Setembre Crític

La plataforma Per una plana viva presenta al·legacions a l’estudi que vol convertir el camí entre Folgueroles i Tavèrnoles en carretera

Consideren que la nova carretera no resoldrà els problemes de seguretat actuals del camí asfaltat que uneix les dues poblacions

​Oposició ecologista a Osona a un macrofestival nadalenc que ocuparà 110.000 metres quadrats de camps i bosc a Folgueroles

| 02/02/2024 a les 15:55h
Arxivat a: Setembre crític, carreteres, medi natural
Aquesta notícia es va publicar originalment el 02/02/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Diverses entitats membres de la plataforma Per una plana viva! han presentat al·legacions a l’estudi que la Diputació de Barcelona ha tret a exposició pública durant aquest mes de gener, per convertir l’actual camí rural que comunica el nucli de Folgueroles amb Tavèrnoles en una carretera.

Durant les darreres setmanes la plataforma s'ha reunit tant amb entitats i persones dels dos municipis, com amb els seus alcaldes. D’aquestes reunions n’han copsat que hi ha un interès per part de les persones que utilitzen aquesta via per millorar-ne la seguretat, concretament en un parell de punts on hi ha poca visibilitat i també perquè en d’altres punts l’amplada és insuficient per creuar-se dos vehicles.

La raó per la que han presentat al·legacions a aquest estudi és perquè consideren que el projecte és totalment obsolet, i que respon a les polítiques que es feien anys enrere quan només es pensava en augmentar infraestructures per facilitar l’accés amb cotxe a tot arreu, sense tenir en compte ni l’emergència climàtica ni l’impacte que aquestes vies tenen en el medi natural, el mosaic rural i el territori on s’implanten.

La conclusió de la plataforma és que aquest projecte no resoldrà en cap cas els problemes de seguretat que denuncien els actuals usuaris, sinó ben bé al contrari: expliquen que eixamplar la carretera fins als sis metres induirà a augmentar encara més la velocitat a la que s’hi circula, i a més l’estudi no dona cap solució als nombrosos vianants i ciclistes que actualment utilitzen la via. També adverteixen que en l’estudi, tot i que se’n parla, en cap moment es quantifica aquests vianants i ciclistes, que segons la plataforma, són força nombrosos, ja que hi desemboquen diversos camins rurals. També hi transcorre un tram del PR-50 de Vic a Sant Pere de Casserres i la Ruta Verdagueriana de Folgueroles, que ara hauran de passar per una carretera molt més insegura per aquest tipus d’usuaris.

La plataforma afegeix que tampoc es justifica de cap manera la costosa ampliació de capacitat d’una via on no hi passen ni 1.000 cotxes al dia. No planteja cap alternativa amb transport públic regular o escolar que reduiria substancialment l’ús de vehicles privats, la qual cosa recorden que augmentaria la seguretat, ni tampoc fa cap esment a la deficitària connexió de Tavèrnoles amb Vic mitjançant transport públic (dues expedicions setmanals en cada sentit), i cap connexió ni amb Tavèrnoles ni amb Sant Julià de Vilatorta on hi ha les escoles i altres serveis propers.

Les entitats ecologistes temem que sigui més que probable que la nova carretera serveixi de reclam perquè augmenti el volum de trànsit, cosa que també afectaria negativament al nucli de Folgueroles que, diuen, no està preparat perquè augmenti el nombre de vehicles que el creuen, la qual cosa pot acabar abocant a les administracions a acabar fent una variant per treure aquest increment de trànsit, la qual trinxaria encara més el territori al voltant del poble.

La plataforma qualifica de sorprenent que l’estudi tampoc faci cap valoració de l’impacte ambiental i paisatgístic del projecte, tot i estar a tocar de l’Espai Natural Guilleries-Savassona. Tot i l’absència d’informació al respecte, dels plànols en dedueixen que s’hauran de tallar més de 40 arbres per permetre l’eixamplament. Cal tenir en compte que el camí actualment està en un entorn rural d’alt valor agrícola i natural, on hi ha censades diverses parelles d’òlibes, animal protegit a Catalunya. I afegeixen que l’augment de velocitat dels vehicles que passen per aquest camí, juntament amb l’eliminació d’alguns dels arbres que l’envolten, augmentarà substancialment el risc que aquests rapinyaires nocturns siguin atropellats al volar prop de la nova carretera.

Per aquestes raons, i d’altres, demanen que es desestimi aquest projecte «tan ambiciós, sobredimensionat i injustificat», i que es portin a terme petites intervencions puntuals per corregir els revolts més tancats per millorar-ne la visibilitat, i es creïn alguns punts d’eixamplament per facilitar el creuament de dos vehicles. En el cas que aquesta solució que proposen no sigui acceptada, demanen que la nova carretera es redimensioni molt més d’acord amb el camí rural que és ara, per ús veïnal, agrícola, vianants i bicicletes amb una carretera 2-1, que és una modalitat de carretera rural, més estreta que les carreteres convencionals que la Diputació ja ha implantat, per exemple, al Penedès, i on la mobilitat activa té prioritat respecte els vehicles motoritzats, que d’aquesta manera han de mantenir una velocitat reduïda, augmentant la seguretat de tots els usuaris de la via.
Pòdcast L'Arrabassada, una de les activitats del juliol.
Pòdcast L'Arrabassada, una de les activitats del juliol. | Boira Baixa
Anna Pujol Navarro
El casal popular manlleuenc engega 'Debat a bat' per posar el pensament i la discussió al servei de la pràctica política i construir arguments que desmuntin la mentalitat capitalista, individualista i reaccionària actual | Durant el mes de juliol, hi ha programades activitats gairebé cada dia al Boira Baixa
El poeta Hug Casals de residència a Can Grau.
El poeta Hug Casals de residència a Can Grau. | Cardant Cultura
Anna Pujol Navarro
El biòleg, poeta i actor Hug Casals, actualment en residència a Can Grau, serà l'encarregat de l'activitat performativa | El certamen pretén generar narratives sobre la transformació del sistema alimentari des de la cultura comunitària i les joves creadores
Una de les fotos de l'exposició. D'esquerra a dreta, en vertical, la via làctia; al centre, a dalt, el cometa Tsuchinshan–Atlas, i a sota, una mica a l'esquerra el poble de Massaners, i a la dreta, el Pedraforca
Una de les fotos de l'exposició. D'esquerra a dreta, en vertical, la via làctia; al centre, a dalt, el cometa Tsuchinshan–Atlas, i a sota, una mica a l'esquerra el poble de Massaners, i a la dreta, el Pedraforca | Pei Iborra
Roser Iborra
Article sobre l'exposició 'Astres a l'horitzó', de Pei Iborra, al Museu de l'Esquerda de Roda de Ter | «I, quan ens semblava que ja ho havíem entès una mica, ens va recordar que de fet era un viatge al passat. No només al passat de quan es van fer les fotos, sinó al passat d’una llum que va començar a viatjar cap a nosaltres abans que la terra fos habitada»