En moviment

​L’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental presenta un catàleg d’entitats culturals per a fomentar les relacions público-cooperatives

El catàleg es dirigeix principalment a les administracions públiques per a facilitar la contractació pública estratègica i responsable

​Creen dues guies per a festivals i esdeveniments culturals més sostenibles

| 21/10/2025 a les 18:22h
Arxivat a: En moviment, món cooperatiu, cultura, contractació pública responsable, Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental, cooperatives, cooperativisme, economia social i solidària
Un moment de la presentació del catàleg
Un moment de la presentació del catàleg
Aquesta notícia es va publicar originalment el 21/10/2025 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El cercle de Cultures, Antiracisme i Feminismes de l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental ha impulsat la publicació d’un nou catàleg on es poden trobar entitats que, des dels àmbits que treballa el cercle, s’ofereixen a ajuntaments i administracions públiques. L’objectiu és facilitar la contractació pública estratègica i responsable: «Volem fer difusió específica d’entitats que poden oferir serveis per a les administracions al Vallès Occidental», explica Elena Ortega, tècnica de l’Ateneu Cooperatiu.

L’associació El Corralito, que fa residències artístiques, tallers i formacions d’art, autogestió i tècniques artístiques; la cooperativa Casa de la Música, que fa gestió cultural i suport a la música emergent, o la Coordinadora de Músics, una plataforma que difon projectes artístics locals i fa producció logística d’esdeveniments són tres de les entitats que es poden trobar en un catàleg que s’ha editat en format físic i també digital.

«El catàleg s’ha fet a partir d’una diagnosi que es fa cada any d’entitats del cercle de cultures, antiracisme i feminismes», comenta Ortega. Les 24 entitats que es poden trobar ara mateix al catàleg són «projectes que hem  acompanyat o amb qui ja hem tingut algun tipus de col·laboració o de relació amb l’Ateneu», afegeix la tècnica.

La Nau, un espai que vol ser referència a la comarca

La Nau, l’espai que va acollir la presentació pública del nou catàleg a Barberà del Vallès, és exemple d’aquesta col·laboració entre administració pública i entitats de l’economia social. Tal com van explicar Ferran Pérez i Jordi Freixas, tècnics de cultura i de joventut a l’Ajuntament de Barberà, es tracta d’un equipament municipal que va obrir l’any 2011 com a sala de concerts. «Amb l’Ateneu Cooperatiu estem descobrint tot un món i ens ajuda a tenir el seu acompanyament, com també saber que comptem amb el suport de l’equip de govern», apunta Freixas.

En una segona fase, s’ha habilitat a la part posterior de la Nau un nou espai de creació que inclou aules, sales d’actes, bucs d’assaig, una sala de gravació i una sala d’assaig per a dansa o teatre, amb miralls; així com un espai amb butaques plegables que pot funcionar com a sala de petit format. No obstant això, per traves burocràtiques urbanístiques no s’ha pogut obrir tot i estar acabat des de 2022. Malgrat aquestes traves, l’objectiu de l’Ajuntament és obrir un concurs públic per a la gestió de l’espai que inclogui clàusules socials com, per exemple, la paritat o que l’entitat ja hagi treballat en projectes socials i participatius que facilitin que hi pugui accedir el teixit cooperatiu.

Des de l'Ateneu entenen la contractació pública responsable com la inclusió de clàusules socials, ambientals, de transparència i ètica en els procediments de contractació de les administracions públiques, per tal de garantir que els serveis públics es proveeixin des de la proximitat, l’enxarxament i les petites empreses per davant de grans empreses que prioritzen el lucre per davant del benestar comunitari.

Facilitar el creixement de l'economia social i solidària en el sector cultural

Pel que fa al Cercle de cultures, antiracisme i feminismes, és un àmbit dintre de l’Ateneu Cooperatiu que desplega estratègies per facilitar dins del sector cultural el coneixement i el creixement de l’economia social i solidària –és a dir, aquella que prioritza el benestar col·lectiu per davant dels interessos del capitalisme–. Tot plegat, amb una mirada interseccional i contribuint a la transició ecosocial i ecofeminista. Hi tenen cabuda totes les disciplines culturals (escèniques, visuals, literatura, cultura popular…). El formen la llibreria Mala Peça, la Natural Coopmunicació, l’Ateneu Candela, El Teler Cooperatiu, Associació La Perifèrica i Sprintcoop.

Ho fa mitjançant serveis a les entitats (assessorament en gestió administrativa, acompanyament tècnic sectorial i enxarxament, formacions per millorar comunicació i protocols…) i a les administracions públiques (assessorament en l’elaboració de Plans estratègics de cultura, facilitació de la contractació pública responsable…).
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Il·lustració: Pau Fabregat
Il·lustració: Pau Fabregat
Guillem Martí
El projecte Guifi.net, nascut a Osona fa 22 anys i avui constituït en fundació, impulsa infraestructures de telecomunicació gestionades de forma mancomunada que permeten la connexió a internet a zones rurals on les grans companyies són reticents a desplegar-se
Ramon Besa farà una xerrada aquest divendres a Calldetenes amb motiu dels 50 anys de L'Espiga
Ramon Besa farà una xerrada aquest divendres a Calldetenes amb motiu dels 50 anys de L'Espiga | periodistes.cat
Josep Comajoan Colomé
La revista commemora aquest divendres, 18 de setembre, mig segle de trajectòria amb un acte que permetrà resseguir l’evolució de la publicació i del periodisme local durant aquestes cinc dècades | La celebració tindrà continuïtat dissabte amb el lliurament dels Premis Literaris de Calldetenes, que enguany incorporen el Premi L’Espiga de Periodisme Local
Imma Muñoz, Pere Puig, Anna Arisa i Pol Rifà, a la presentació de la fira alTERna't 2026
Imma Muñoz, Pere Puig, Anna Arisa i Pol Rifà, a la presentació de la fira alTERna't 2026 | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
La novena edició de la fira reunirà diumenge 27 de setembre a Manlleu 24 entitats de l'economia social i solidària de la comarca | Habitatge, alimentació, cures, energia, territori i comunitat centren una edició que vol mostrar respostes col·lectives davant les crisis socials, econòmiques i ambientals