EN MOVIMENT | LLIBRERIA AMBULANT AL PIRINEU

La Barraca d'El Refugi promou un Sant Jordi mòbil descentralitzat

La caravana llibretera de la cooperativa de la Seu proposa un seguit d’activitats adreçades a infants i joves

Aquest mes d’abril, el vehicle cultural també visitarà Envall i Tremp en la seva ruta per pobles del Pirineu

La llibreria El Refugi presenta La Barraca

| 20/04/2023 a les 12:40h
Arxivat a: En moviment, la barraca, el refugi, la seu, literatura, Sant Jordi
Xerrada de Xavi Sarrià a la primera activitat del Sant Jordi Mòbil a la Seu
Xerrada de Xavi Sarrià a la primera activitat del Sant Jordi Mòbil a la Seu | Anna Pujol Navarro
​La Barraca de la llibreria El Refugi ha organitzat la campanya Sant Jordi Mòbil durant el mes d’abril, un seguit de visites i tallers per infants i joves que cerca la complicitat d’escoles, instituts i biblioteques, així com aliances amb empreses i actors culturals. Ahir dimecres 12 d’abril es va fer la primera activitat, que va comptar amb la xerrada del músic valencià Xavi Sarrià, adreçada a més d’un centenar d’estudiants dels instituts urgellencs Joan Brudieu i La Valira.

Les pròximes dates del Sant Jordi Mòbil seran el 20 i 21 d’abril, en les quals hi haurà la presència física del vehicle cultural en diversos indrets de la Seu d’Urgell i Tremp. Amb la col·laboració d’entitats com ara el taller Tartera, l'editorial independent Yaku Ñawi, la fundació Integra Pirineus, la cooperativa Coop d’Era i diverses oficines joves, han organitzat tallers d’enquadernació i d’altres activitats creatives. «És un projecte que va en la línia de trencar la idea d’un Sant Jordi com a dia únic i hiperconsumista, ja que accedir a la cultura hauria de fer-se cada dia, i si és amb proximitat, millor», explica el soci de la llibreria cooperativa Miquel Albero.
 

Xavi Sarrià durant la presentació. Foto: Anna Pujol Navarro


Les paraules de Xavi Sarrià, que va cantar Música, ràbia i amor per cloure la xerrada, van animar el jovent a explicar les seves històries en forma de llibres i de cançons. El cantant, escriptor i editor destacava que amb catorze anys va començar a escriure: «tenia els meus problemes a casa i escrivia molt a l’habitació per desfogar-me i treure la ràbia que portava dins quan era adolescent». Per ell, fer cançons i crear un grup amb amistats de l’institut va ser una manera de demostrar que podien cantar les seves idees i la seva música: «érem molt joves, no teníem diners ni carnet de conduir, no teníem recursos i en aquella època fer un grup català valencià era molt difícil, gairebé no hi havia grups que cantessin en la nostra llengua, però volíem fer-ho». El cantautor ha creat l’editorial Sembra Llibres, de les poques que publiquen en català al País Valencià.

Sentit de territori
La caravana llibretera de la llibreria cooperativa de la Seu d’Urgell preveu un abril ple d’activitats. Després d’haver visitat gairebé totes les comarques del Pirineu en els darrers mesos, el pròxim 7 d’abril La Barraca també viatjarà a fins a Envall, al Pallars Jussà, en una activitat organitzada conjuntament amb la cooperativa Envall i el seu refugi Casa Bigodé, en la qual hi haurà un recital de poesia amb Laia Carbonell, Maria Sevilla i Raquel Santanera. El festival Llegendària de la Seu i la fira de Prades de la Molsosa, al Solsonès, seran les següents parades.
 

El músic valencià davant de l'alumnat. Foto: Anna Pujol Navarro


Inspirada en la iniciativa que va engegar Federico García Lorca als anys trenta per portar actuacions teatrals a pobles rurals, La Barraca vol enfortir la xarxa cultural dels territoris de muntanya i promoure altres productes culturals i artístics que tinguin dificultats de distribució, com ara tèxtil de marques pirinenques, música, obres d’art i artesania. La cooperació amb més projectes pirinencs, llibreries de la zona i altres entitats és un dels seus pilars. És aquest sentit de territori un dels valors que destaquen els dos socis treballadors de la cooperativa El Refugi, Miquel Albero i Pol Maese. La iniciativa d’El Refugi és un projecte pilot dins dels ajuts Singulars del Programa d’Economia Social i compta amb la cooperativa Drop Campers en la creació de la caravana i amb la cooperativa Dies d’agost en l’apartat comunicatiu.
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
La direcció general d'Economia Social i Solidària de la Generalitat visitant el projecte d'Envall a Torre de Cabdella
La direcció general d'Economia Social i Solidària de la Generalitat visitant el projecte d'Envall a Torre de Cabdella | Josep Comajoan
Núria Segura Insa
El Treball Final de Màster de Marc Dalmau i el Treball Final de Grau d’Ariadna Julià mostren com l’ESS crea habitatges i oportunitats per consolidar els habitants a les zones rurals | Aquests treballs són els guanyadors de l’anterior edició dels Premis d’Economia Social, on enguany es poden inscriure recerques universitàries vinculades al cooperativisme i l’economia social fins al 10 de juliol
Mossos custodiant una parada d'Aliança Catalana, el partit d'extrema dreta que ha guanyat les eleccions a Ripoll
Mossos custodiant una parada d'Aliança Catalana, el partit d'extrema dreta que ha guanyat les eleccions a Ripoll
Roser Iborra
«I no només no poden votar, molts immigrants, sinó que a molts municipis, com ara Vic, fins i tot els posen entrebancs per poder-se empadronar» | «Hi hem perdut tots. Els forats s’han fet molt grans. Haurem de sargir molts descosits, haurem d’acostar molts esvorancs»
Les iaies comencen la setmana amb un exercici de sororitat davant unes emocions que no sempre tenen per què estar al capdamunt
Les iaies comencen la setmana amb un exercici de sororitat davant unes emocions que no sempre tenen per què estar al capdamunt | Maria Saladich
Maria Saladich
Les iaies reivindiquen les emocions i poder normalitzar que de tant en tant no ens sentim prou bé