a esperar un tren, se’m fa molt estrany demanar un cafè per endur a la Berta o a l’Oriol a la cafeteria de l’estació, i empassar-me’l a peu dret a la vorera o en un banc un tros enllà, sense poder asseure’m a la barra i arreglar el món en cinc minuts, com solíem fer, tot i que després se’ns engrunava de seguida, com un castell de cartes.
 
Se’m fa estrany i trist no poder-hi fullejar un diari, a la terrassa  que és com un petit oasi entre el tràfec de cotxes amunt i avall. Només queden els trens, sempre a deshora, que saluden i xiulen la tardor que ve de les muntanyes i que la porten, amb retard, al mar.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
28/10/2020
Imatge il·lustrativa
Maria Saladich
29/04/2021
Imatge il·lustrativa
Joan Iborra
04/12/2020
Imatge il·lustrativa
Roser Iborra
17/06/2020
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada | Ferran Domènech
Ferran Domènech
La iniciativa ha sorgit de l'entorn escolar del menor afectat. Un centenar de persones s'han concentrat a la plaça de l'Ajuntament | Txevi Rovira, alcalde de Santa Eulàlia: «S'ampliarà la denúncia, perquè estem clarament davant d'un delicte d'odi»
Un moment del «Diàleg sobre rodes», el col·loqui sobre la bicicleta que va fer-se a la inauguració de Ciclika
Un moment del «Diàleg sobre rodes», el col·loqui sobre la bicicleta que va fer-se a la inauguració de Ciclika | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
El projecte, impulsat per la cooperativa La Fera Ferotge, combina venda de bicicletes recondicionades, taller de reparació, autoreparació i lloguer | També inclou el projecte «La bici creix amb tu», una iniciativa de bescanvi de bicis infantils que n’afavoreix la reutilització i els allarga la vida útil
Representants de l'Ajuntament, de la Comunalitat i d'algunes de les entitats impulsores, dimecres a la Guingueta
Representants de l'Ajuntament, de la Comunalitat i d'algunes de les entitats impulsores, dimecres a la Guingueta | Sara Blázquez Castells
Sara Blázquez Castells
El projecte, impulsat per una assemblea d'entitats amb el suport de l'Ajuntament de Vic i la Comunalitat de Vic, oferirà activitats culturals, socials i comunitàries fins a mitjans d'octubre | L'espai només obrirà quan hi hagi activitats programades, reforçant així la voluntat que sigui molt més que un servei de bar i esdevingui un espai vinculat a la vida comunitària