Setembre cultural | Arts escèniques

Petita crònica d'un vespre d'estiu a Prats de Lluçanès

Crònica de Roser Iborra de les dues propostes escèniques que van poder veure's dissabte a la Farmàcia Vella de Prats de Lluçanès

«Bona part de la màgia del teatre és deixar-se portar sense preguntes, deixar fluir la pròpia aigua subterrània i les emocions submergides en l’oblit»

Ada, no et vaig aplaudir

| 26/07/2021 a les 21:01h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, Ada Vilaró, teatre, dansa
'D'una en una', una de les propostes escèniques que va poder veure's dissabte a Prats
'D'una en una', una de les propostes escèniques que va poder veure's dissabte a Prats | Encarna Bassas/Joan Vall
Aquesta notícia es va publicar originalment el 26/07/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El dissabte 24 de juliol vaig tenir la sort de poder gaudir de dos espectacles teatrals als jardins de la Farmàcia Vella, a Prats de Lluçanès. L’espai, que recentment s’ha unit als jardins de Cal Bach, és just al costat de l’Orient, la mítica sala de ball on la gent lluçanesa de la meva edat tenim tants records.

L’edifici modernista de la Farmàcia Vella, auster i esvelt, va obrir les finestres de bat a bat i va tornar a la vida amb Pilar de dos, la primera proposta del Festival Itineràncies d’estiu. Clàudia Gómez i Raquel Viñuales, dues noietes molt joves, gairebé idèntiques, amb camisa de quadres i faixa de castelleres i trenes llargues, van començar a deixar-se veure a les finestres de la casa històrica, fent uns lentíssims pilars de dos que convertien l’art de fer castells en dansa, després desplegada a la gespa, a tocar d’un públic absort i agraït amb les variacions de registres de les dues actrius.

L’hora era màgica. Un cop post el sol, que havia escalfat de valent, l’aire es tornava de flor d’aigua i vellut sota els pins altíssims i un cel clapejat de núvols blancs.
 

'Pilar de dos', dissabte a la Farmàcia Vella de Prats de Lluçanès Foto: Encarna Bassas/Joan Vall


A la segona part, la companyia Mètrica Bàrbara, del Circuit nòmada de la Fira de Tàrrega, format per tres noies també molt joves, ens feia una proposta de dansa i teatre físic anomenada D’una en una en què tot girava a l’entorn d’unes teules rústegues i primigènies. Desig de casa, de recer? Retorn a una terra nua? D’una en una, la dansa de les teules ens obria tot un univers en què descobríem la màgia de les mans, dels cossos, dels sons i dels silencis.

Se’n podrien dir més coses, sobretot si ets del gremi, que no és el cas. Jo ho resumiria amb una frase molt de poble, molt sensata: s’ha de veure. I prou. Perquè bona part de la màgia del teatre és deixar-se portar sense preguntes, deixar fluir la pròpia aigua subterrània i les emocions submergides en l’oblit.

Una vegada més, gràcies a l’Ada Vilaró, per portar-nos el teatre a casa, i gràcies als qui ho han fet possible.
Ariadna Seuba, Liliana Torres, Marta Vivet Montagut i Yousra El Mansour, a la trobada de cineastes osonenques del Protesta
Ariadna Seuba, Liliana Torres, Marta Vivet Montagut i Yousra El Mansour, a la trobada de cineastes osonenques del Protesta | Eva Freixa
Sara Blázquez Castells
El festival de cinema social de Vic ha programat 37 pel·lícules i 26 activitats paral·leles, amb una presència majoritària de dones tant en la direcció dels films com entre les persones convidades | Les migracions, les desigualtats i els drets humans han estat protagonistes d'una edició que també ha reunit 600 joves d'Osona en sessions educatives i ha estrenat una retrospectiva dedicada a Kelly Reichardt
Sara Oubaha i Abdelbassit Koriba, dos dels testimonis de la campanya
Sara Oubaha i Abdelbassit Koriba, dos dels testimonis de la campanya
Josep Comajoan Colomé
La campanya del projecte Sense Filtres recull els testimonis de dues persones joves i de dues professionals que treballen en la defensa dels drets humans per denunciar la normalització de la discriminació | La Sara Oubaha explica el racisme que ha viscut des de petita pel fet de ser filla de persones migrants, mentre que l'Abdelbassit Koriba relata com una malaltia queel va portar a deixar Algèria per buscar tractament a Barcelona
Ràdio Clota a la Plaça de la Noguera
Ràdio Clota a la Plaça de la Noguera | Ràdio Clota
Programa emmarcat dins les Tardes d'estiu al carrer on Ràdio Clota va prendre la temperatura al barri del Remei a través de la conversa amb veïns de diferents edats, creences i procedències.