El diacrític

Laberint dels anys

Article de Roser Iborra, en la mort de l'escultor vigatà Josep Ricart

«I recordo, vagament, que la presentació a Vic no es va poder fer perquè la van prohibir. Eren anys foscos, encara»

| 04/06/2024 a les 20:31h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, Josep Ricart, art, escultura, arts plàstiques
Josep Ricart, en una imatge presa per la seva filla Judit
Josep Ricart, en una imatge presa per la seva filla Judit | Judit Ricart Sanmartín
Aquesta notícia es va publicar originalment el 04/06/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quin greu, Josep Ricart. Et veia molt rarament però sabia que hi eres. Que de tant en tant coincidíem, amb tu i la Pilar, i fèiem petar una mica la xerrada sobre els teus projectes, sempre tan ardents.
 
Però la coneixença ve de lluny. Durant el 1974, jo tenia poc més de vint anys i tu no arribaves als trenta, però et veia gran, potser per aquella barba tan negra que amagava un somriure murri. I al carrer de Manlleu, de Vic, em vas dir un dia la proposta de fer alguns versos per a una col·lecció de serigrafies que estaves fent, i que es van dir Laberint. Et vaig dir que sí de seguida, amb aquella gosadia de la joventut.
 
Vaig ser al taller, on em vas explicar com es feien les serigrafies i vaig veure aquelles formes en blanc i negre i un mica de color que resultaven tan suggerents. Eren ciutats, eren camins? En qualsevol cas, el laberint era de dintre. De ben endins.
 
Aquesta carpeta de serigrafies, Laberint, amb uns meus versos ben inexperts i amb la col·laboració de Daniel Sirvent, es va presentar a l´exposició «Poesia de la Plana de Vic», a la Galeria Adrià de Barcelona, el 1974. Era una presentació col·lectiva. Recordo que hi havia un llibre d’Antoni Pous. I recordo, vagament, que la presentació a Vic no es va poder fer perquè la van prohibir. Eren anys foscos, encara.
 
Després ens vam veure poc. Però ben sovint hi havia notícies d’una exposició teva a Vic, a París, a Roma... Has treballat tant, i tan bé, que ha estat difícil seguir-te i retrobar-te en aquestes formes tan teves que sovint eren ferro o fusta, o pintura, o dibuix, o tot alhora.
 
Pensant-les, m’adono que molt sovint eren creades a partir de la natura o del dolor, que potser són la mateixa cosa.
 
I ara , dins el laberint dels anys, sé del cert que també hi ets, d'alguna manera, en el ferro i la pedra, en els colors i les flors i la teva família, la de més a prop i la família gran dels qui et seguíem els passos i t'estimàvem. Els qui t’estimem.
Els autors són partidaris de reinterpretar la tradició, entenent-la com «una llavor en constant metamorfosis»
Els autors són partidaris de reinterpretar la tradició, entenent-la com «una llavor en constant metamorfosis» | Nina Adam Hausmann
Josep Comajoan Colomé
L'Escola de Formació Guillem Agulló presentarà dilluns al Casal Popular Boira Baixa de Manlleu la publicació «Més enllà de la festa: Cultura popular en construcció» | L'obra defensa una cultura popular viva i en transformació constant i aborda qüestions com la diversitat, l'antiracisme, la memòria, la construcció nacional o els reptes davant els discursos excloents
Activistes d'entitats en defensa de l'habitatge, aquest dijous davant l'immoble afectat
Activistes d'entitats en defensa de l'habitatge, aquest dijous davant l'immoble afectat | Ferran Domènech
Ferran Domènech Tona
L'ordre de desnonament afecta una família amb tres menors | El pis és propietat de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya
Imatge de treball al nou obrador del Soler de n'Hug, a Prats
Imatge de treball al nou obrador del Soler de n'Hug, a Prats | Sara Blázquez Castells
Sara Blázquez Castells
L’entrada en funcionament de l’obrador permet assumir una fase clau que fins ara es feia fora de la finca | El projecte consolida un model agroalimentari basat en l’arrelament territorial i el control de tot el procés productiu