EN MOVIMENT | ATENEU COOPERATIU

L’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central acompanya 127 entitats

El Taller dels Milfils, Horitzó del Berguedà, la Codornella, la Rosada de Cal Janet o Supercoop Manresa són algunes de les empreses assessorades

A les activitats organitzades per l’Ateneu, hi han participat més de 2.500 persones

Joan Torrents Juncà: «La Familiar és de les poques cooperatives que van ser fundades fa més de cent anys»

| 16/01/2026 a les 17:03h
Arxivat a: En moviment, Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central, cooperativisme, Catalunya Central, Ateneu Cooperatiu
Una de les activitats del darrer any de l'Ateneu.
Una de les activitats del darrer any de l'Ateneu. | Anna Pujol Navarro
Aquesta notícia es va publicar originalment el 16/01/2026 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Durant el darrer any, l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central ha acompanyat cent vint-i-set entitats a les comarques de la Catalunya Central on actua, amb un total de nou-centes vint-i-cinc hores registrades, dues-centes més que l’any anterior. Algunes de les iniciatives acompanyades són: El Taller dels Milfils, la Xarranca, la Codornella, l’Ecoxarxa del Bages, Supercoop Manresa (Bages); Horitzó del Berguedà, Casal Panxo, Cal Llebre (Berguedà); La Rosada de Cal Janet, Lluçanès a Taula, la Fundació Emprius (Lluçanès); l’associació Cinema Viu, la Fundació La Plana o Al Pas Tracció Animal (Moianès); Carla Taller d’Arquitectura, Més 65, Mas Corcó, l’escola Waldorf La Font (Osona); Sàmara Natura, Lluerna Arquitectura, l’associació Argelagues (Solsonès).

Un dels serveis principals de l’Ateneu és l’acompanyament a projectes d’economia social i solidària o a persones que en vulguin impulsar cooperatives o associacions, però també porta a terme formacions específiques sobre economia social i solidària i tasques de facilitació per poder fer xarxa i intercooperar amb entitats del territori. 
Pel que fa a la participació en les activitats organitzades, hi ha hagut un total de 2.527 participants. A part de l’organització d’activitats pròpies, l’ens també col·labora en nombrosos esdeveniments del territori com ara la fira osonenca alTERna’t o la Festa del Riu de Manresa. 

La cultura és un dels àmbits estratègics de l’Ateneu. El cercle de cultura està format per les entitats promotores Kult, Casa de la Música de Manresa, Txarango i Vesc, a més de les participants Cultura pel Bé Comú, Pol·len Edicions i Propaganda pel Fet. Tenint en compte les insercions derivades de l’activitat de l’Ateneu, n’hi ha hagut un total de cinquanta-una. 
Cooperatives històriques

Pel que fa a les cooperatives històriques, l’ens ha assessorat enguany a L’Agrícola de Sant Fruitós de Bages i L’Amistat de Montesquiu i també ha col·laborat en la publicació de dos llibres sobre memòria històrica i cooperativisme: ‘El cooperativisme al Berguedà: una història de l’economia social i solidària (1869-2025)’ de l’historiador berguedà Daniel Raya Crespi i ‘La Familiar de Sant Pere de Torelló: història d’una cooperativa centenària (1920-2025)‘, de l’historiador osonenc Joan Torrents Juncà. Els dos llibres han nascut del projecte El fil de la cooperació, conjunt entre l’Ateneu i el Museu del Ter de Manlleu.

L’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central és un servei públic impulsat per la Xarxa d’Ateneus Cooperatius de Catalunya (XAC) que promou i enforteix l’Economia Social i Solidària i el cooperativisme a les comarques del Bages, el Berguedà, el Lluçanès, el Moianès, Osona, i el Solsonès. Els seus serveis van destinats a persones i projectes que volen desenvolupar iniciatives socioeconòmiques transformadores, treballant de manera col·lectiva, democràtica i arrelada al territori, i contribuint així a la construcció d’una economia més justa, sostenible i cohesionada. Hi ha un total de 14 ateneus cooperatius a Catalunya, l’actuació dels quals s’emmarca en el Programa d’Economia Social de la Generalitat. 
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
L'autor recorda que el PLATER manté la mateixa normativa que l’actual sobre l'ocupació de sòl agrícola, sobretot el de més qualitat
L'autor recorda que el PLATER manté la mateixa normativa que l’actual sobre l'ocupació de sòl agrícola, sobretot el de més qualitat
Moisès Subirana Iborra
Moisès Subirana, activista ambiental i tècnic de l’Oficina Comarcal de Transició Energètica a l’Agència Local de l’Energia d’Osona, aporta alguns matisos a les crítiques i lloances al PLATER
Activistes de la PAH, davant el domicili afectat
Activistes de la PAH, davant el domicili afectat | Ferran Domènech Tona
Ferran Domènech Tona
Degut a aquest fet, la família no va poder tramitar correctament l'informe de vulnerabilitat | Una vintena d'activistes de la PAH es van concentrar al carrer Sant Joan Bosco de Vic
Activitat lúdica de l'empresa Quiràlia a Manresa
Activitat lúdica de l'empresa Quiràlia a Manresa
Ferran Domènech Tona
Les treballadores han creat una secció sindical de la COS davant el que consideren vulneracions dels drets laborals | L'empresa, amb seu a Manlleu, el 2025 va tenir un volum de facturació de 2,9 milions d'euros