Setembre social

Creen a Vic la Xarxa de Biblioteca de les Coses, un nou servei de préstec d’objectes

Les entitats La Fera Ferotge, Tapís, La Clota, Creu Roja i Ashes formen actualment la Xarxa de Biblioteques de les Coses

Només cal fer-se soci, visitar el catàleg online i fer la reserva, recollir l’objecte i fer-lo servir

La Comunalitat de Vic afronta la segona convocatòria 2024-2026: «Que la gent s’organitzi en comunitat per donar resposta a les seves necessitats»

| 13/03/2025 a les 20:41h
Arxivat a: Setembre social, Comunalitat de Vic, Biblioteca de les Coses, economia circular, reutilització, La Fera Ferotge, Creu Roja, Tapís, Ashes
Representants de les entitats impulsores de la Biblioteca de les Coses de Vic, a la presentació del projecte. Al fons, la Biblioteca de les Eines
Representants de les entitats impulsores de la Biblioteca de les Coses de Vic, a la presentació del projecte. Al fons, la Biblioteca de les Eines | Sara Blázquez Castells
Aquest dimecres s’ha presentat a La Reciclària la Xarxa de Biblioteques de les Coses de Vic, impulsada per la Comunalitat de Vic i que aglutina entitats com La Fera Ferotge, Tapís, La Clota, Creu Roja i Ashes. Es tracta d’un projecte innovador i comunitari que permet als veïns i veïnes de Vic accedir a una àmplia gamma d’objectes per utilitzar-los de manera temporal, seguint el mateix principi que una biblioteca tradicional de llibres. 

Amb aquest concepte es fomenta un model d’economia circular i sostenible. En una biblioteca de les coses es poden trobar objectes com eines de bricolatge i jardineria, joguines i jocs de taula, articles per a esdeveniments i festes o material de música. 

Aquest model es considera especialment útil per a aquelles persones que volen evitar l’acumulació d’objectes que només utilitzen en moments puntuals, o per a aquelles que necessiten provar un article abans de prendre la decisió de comprar-lo. Una manera pràctica i econòmica de satisfer necessitats temporals, alhora que s’afavoreix la reducció de la producció i el consum de nous productes, així com l’ús eficient dels recursos naturals. 

Una xarxa de biblioteques

A Vic s’ha creat una Xarxa de Biblioteques de les Coses formada per diverses biblioteques especialitzades, les quals s’han agrupat amb l’objectiu de centralitzar els productes i facilitar que les persones sòcies i membres puguin trobar tot el que necessiten en una única plataforma. La decisió de crear una xarxa descentralitzada, amb diverses biblioteques especialitzades, respon a la voluntat que la població visiti, conegui i situï les seus de les entitats que participen en el projecte. 
 

Laia Hernández, de la cooperativa La Fera Ferotge, explicant el funcionament de la Biblioteca de les Coses Foto: Sara Blázquez Castells


A més, aprofitant que cada entitat ja compta amb els seus propis recursos i una experiència prèvia en la gestió de projectes, i en concret dels objectes específics (tèxtil, eines, jocs, música, mobles…) es busca crear un sistema eficaç i sostenible a llarg termini. Les biblioteques i entitats que participen de la Xarxa són la Biblioteca dels Mobles (Ashes), la Biblioteca de la Música (La Clota), la Biblioteca de les Cures (Creu Roja, Ashes i Tapís), la Biblioteca de la Roba (Tapís), la Biblioteca dels Jocs (Creu Roja) i la Biblioteca de les Eines (La Fera Ferotge)

Com funciona?

Per poder començar a fer ús de la Xarxa de Biblioteques de les Coses cal fer-se soci o sòcia a qualsevol de les biblioteques de les coses de Vic, consultar el catàleg a través de la web i fer la reserva per un període de set dies i un cost d’entre 1 i 5 euros, recollir-lo i gaudir-lo. 

Marta Vilaró, de Creu Roja, ha animat a la roda de premsa a participar del projecte o bé amb la donació d’objectes o bé fent-se voluntari, com és el cas de Joe Crozier, voluntari de Creu Roja i el primer voluntari de la Xarxa de Biblioteques de les Coses, en aquest cas, de la Biblioteca dels Jocs. 
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
La bandera palestina onejant en una ciutat en flames
Núria Roma
Anàlisi exhaustiva de l'osonenca Núria Roma, experta en Pròxim Orient, de la situació a Gaza després del trencament de la treva per part d'Israel, remuntant-se als orígens reals del conflicte i al paper que hi ha jugat cada actor internacional | «L’actual genocidi a Gaza no pot ser entès com una escalada més d’un llarg conflicte. És la culminació d’un projecte sistemàtic de neteja ètnica i colonització, sostingut per dècades d’impunitat i encobriment internacional»
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Remei de Ca la Fresca actuarà al Festival EnCanta el 9 de maig a les 8 del vespre
Dulzaro, Cai Godayol, Jazzwoman, Moxal, Remei de Ca la Fresca, Cançons amagades, Selva Nua, L-R, Sergi Carbonell, Le Parody, Paula Valls, Alosa, Anna Ferrer seran els protagonistes d'aquest any | El certamen, que se celebra entre el 7 i l’11 de maig, inaugura la iniciativa Euskal Herria - Encanta Batuz
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries.
Entrada del cinema en una de les formacions a persones voluntàries. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
L'Associació d'Amigues i Amics del Cine París projectarà les primeres pel·lícules aquest cap de setmana, 26 i 27 d'abril | A partir de la reobertura, el cinema comptarà amb una programació estable, tant comercial com alternativa