El Diacrític

Com beneir l'extrema dreta sense adonar-se'n

«L'extrema dreta vol que retornem a l’esgarriada edat mitjana on els homes benaurats torturaven les estigmatitzades dones malèfiques»

«La simplicitat dels missatges de l’extrema dreta activen la por ancestral que ens paralitza: no es fan preguntes, no es pensa»

Ripoll, una oportunitat?

| 24/09/2023 a les 07:00h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, extrema dreta
«La por que ens feia la bruixa, ara ens la pot fer la immigració que volen que identifiquem com l’esca dels nostres mals»
«La por que ens feia la bruixa, ara ens la pot fer la immigració que volen que identifiquem com l’esca dels nostres mals» | Asmus Koefoed
Aquesta notícia es va publicar originalment el 24/09/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Les poètiques metamorfosis de les antigues mitologies han estat esborrades amb la seca esponja de l’anatema fulminat contra elles per la religió que les ha substituïdes
Cels Gomis i Mestre

La religió que ha substituït les poètiques metamorfosis de les antigues mitologies ha set el cristianisme (El judaisme i més endavant l’islam també hi ha jugat la seva part). En poc temps, va desaparèixer pràcticament tot el saber que els clàssics havien acumulat durant anys i panys. Les estàtues dels déus que personificaven les manifestacions de la natura les van trinxar i encara deuen jeure soterrades per aquests mons que ara són d’un sol déu. La religió que divinitzava cada una de les formes de la natura va passar pel sedàs del culte monoteista: és morta. Ens queda Corpus i  Nadal que venen a recordar les superbes festes que donaven la benvinguda als solsticis d’estiu i d’hivern. Ens queda també la bruixa feta malbé que substitueix l’antiga pitonissa, la bruixa anatematitzada per l’església que és la personificació de totes les misèries, de tots els crims que pesen damunt la humanitat, la bruixa que ens farà mal tant si vol com si no vol perquè està compromesa amb Satanàs. I sempre que ens curi ho farà fent servir les males arts. A l’home de la penombra li van fer creure que el riure era anatema,  que s’havia de foragitar l’amor, que calia pensar en la mort perquè ens feia lliures. A l’home de la penombra quan es troba sol i busca els esperits que l’acompanyin només li donen el dimoni que pertot li para paranys. 

Mal ens pesi, encara patim les seqüeles d’aquella edat mitjana esgarriada i esporuguida, n’hem heretat l’essència que tenim ben interioritzada, atàvica: la por. L’emoció de la por que ha ben estudiat l’extrema dreta per activar la venda del seu producte. La por que ens feia la bruixa, ara ens la pot fer la immigració que volen que identifiquem com l’esca dels nostres mals. La simplicitat dels missatges de l’extrema dreta activen la por ancestral que ens paralitza: no es fan preguntes, no es pensa, no es rumia, es defensen uns eslògans repetits i apresos sense solta ni volta, no s’accepten les rèpliques, s’aprèn a fer de víctima. Es pot arribar a pensar que es té la veritat absoluta. Massa gent abraça aquest tipus d’ideologies totalitàries. I si no l’abracen li fan manyagues en nom de la democràcia.

En un TikTok, Aliança Catalana, el partit d’extrema dreta que governa Ripoll, diu que ripollesos vulnerables han quedat fora de les ajudes dels serveis socials i repeteix amb insistència que són ripollesos. I diu que no trucaran pas a serveis socials per alimentar delinqüents i lladres. Qui són per Aliança Catalana aquests delinqüents i lladres? Cal aprendre a  llegir entre línies. I si llegeixes el mateix que jo ho hauràs encertat, però no es pot dir, si ho diem serà la carnassa per activar encara més el seu discurs. Sabem qui és delinqüent o lladre llegint només la seva nòmina? I ens podem fer més preguntes: com podem trobar el que és humà de la humanitat? L’extrema dreta ens allunya d’aquest propòsit. Vol que retornem a l’esgarriada edat mitjana on els homes benaurats torturaven les estigmatitzades dones malèfiques. L’extrema dreta ens ofega enmig d’una atmosfera pútrida, però l’home té ànsia de respirar l’aire pur. Si volem viure en plena llibertat no es pot discriminar ningú. Estigmatitzar qualsevol grup humà amb un odi desfermat només alimenta possibles pogroms. Són benaurats tots aquells que creuen en un sol déu i assenyalen diferents col·lectius perquè cremin a la foguera? On és la seva caritat? Ora pro nobis.
'Veus per una transició ecosocial', obra col·lectiva editada per Pol·len, es presenta aquest dissabte a Can Grau, a les Masies de Roda
'Veus per una transició ecosocial', obra col·lectiva editada per Pol·len, es presenta aquest dissabte a Can Grau, a les Masies de Roda | Sara Blázquez Castells
Aina Serra Julià | Núria Loras Boada | Josep Comajoan Colomé
Reproduïm el capítol sobre comunicació del llibre 'Veus per una transició ecosocial', que es presenta aquest dissabte a Can Grau, a les Masies de Roda | El capítol ha estat escrit per Aina Serra Julià, Núria Loras Boada i Josep Comajoan Colomé, periodistes de les cooperatives La Sembra, El Far Cooperatiu i Dies d'agost
Un moment de la primera edició del festival, a la Seu d'Urgell
Un moment de la primera edició del festival, a la Seu d'Urgell | Josep Comajoan Colomé
Organitzat per les llibreries La Lluerna de Ripoll i el Refugi de la Seu d'Urgell, busca descentralitzar els festivals de poesia i música | Aquest any, a més, tindrà com a prèvia la presentació en les dues llibreries del llibre sobre Estellés que ha escrit Pau Alabajos
Vanessa Salvador cuidant el seu ramat de cabres
Vanessa Salvador cuidant el seu ramat de cabres
Josep Comajoan Colomé
Amb la voluntat d’impulsar el relleu agrari de la zona, l’espai test agrari de Gandesa comença l'activitat ramadera perseguint un triple objectiu: la recuperació de la raça autòctona de Cabra Catalana, la prevenció d’incendis amb pastura i la producció de carn de cabrit | Amb l'arribada de 93 cabres de raça Cabra Catalana aquest mes de juliol ha començat l'activitat ramadera en aquest espai test agrari de la Terra Alta