En Moviment | Consum conscient

La Zona, el primer mercat digital del consum conscient i l’economia solidària, ja està en funcionament

La Zona pretén facilitar la compra per internet de productes i serveis amb valors, amb repartiment el màxim de sostenible i sense oblidar el suport al petit comerç de proximitat

La plataforma ha entrat en funcionament en «fase beta, però segura» i anirà habilitant totes les funciones i completant el catàleg de productes i serveis de forma progressiva

​El mapa de Pam a Pam ja supera el miler d'alternatives de consum conscient arreu de Catalunya

| 08/07/2021 a les 07:30h
Arxivat a: Setembre social, cooperativisme, market place, mercat digital, La Zona, Opcions, consum conscient, consum responsable, economia social i solidària, economia solidària, comerç digital, món cooperatiu
Reunió d'equip de La Zona a la cooperativa Opcions
Reunió d'equip de La Zona a la cooperativa Opcions | Heura Molina
Aquesta notícia es va publicar originalment el 08/07/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Zona, el primer mercat digital del consum conscient i l’economia solidària, ja està en funcionament. Ho està en una primera fase, que han anomenat «fase beta», que significa que La Zona està activa i és totalment operativa, però que si bé la pàgina web lazona.coop funciona correctament, algunes funcions encara són limitades o no estan habilitades. Les transaccions, afegeixen, són completament segures i el sistema de logística ja està en ple funcionament.

Durant els propers mesos també expliquen que s’anirà incrementant el nombre de productes i serveis que s’hi podran trobar, que actualment ja superen els 400 però amb la previsió que s’hi puguin adquirir o contractar milers de productes o serveis. I és que La Zona, més enllà dels valors dels quals fa gala i que la fan única actualment en el mercat, també es diferencia de la resta de mercats digitals per la seva oferta de serveis, més enllà dels productes més clàssics. S’hi podrà contractar des d’electricitat a telefonia o internet, sempre amb la garantia que les companyies aposten per un consum conscient i responsable i treballen amb criteris d’economia solidària.

De moment, només fent un cop d'ull ràpid a la plataforma s'hi pot comprar, per posar alguns exemples, des de roba amb garantia que ha estat produïda de forma ètica i sostenible però sense renunciar al disseny de la marca de moda sostenible barcelonina Ven y cógelo, a bolguers de tela de Culets de tela, una iniciativa nascuda durant el confinament fruit de la creixent conscienciació entorn a aquest tipus de productes. També, però, el nou vermut ecològic Caràcter, de la cooperativa Tres Cadires, un curs de dolor menstrual i medicina tradicional xinesa a càrrec de COS Cooperativa de Salut, o la contractació d'unes reformes i millores energètiques d'oficines i espais de treball, a càrrec de la cooperativa Celobert. Són només alguns dels múltiples exemples singulars que ja poden trobar-se a La Zona.
 

Anna Bernabeu, una de les impulsores de Culets de tela, la marca de bolquers de tela que poden comprar-se a La Zona


La Zona pretén fer possible comprar per Internet d’acord amb els valors del consum conscient i l’economia solidària. S’hi poden trobar productes i serveis amb la garantia que són de proximitat, ètics i respectuosos amb les persones i el medi ambient, que es faran arribar a casa de la manera més sostenible possible. Amb aquest nou mercat digital, conclouen, es pretén consolidar una opció de compra amb valors a Internet, en un moment que el consum electrònic està en auge i amb la intenció que el consum conscient també arribi a la xarxa.

Què diferencia La Zona d’altres mercats digitals?

La Zona és un mercat diferent del que coneixem fins ara. Per diversos motius. Per una part, perquè els productes i serveis que s’hi ofereixen són exclusivament de cooperatives i empreses que treballen amb criteris de sostenibilitat, responsabilitat social i respecte pel medi ambient. Això permet saber al consumidor conscient que compra un producte o contracta un servei elaborats seguint uns valors concrets.

A més, a part de poder-hi comprar i contractar serveis, La Zona també es marca com a objectiu fer una aposta forta per oferir informació sobre l’impacte dels productes i serveis, guies per consumir de manera responsable i informació de les alternatives que hi ha a l’abast.

Per altra banda, la logística que hi ha al darrere és sostenible. El repartiment es farà en bicicleta, a peu o vehicle elèctric i s’estan creant punts de recollida arreu del territori per enfortir la xarxa associativa del país. 
 

Proves amb el mòbil durant una de les reunions d'equip de La Zona Foto: Heura Molina


Malgrat l’aposta pel comerç electrònic, La Zona també busca evitar tancaments de petits comerços de proximitat. Per això, amb l’objectiu de revifar el caliu dels carrers dels municipis de Catalunya, s’hi donaran a conèixer projectes i iniciatives implicades amb el territori i els valors del consum conscient.

Una idea sorgida com a resposta a la pandèmia

La Zona neix de la iniciativa i la col·laboració entre un conjunt de cooperatives i entitats que durant els primers mesos de pandèmia van detectar la necessitat d’alguns petits comerços que no disposaven de plataforma de venda en línia. Alhora, les noves circumstàncies van evidenciar una creixent preocupació pel cost ambiental de l’increment dels repartiments a domicili amb un transport poc sostenible o per la reducció d’envasos o les condicions amb què s’havien produït els productes. Els nous patrons de consum es van emportar diverses entitats per davant i molts valors com la proximitat, la sostenibilitat o el respecte per les persones i l’entorn.

És així com unes quantes entitats i cooperatives, amb el suport de la Generalitat -que va reconèixer La Zona com un dels Projectes Singulars de resposta a la Covid-19 del Programa d’Economia Social- i l’Ajuntament de Barcelona, van començar a donar forma al projecte.

La Zona té actualment en marxa una campanya popular de micromecenatge a la plataforma Goteo per a la consolidació del projecte. Les persones que hi participen poden arribar a desgravar-se fins al 80% de les seves aportacions.


La Zona és un un projecte col·lectiu fruit de la intercooperació entre diverses entitats. El grup impulsor està format per les següents cooperatives i entitats:

Opcions: cooperativa sense afany de lucre que impulsa el consum conscient publicant informació per consumir menys i millor i oferint avantatges per a la seva base social.

Agència Talaia: agència de comunicació i continguts que aposta pel periodisme com a eina de transformació social.

Coopdevs: cooperativa que aporta solucions tecnològiques a partir de software lliure i programari de codi obert.

Federació d’Ateneus de Catalunya: entitat que agrupa, potencia, facilita i millora la tasca d’entitats socioculturals d’arreu del país.

Fent País: cooperativa que ofereix paquets d’experiències per gaudir del país treballant amb petites empreses arrelades al territori.

Goteo: fundació que fomenta i desenvolupa iniciatives de l’economia solidària a través de les tecnologies obertes, la innovació, l’accés a finançament i la generació de comunitat.

Koiki: empresa de repartiment de paqueteria ambientalment sostenible i que genera oportunitats a persones en situació d’exclusió social.

No és ni vol ser l’Amazon cooperatiu

Tot i que hi ha qui ha definit La Zona com «l’Amazon cooperatiu», insisteixen que «ni ho pot ser ni ho vol ser. La Zona precisament vol defugir d’unes lògiques i una manera de fer que vol revertir». Les entitats promotores de La Zona, afegeixen, no comparteixen els criteris de les grans plataformes que aniquilen les petites productores, que comercialitzen productes i serveis que venen de l’altra punta del món, quan n’hi ha de molt més a prop, o que vulneren els drets de les persones per fabricar i repartir els productes de consum.
 
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Imatge il·lustrativa
Sara Blázquez Castells
La primera de nou rutes cooperatives combina la tradició industrial amb el paisatge i la gastronomia de la Catalunya Central | L’escapada s’atura en diferents projectes cooperatius i transformadors, com el primer supermercat cooperatiu de Catalunya, el Celler Cooperatiu d’Artés, Sambucus o Can Magi
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»