En Moviment | Marxa dels Vigatans

​La Marxa dels Vigatans homenatja la professora i pedagoga osonenca Conxita Vernis

L’homenatge es va fer aquest dilluns 2 de setembre al Temple Romà de Vic

La Marxa dels Vigatans tindrà el seu acte central aquest divendres 6 de setembre a la plaça Major de Vic

Emotiu homenatge a la infatigable lluita antifeixista i per les llibertats d’Steve Cedar

| 03/09/2019 a les 22:06h
Arxivat a: En moviment, Marxa dels Vigatans, Conxita Vernis, educació, ensenyament, Òmnium Cultural, pedagogia
Un moment de l'homenatge a Conxita Vernis, aquest dilluns al Temple Romà de Vic
Un moment de l'homenatge a Conxita Vernis, aquest dilluns al Temple Romà de Vic | Òmnium Osona
Aquesta notícia es va publicar originalment el 03/09/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
La Marxa dels Vigatans ha homenatjat aquest any la professora i pedagoga osonenca Conxita Vernis. L’homenatge es va fer aquest dilluns 2 de setembre al Temple Romà de Vic, en el que ja és un clàssic entre els actes previs a la Diada a la capital d’Osona. A l’acte hi van intervenir Francesc Codina, president del Patronat d'Estudis Osonencs; Alfred Verdaguer, president d'Òmnium Cultural Osona; Arnau Basco, actual alcalde d'Orís, i la mateixa Conxita Vernis, que també n’havia estat alcaldessa. 

Vernis va optar per rebre el reconeixement amb un discurs en format de conte infantil. Durant el seu discurs, Vernis va posar en relleu les dificultats i l'esforç que va suposar posar en marxa una escola com l'Andersen de Vic durant la dictadura, també va voler reconèixer la tasca de les seves companyes i co-fundadores. Al llarg del discurs també va fer referència a la seva etapa al Consorci per la Normalització Lingüística o el seu compromís per la promoció de la dona amb iniciatives com la creació d’un dels primers agrupaments per girl scouts. 

Abans d'acabar, Vernis va recordar que aquest any és el 25è aniversari de la Plataforma per la Llengua i va agrair a totes les persones que han treballat i segueixen treballant per la llengua catalana. Conxita Vernis va acabar llegint el poema d'un exalumne i desitjant un futur en llibertat per compartir-lo amb tothom. No va faltar tampoc una menció als presos polítics i l'entrega de la tradicional litografia creada pel seu germà Pep Vernis, també homenatjat a la Marxa dels Vigatans l'any 2016.

La Marxa dels Vigatans inclourà un vídeo mural participatiu amb el lema «Jo ho tornaré a fer»

La Marxa dels Vigatans pròpiament dita tindrà lloc aquest divendres 6 de setembre. Com s’ha fet en els últims anys, en aquesta edició també es vol reivindicar el moment polític que viu el país, donant veu a aquelles persones que són a la presó o a l’exili. Aquesta 17a edició de la Marxa s’espera seguir creixent, tant en espectadors com en participació activa dels pobles i entitats de la comarca. L’acte central serà aquest divendres a dos quarts de deu del vespre i tindrà una durada aproximada d’una hora. 

I com ja és habitual aquest any tothom qui ho vulgui podrà formar part d’una columna. A través del web de la Marxa dels Vigatans la gent es podrà inscriure en una de les columnes provinents dels diferents municipis d’Osona i el Lluçanès que entraran a la plaça Major de Vic. Totes les persones que reservin la seva torxa entraran en el sorteig d’un lot cultural. La inscripció és gratuïta però es proposa una aportació de 5 euros que es destinarà a la caixa de solidaritat.

Una altra manera de participar a la marxa és formant part d’un vídeo mural que es projectarà durant l’acte central. Per fer-ho només cal gravar un vídeo en format horitzontal d’entre 3 i 5 segons dient «Jo ho tornaré a fer» o «Nosaltres ho tornarem a fer» en cas de ser un grup de persones i enviar-lo a [email protected] o bé penjar-lo a instagram/twitter etiquetant @OmniumOsona. Un any més, es manté el concurs d’instagram organitzat conjuntament amb instaosona.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Fotograma de 'Por el bien de Adam', de Laura Wandel, un dels films del Protesta 2026
Fotograma de 'Por el bien de Adam', de Laura Wandel, un dels films del Protesta 2026 | Maxence Dedry
Sara Blázquez Castells
El festival de cinema social de Vic estrenarà una retrospectiva dedicada a Kelly Reichardt i portarà a debat Palestina, el Sàhara Occidental, l'Afganistan, les cures, el racisme o la intimitat al cinema | La tretzena edició se celebrarà del 6 al 18 d'octubre i convertirà la pell en fil conductor per parlar de cossos, desigualtats, resistències i vincles
Imatge il·lustrativa
Josep Comajoan Colomé
Biel Barnils i Guida Sellarès presentaran en format recital 'Prova de vida', el nou poemari del raper lleidatà, escrit íntegrament durant els més de cinc anys que porta empresonat | L'acte al Casal Popular Boira Baixa inclourà una conversa amb la periodista Daniela Rojas Ovalle i combinarà els poemes amb cançons d'Hasél
Activistes, mossos i comissió judicial, davant l'edifici on s'ha intentat desnonar la família
Activistes, mossos i comissió judicial, davant l'edifici on s'ha intentat desnonar la família | Ferran Domènech Tona
Ferran Domènech Tona
Malgrat incialment s'aprovés, finalment l'Agència Catalana de l'Habitatge ha suspès el llançament després de tres hores buidant el pis | Les activistes han intentat bloquejar l'entrada a la comitiva judicial, però aquesta ha aconseguit entrar a l'immoble amb l'ajuda dels Mossos