El diacrític

Poemes de la pell de l'aigua

Article de Roser Iborra en record de Montserrat Llorens, poeta i mestra de Manlleu, que va morir dimarts als 66 anys

Aquest dissabte s'ha fet un multitudinari comiat a Montserrat Llorens en un acte a la plaça de les Dones del Ter, al davant del Museu del Ter de Manlleu

Josep Riera: la pell de la terra, la paraula

| 24/09/2022 a les 14:53h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, poesia, Montserrat Llorens, Manlleu
Montserrat Llorens, al centre, a «La memòria no és de pedra», recital de poesia seva, el 3 de juliol passat a Lluçà
Montserrat Llorens, al centre, a «La memòria no és de pedra», recital de poesia seva, el 3 de juliol passat a Lluçà | Xavier Navarro Gomis
Aquesta notícia es va publicar originalment el 24/09/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Montse Llorens (la nostra Montse) era una persona amb l’única riquesa que realment importa: en família, en paraules, en amigues i amics. 

Aquest dissabte li hem fet el comiat a Manlleu, compartint un record que serà inesborrable i que ens acompanyarà sempre: com una bufanda contra el fred, com un mocador de coloraines al coll, els seus poemes ens abrigaran cada dia. Ens endurem la Montse posada arreu: tot de colors a la butxaca, tot de colors als ulls.

Són uns records blaus de cel i de mar, amples i amb horitzons sempre més enllà: horitzons per descobrir. Sempre un poema nou.

Són uns records verds d’herba vora el Ter, de converses de veïnes de balcó a balcó, de rialles i de molta vida viscuda. Verds de pissarra d’escola i de moltes paraules ensenyades.

Són liles perquè érem, amb ella, lluitadores i germanes. 

Són records grocs i brillants de nyàmeres florides al riu, de tardor que comença, de llibres vells que es tornen d’un groc esvaït.

Són records vermells d’orquídies a la finestra, de pedres pintades, de dones que cremen romaní i escampen arreu el seu record i els seus poemes, com fruites madures, com pomes a l’arbre de la vida.

Són uns records blancs de neu intocada, d’olor de llibres per obrir, de punts de llibre amb dibuixos de papallones i arbres.

Són records de poemes d’aigua que brollen de l’ànima com de la font més obaga; que corren o s’estimben als sallents amb fúria de viure, que reposen als gorgs i a la fondària.

Però, no ens enganyem: som com som i anem atrafegats; algun dia oblidarem el record de la Montse com qui es deixa una bufanda al respatller de la cadira. Però, només de sortir al carrer, notarem el fred al clatell i tornarem a buscar-la, i la seva escalfor ens tornarà a abrigar: recitarem cor endins aquell vers que portem gravat a la memòria, tatuat a la pell de l’ànima, i el dia no serà tan fred ni tan inhòspit.

I si l’hivern és molt llarg, si les boires se’ns arrapen al cor i el sol triga a desfer-les, sempre tindrem el refugi de les seves cases indestructibles: fetes de paraules apilades, ordenades, l’una sobre l’altra, immortals: la casa-casa, la casa-lluna, la casa-silenci, la casa-tendresa,  la casa-mirall, la casa-lluna...

Perquè, com diu ella,  a vegades cerquem enllà el que tenim justament a l’abast:

I no hi ha indrets inhòspits
ni clarors fora mida.
Tu mesures la llum
i repintes la fosca.


Gràcies per tant, Montse.
Sílvia Orriols, en un acte electoral anterior a Vic,  al Sucre, també equipament municipal
Sílvia Orriols, en un acte electoral anterior a Vic, al Sucre, també equipament municipal | Josep Comajoan Colomé
Josep Comajoan Colomé
Una trentena d'entitats reclamen a l'Ajuntament que retiri la cessió de la Biblioteca Pilarín Bayés al partit d'extrema dreta, mentre s'obre el debat sobre l'encaix de l'acte amb el reglament municipal dels equipaments culturals | La protesta començarà a les 10 del matí davant la biblioteca, una hora abans de l'acte d'Aliança Catalana, que comptarà amb la presència de Sílvia Orriols
Pep Musté i Teresa Putellas, en l'homenatge popular que ja van rebre l'any 2023 a Vic
Pep Musté i Teresa Putellas, en l'homenatge popular que ja van rebre l'any 2023 a Vic | El 9 TV
Josep Comajoan Colomé
Òmnium Osona-Lluçanès reconeixerà aquest divendres a Montesquiu la trajectòria compartida dels dos pagesos i activistes, marcada per l'independentisme, les lluites socials i la repressió | Musté va passar gairebé quatre anys a la presó després de ser detingut en l'Operació Garzón de 1992, uns anys en què Putellas va sostenir la família i els desplaçaments continus per visitar-lo
Manel Suárez i Carla Soro
Manel Suárez i Carla Soro | Laia Coronado Nadal
Laia Coronado Nadal
Tusikcirc ha estat un dels dos projectes guanyadors dels Premis Terra Fèrtil 2026 que atorga l'Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental | «Costa que la gent confiï en el projecte perquè és innovador: quan vas a un fisioterapeuta del CAP perquè derivi gent gran a fer circ s’obren limitacions, edatisme…»