El diacrític

Dolors domèstics

«Potser el dolor és el preu de la consciència, alguna cosa que mesura el nostre pas incert pel món»

«A vegades, el dolor de l’ànima és tal que el dolor físic es converteix en una mena d’alleujament»

No parleu de mi com si jo no hi fos

| 10/09/2020 a les 22:00h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, salut, malalties, malalt, ànima, dolors, dolor
«El dolor de cada dia. Et costa imaginar-lo, et fastigueja sentir-ne parlar a totes hores, quan ets jove i l’energia i el plaer de viure t’inunda i cada nou dia és un repte, una descoberta»
«El dolor de cada dia. Et costa imaginar-lo, et fastigueja sentir-ne parlar a totes hores, quan ets jove i l’energia i el plaer de viure t’inunda i cada nou dia és un repte, una descoberta» | Fa Barboza
Aquesta notícia es va publicar originalment el 10/09/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
«Uns pins massa sensibles es revinclen
deixant sentir com se saben patètics
mentre compleixen aquest deure líric
d'expressió del vent, que arriba net.
Les arrels cruixen sordes, i les branques
exulten de dolor, per proclamar
que és greu que bufi l'esperit. El vent,
quan surt del bosc, va tot podrit de queixes
»

(Gabriel Ferrater, Da nuces pueris, 1960)
 
Quan et lleves i et fa mal el cap, com si et ressonessin timbals dintre les parets fràgils del crani; quan l’esquena grinyola amb un dolor agut, només en posar els peus a terra; quan la cova del ventre inflat et fa un dolor sord i sostingut com una corda de violí a punt de trencar-se.
 
És el dolor de cada dia. Alleuja explicar-ho, explicar-lo, però saps que no ho has de fer, perquè si cada dia parles només  dels teus mals et vas convertint en un fòssil vivent, en una nosa per als qui, plens d’energia i de joventut, estan amb tu.
 
El dolor de cada dia. Et costa imaginar-lo, et fastigueja sentir-ne parlar a totes hores, quan ets jove i l’energia i el plaer de viure t’inunda i cada nou dia és un repte, una descoberta.
 
Però entre els uns i els altres cal construir ponts. Que la riuada dels minuts sempre immediats no se’ns emporti. No et costaria gaire, preguntar als teus avis, a la teva mare, a la teva veïna tan gran que estén la roba a poc a poc:
 
- Com et trobes, avui? Com es troba?
 
I fer-ho només si estàs disposat o disposada a escoltar la resposta, a escoltar-la i no només sentir-la, provant d’entendre que el dolor que gairebé desconeixes, però que et vindrà dies o anys enllà, és una mena de solitud molt fonda. Vés amb compte: preguntar i no escoltar les respostes és una falta de respecte, i fa més mal que bé.
 
Potser el dolor és el preu de la consciència, alguna cosa que mesura el nostre pas incert pel món. Una vegada, a l’hospital, em van fer aquella pregunta típica:
 
- Del 1 al 10, quina intensitat de dolor té?
 
I vaig respondre, sense rumiar-hi gens, d’instint:
 
- Onze.
 
Entenc la pregunta dels metges i infermeres, que saben que el dolor físic és una cosa de mal definir, sovint agreujada o disminuïda pel dolor o la serenitat de l’ànima, i quan dic ànima tampoc no sé ben bé què vull dir.
 
A mi m’ajuda, a vegades, imaginar-me com un arbre: serè, immòbil, callat, només amb les fulles bressolades pel vent. Potser un arbre molt vell amb mans d’escorça i algunes branques nues que les pluges i els vents blanquegen i poleixen: unes morts boniques. I, sovint, amb rebrots inesperats i florides impensades.
 
Però, a vegades, el dolor de l’ànima és tal que el dolor físic es converteix en una mena d’alleujament. Si pots dir «em fa mal el cap, em fa mal el braç, em fa mal el peu» poses d’alguna manera fronteres al mal de dins, i no has de dir: «Em fa mal viure, em fa mal el món.»
 
«Que lent el món», que diu el Ferrater. «Que lentes les hores que se’n van de pressa».

«Tens dolor? Vés a confessar», diuen a l’Empordà, i el sentit d’aquesta dita em sembla transparent: parla’n, explica-ho. Si algú t’escolta...
 
Sempre he pensat que dir-se Dolors pot semblar desafortunat, i això que no me’n dic, però a mi em sembla també un nom que potser també vol dir empatia, compassió en el sentit més primigeni de la paraula, que vol dir «patir plegats». No pas el fet morbós, odiós i ofensiu de compadir-se d’algú en el sentit de menystenir-lo: perquè les persones estan malaltes, no «són malaltes». I sovint aquesta mena de compassió morbosa amaga incapacitats no assimilades. 
 
Però si el dolor va gaire més enllà de l’onze, ens caldrà l’ajuda de metges i infermeres. Que siguin, si pot ser, a més d’eficients, persones  compassives i humanes. I, si pot ser, que no pateixin el cansament desmesurat com a dolor propi i indefugible.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness.
Silvina Merino a l'entrada del local de Creadoness. | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
Entrevista a una de les creadores de l'associació ètica de moda sostenible situada al carrer Robadors de Barcelona | «La nomenclatura economia social és molt europea, però el que significa, al sud global, hi existeix des de fa molt de temps»
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»