El Diacrític

Aturar-se i veure tots els colors del blanc

Article de Roser Iborra, a la sortida d'una convalescència a l'Hospital de Sant Jaume de Manlleu

«Costa encara més mantenir la calma quan veus les orelles del llop de la dependència, que sempre havies mirat de lluny. Perquè sempre eren els altres, els qui s’hi trobaven»

«Hi ha mans que curen. Com dues orquídies, blanques i precises, gosen mirar endins del dolor, apedaçar la carn trèmula, recosir les ruptures que el temps ha esqueixat i malmès»

Dolors domèstics

| 11/11/2024 a les 19:32h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, cures, infermeres, salut
«Hi ha mans que cuiden. Com papallones blanques de llum, il·luminen les nits llargues d’hores insomnes. Renten, curen, estimen»
«Hi ha mans que cuiden. Com papallones blanques de llum, il·luminen les nits llargues d’hores insomnes. Renten, curen, estimen»
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/11/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Amb agraïment, per al Dr. Ramon Clos i Molina. Per a les infermeres i doctores de la Unitat de Convalescència de l’hospital de Sant Jaume de Manlleu. Per a l’Eli de rehabilitació. Per als familiars, amics i amigues que hi són sempre.
  
Generalment parlant, aturar-se va bé. Pot ser un àpat o una migdiada. Pot ser una bona nit de repòs i de somnis. Pot ser una escapada al mar o a la muntanya, pot ser veure arbres que canvien de color i que sempre són una sorpresa. Poden ser unes vacances, encara que costi d’arribar-hi. O no.
Pot ser la jubilació, llargament esperada, o la que t’agafa per sorpresa i et fa repensar no només què fas, sinó qui ets.

Pot ser una aturada per raons mèdiques, esperada o no, però sempre incerta i temuda. Costa, imaginar-se que seran unes vacances, però es pot intentar. I costa encara més mantenir la calma quan veus les orelles del llop de la dependència, que sempre havies mirat de lluny. Perquè sempre eren els altres, els qui s’hi trobaven.

Fins que la fragilitat és tota teva. Costa, pensar que t’hauran de rentar, d’acompanyar al lavabo, d’ajudar-te a menjar. Però sempre acabes veient la inutilitat de patir per endavant. Quan hi ets, la calidesa humana que t’envolti serà essencial.

I aquest és un escrit d’agraïment per la calidesa humana rebuda, justament. La que va fer els dies i les nits passadors gràcies a la professionalitat i a la tendresa, que sempre va més enllà de la feina estricta.
Com diuen les infermeres, de l’1 al 10, un 11. No de dolor, sinó de meravella per la feina tan ben feta.
 
Tots els colors del blanc
 
Hi ha papallones grises que, durant els insomnis, van dipositant una molsa negra (de dolor i oblit) a les esquerdes dels ossos, a les plantes dels peus o entre els dits de les hores, a les aixelles del temps perdut.
 
Però hi ha mans que curen. Com dues orquídies, blanques i precises, gosen mirar endins del dolor, apedaçar la carn trèmula, recosir les ruptures que el temps ha esqueixat i malmès.
 
Hi ha mans que cuiden. Com papallones blanques de llum, il·luminen les nits llargues d’hores insomnes. Renten, curen, estimen. Tenen sempre una paraula que acaricia a punt; una bena per als carn-esqueixats del cos i de l’ànima.
 
Hi ha mans que acompanyen. Vénen de fora dels murs, amb una fulla vermella de tardor enganxada als peus; amb grapats de sorra brillant de les platges volcàniques; amb l’olor de pomes madures o les hores de dolçor groga dels raïms; amb l’escorça als dits dels dies blaus. Esquerden les parets i hi porten l’alè de coloraines dels bolets. Porten tots els colors del blanc.
Foto de família de l'equip promotor de la iniciativa
Foto de família de l'equip promotor de la iniciativa
Començarà coincidint amb l'inici del curs 2025-26 i, de moment, es farà a les tres escoles de Taradell, al Salarich de Vic i al Casals Gràcia de Manlleu | Al llarg del desenvolupament del projecte es faran trobades semestrals entre tutors, representants dels alumnes i investigadors, amb l’objectiu de fer-ne el seguiment
Société Protectrice de Petites Idées actua aquest divendres al vespre al Cantilafont
Société Protectrice de Petites Idées actua aquest divendres al vespre al Cantilafont
Alosa, Derbi Junior, Société Protectrice des Petites Idées, Remei de Ca la Fresca i ZETAK obren el festival al Castell d'Olost | El festival lluçanenc tambné comptarà també amb Cala Vento, Astrio, Maria Jaume, Cirque Entre Nous, Jose Luis Redondo i Joana Casanova, entre d’altres
Acte de solidaritat amb la vaga de lloguers.
Acte de solidaritat amb la vaga de lloguers. | Sindicat de Llogateres
Anna Pujol Navarro
Després de l'ocupació de la Fundació La Caixa Palau Macaya d'ahir per part del Sindicat de Llogateres, La Caixa s'ha compromès a negociar amb les vaguistes | S'han complert quatre mesos de la vaga de lloguers a seixanta-vuit habitatges