Zeroport crida a tothom a respondre i aturar el projecte d'ampliació de l'aeroport del Prat, anunciada pel president de la Generalitat Salvador Illa. Ja s'havia avançat a l’inici de la legislatura d'Illa, i fa mesos que Zeroport alertava del retorn d’aquest projecte. El dissabte 28 de juny a dos quarts de dotze hi ha convocada una concentració a la plaça Sant Jaume de Barcelona per expressar el rebuig a l'impacte social i ambiental de l'ampliació.
La plataforma denuncia que els governs de la Generalitat i de l'Estat diuen que minimitzaran l'impacte que suposaria l'ampliació de la tercera pista a la Ricarda, però plantegen destruir alhora la Ricarda i el Remolar, dos espais naturals amb la màxima figura de protecció europea, que contenen hàbitats d'interès comunitari i valuoses espècies d'organismes vegetals i animals. Són les poques llacunes naturals que queden al delta del Llobregat.
L'aviació és el transport que té una petjada de carboni més gran, especialment, els vols de llarg recorregut, que són els que volen potenciar. Segons Zeroport, «cal actuar amb urgència, no ens podem permetre un aeroport com l'actual i proposar ampliar-lo és una atrocitat. A més, justificar l’ampliació de l’aeroport amb els anomenats combustibles sostenibles és clarament enganyós perquè el seu impacte real en les emissions és insignificant. No només són una tecnologia encara molt limitada, sinó que en realitat no són sostenibles, perquè depenen de recursos escassos i no resolen els impactes ambientals i socials de l’aviació. A més, mai podran compensar l’augment de vols que es promou amb l’ampliació».
Turistització
La plataforma alerta que l’aeroport del Prat ha estat, també, el principal vector de turistització del país. L’aviació i el turisme, directament relacionats, són dos sectors privilegiats amb regulacions ambientals laxes i ineficaces, i amb nombroses ajudes públiques i privilegis fiscals. A més, s’han beneficiat àmpliament de la desregulació laboral i la liberalització dels mercats. La indústria turística és lucrativa per a l'empresariat a costa d'uns impactes, com l’encariment de l’habitatge, l’expulsió del veïnat dels barris, la precarització laboral o el sobreconsum de recursos bàsics com aigua i energia, que tampoc no paren de créixer.
Zeroport es coordina amb moviments d’arreu d’Europa que planten cara al creixement il·limitat de l’aviació i els seus impactes ecològics i socials. En aquest context, la primera setmana de juliol Barcelona acollirà el congrés internacional de la xarxa Stay Grounded, que reunirà col·lectius de més de vint països per compartir estratègies, reforçar aliances i visibilitzar resistències contra els creixements aeroportuaris i de l'aviació. El cas del Prat és, avui, un punt d’atenció internacional.