El Diacrític

No puc respirar

«Bonic perquè, per una vegada, confluïen lluites i es reclamava obertament una independència no racista»

«Insuficient perquè es va parlar poc del noi mort. I no es va parlar gens del noi mort al Gurri que encara està desaparegut i que no, tampoc no va poder respirar, encara que el genoll de la precarietat al coll no fos tan gràfic ni tan evident. I m’estic criticant a mi mateixa: jo hi era, ho podia haver dit perquè hi pensava, ho pensava»

Abraçades virtuals que no ens abriguen

| 05/06/2020 a les 21:25h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, racisme, independència, Black Live Matter, BLM, George Floyd, Concentracions, Manifestacions, Protestes
Concentració a la plaça Major de Vic contra el racisme, aquest dimarts
Concentració a la plaça Major de Vic contra el racisme, aquest dimarts | Steve Cedar
Aquesta notícia es va publicar originalment el 05/06/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
«I can’t breathe»: no puc respirar. És el crit de George Floyd, assassinat per un policia a Minneapolis, que ha travessat el món. 

El dimarts 2 de juny de 2020 es va convocar una concentració de rebuig a aquest assassinat a Vic, emmarcada dintre les concentracions habituals del CDR i altres entitats.

Reivindicar el «I can’t breathe» amb la mascareta posada tenia alguna cosa de poesia visual no intencionada. 

Em va semblar bonic, contradictori i insuficient.

Bonic perquè, per una vegada, confluïen lluites i es reclamava obertament una independència no racista. Bonic perquè hi havia gent molt gran i gent molt jove, i això sol ja té un valor important.

Contradictori perquè entre els assistents hi havia algú de l’ANC que havia recolzat obertament la regidora racista de Ripoll.

Contradictori perquè algú molt conegut escridassava algú molt conegut perquè no parlava en català. Costava tant, esperar que acabés de parlar i, a continuació parlar ell, en català? O és que ara voldrem imposar el català com a llengua única, també?

Tant de bo algú hagués parlat també en anglès. I també en amazigh. I també en qualsevol altra llengua parlada a Vic.

Crec que ho tenim malentès, això de parlar en públic com a acte de lideratge i no de servei. Parlem totes, parlem menys! Que cada cantonada sigui un speak corner. Que els micros siguin oberts i que es pugui respirar! Parlem per dir el que volem dir, no pel què diran.

Els lideratges corrompen. Quan algú acaba votant algú perquè «parla bé», ja estem venuts... 

Em va semblar insuficient perquè es va parlar poc del noi mort. I no es va parlar gens del noi mort al Gurri que encara està desaparegut i que no, tampoc no va poder respirar, encara que el genoll de la precarietat al coll no fos tan gràfic ni tan evident. I m’estic criticant a mi mateixa: jo hi era, ho podia haver dit perquè hi pensava, ho pensava.

Algú, a facebook, ha qualificat la concentració  de Vic com a patètica i de postureo: doncs no, tampoc.  Amb el temps que feia, s’estava més bé a casa, realment. Calia un petit esforç, per ser-hi. 

La meva opinió és que la confluència de lluites és positiva i necessària. Malgrat les contradiccions, a Vic va ressonar el Black lives matter : les vides negres importen. Totes i cadascuna.

I a mi em semblaria perfecte lligar la concentració d’un altre dimarts amb una altra lluita: la de Nissan, per exemple. 

Que la independència sigui motor de canvi, no d’exclusió.
Concert d'Anna Andreu en una edició del Cantilafont
Concert d'Anna Andreu en una edició del Cantilafont | Clara Orozco
Laura Arau
«Festivals com Cantilafont no només reben menys diners públics —també decideixen millor on van els que tenen. Amb pressupostos que mai s'acostaran als dels grans festivals, la decisió passa per pagar bé a poca gent en lloc de pagar malament a molta. No és una qüestió d'escala. És una qüestió de criteri» | «I quan el diner públic arriba als grans festivals, no es tradueix en oportunitat real per a qui crea: l’artista emergent hi és present al cartell, relegat a un escenari petit en un horari on gairebé no hi ha públic, però en treu poc més que la il·lusió d’haver-hi estat»
Una de les imatges incloses en el llibre, de la junta de la cooperativa de Manlleu, fotografiats amb dues dones de l'agrupació feminista de la cooperativa La Moral de Badalona, que el 6 de març de 1932 va anar a Manlleu a promoure la creació d'agrupacions feministes a les cooperatives del territori
Una de les imatges incloses en el llibre, de la junta de la cooperativa de Manlleu, fotografiats amb dues dones de l'agrupació feminista de la cooperativa La Moral de Badalona, que el 6 de març de 1932 va anar a Manlleu a promoure la creació d'agrupacions feministes a les cooperatives del territori
Josep Comajoan Colomé
El Museu del Ter i l'Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central recuperen 'El cooperativisme a Osona', de l'historiador Josep Casanovas, publicada originalment el 1998 | La publicació, consultable gratuïtament al web del Museu del Ter, és el quart volum del projecte editorial «El fil de la cooperació»
Activistes de la PAH concentrades davant l'immoble afectat del carrer Diputació
Activistes de la PAH concentrades davant l'immoble afectat del carrer Diputació | ferr
Ferran Domènech Tona
Una desena d'activistes convocats per la PAH s'han concentrat a l'avinguda de la Diputació de Manlleu per negociar amb la comitiva judicial | Finalment s'ha pogut aturar el llançament, però el secretari judicial ha anunciat que el proper cop vindran amb ARRO dels Mossos d'Esquadra