En moviment

​El Casal Boira Baixa de Manlleu celebra el primer aniversari de funcionament del seu bar-restaurant

Aquesta setmana es presenta al casal manlleuenc els llibres 'Quan t’acaronin els estels' i 'Joan Rocamora: un retrat calidoscòpic'

Divendres, Joan Christian Simelio i Marc Torrent hi interpretaran corrandes i cançons de taverna

El Casal Popular Boira Baixa de Manlleu inaugura aquest dissabte la nova seu, que també tindrà un bar restaurant

| 26/11/2025 a les 19:32h
Arxivat a: En moviment, Casal Boira Baixa
Celebració del primer aniversari de l'oferta gastronòmica del Casal Boira Baixa
Celebració del primer aniversari de l'oferta gastronòmica del Casal Boira Baixa
El Casal Popular Boira Baixa de Manlleu va celebrar el passat diumenge 23 de novembre el primer aniversari de la posada en marxa del bar-restaurant ubicat a la planta baixa de la seva seu social de la plaça Flama del Canigó. Van commemorar l’efemèride amb un brindis col·lectiu.
 
Des de l’entitat independentista fan una valoració molt positiva del desplegament del projecte gastronòmic, tot subratllant la seva consolidació com a punt de trobada de nombroses persones residents a Manlleu. Alhora, recorden que el bar-restaurant és «una pota més» del global del projecte de nou casal popular, que s’està portant a terme per fases i que pretén ser «casa de lluites i refugi d’esperances», actuant com a espai referencial del moviment popular de la ciutat.

Presentació de dos: 'Quan t’acaronin els estels' i 'Joan Rocamora: un retrat calidoscòpic'
 
El Casal Popular Boira Baixa acollirà, al llarg d’aquesta setmana, les presentacions de dos llibres de signe ben diferent. En primer lloc, serà el torn de Quan t’acaronin els estels. Una història en deu cançons, de Xavi Prat. Tindrà lloc aquest dijous 27 de novembre a les 7 del vespre i l’acte estarà conduït per la manlleuenca Anna Piella.

Es tracta d’una «obra intensa i profundament emotiva» que explora les complexitats del dol i la pèrdua a través d’una història íntima i personal, on cada capítol està basat en una cançó, la seva lletra i la seva essència. Així, «ofereix una visió sincera de les emocions humanes en els seus moments més vulnerables, utilitzant una narrativa poètica i carregada d’imatges sensorials per donar vida a les experiències dels personatges».
 
En segon lloc, diumenge 30 de novembre, també a les 7 del vespre, es presentarà el llibre Joan Rocamora: un relat calidoscòpic, en homenatge a l’històric militant de l’Esquerra Independentista.  L'acte comptarà amb la participació de Pep Musté i Narcís Lòpez, companys de militàncies de Rocamora; Oriol Falguera, de la Fundació Reeixida; i Agustí Barrera, historiador.

Joan Rocamora, traspassat l'any passat, va compaginar sempre la recerca acadèmica amb una «militància tenaç i discreta». Va ser membre de Terra Lliure (TLL), del Moviment de Defensa de la Terra (MDT), de l’Assemblea Nacional Catalana (ANC) i de la CUP, i va col·laborar també com a articulista en diversos mitjans. Així mateix, va ser un dels detinguts en la macrooperació del jutge Baltasar Garzón contra l’independentisme català. El seu pensament, «un pont entre els segles XX i XXI», combinava teoria i pràctica política: «cal anar per feina, partint del passat i amb l’objectiu clar de fer realitat els Països Catalans».

Corrandes i cançons de taverna amb Joan Christian Simelio i Marc Torrent 
 
El cantant i corrandista Joan Christian Simelio, acompanyat del músic Marc Torrent, farà parada al Casal Popular Boira Baixa aquest divendres 28 de novembre havent sopat, a 2/4 d’11 de la nit. Presentaran Encara neva, projecte personal de Simelio fruit d'un intens treball d'investigació i de camp que l'ha portat a recopilar cançons i corrandes improvisades d'arreu del país: des de la Patum de Berga a acompanyaments a pastors de l'Empordà durant la transhumància, passant per una estada de quatre mesos a Meranges. El concert tindrà entrada lliure amb taquilla inversa, format habitual en els actes organitzats pel Boira Baixa.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Laia Gordi
Laia Gordi | Ulisses Ortiz
L’obra, editada per Tigre de Paper, reivindica el valor polític i social de les mares i parla de maternitats per a homes, dones i identitats dissidents | Aquest dissabte es fa la primera presentació del llibre a Barcelona; la segona serà a Taradell dimecres vinent
Representants de CoopCamp a la presentació de la FESCT
Representants de CoopCamp a la presentació de la FESCT
Durant aquests anys ha assessorat més d’un miler de projectes econòmics que han generat la creació de 79 cooperatives i entitats de l’economia social i 409 llocs de treball directes | La ponència inicial sondejarà les possibilitats de transformació de l’estructura econòmica i productiva del Camp de Tarragona tenint en compte el model turístic, l’energia, el consum i el comerç
Judit Ramos Pujol com a brigadista internacional a Rojava.
Judit Ramos Pujol com a brigadista internacional a Rojava. | Arxiu
Anna Pujol Navarro
L'osonenca ha escrit un relat de no-ficció amb les seves vivències, entrevistes i diaris que les Unitats Femenines de Protecció (YPG) de Rojava li van proporcionar | Ramos va marxar al Kurdistan el 2017 com a brigadista internacional i explica les conseqüències que va tenir el fet de ser dona i mare