El diacrític

Laberint dels anys

Article de Roser Iborra, en la mort de l'escultor vigatà Josep Ricart

«I recordo, vagament, que la presentació a Vic no es va poder fer perquè la van prohibir. Eren anys foscos, encara»

| 04/06/2024 a les 20:31h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: Setembre cultural, Josep Ricart, art, escultura, arts plàstiques
Josep Ricart, en una imatge presa per la seva filla Judit
Josep Ricart, en una imatge presa per la seva filla Judit | Judit Ricart Sanmartín
Aquesta notícia es va publicar originalment el 04/06/2024 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Quin greu, Josep Ricart. Et veia molt rarament però sabia que hi eres. Que de tant en tant coincidíem, amb tu i la Pilar, i fèiem petar una mica la xerrada sobre els teus projectes, sempre tan ardents.
 
Però la coneixença ve de lluny. Durant el 1974, jo tenia poc més de vint anys i tu no arribaves als trenta, però et veia gran, potser per aquella barba tan negra que amagava un somriure murri. I al carrer de Manlleu, de Vic, em vas dir un dia la proposta de fer alguns versos per a una col·lecció de serigrafies que estaves fent, i que es van dir Laberint. Et vaig dir que sí de seguida, amb aquella gosadia de la joventut.
 
Vaig ser al taller, on em vas explicar com es feien les serigrafies i vaig veure aquelles formes en blanc i negre i un mica de color que resultaven tan suggerents. Eren ciutats, eren camins? En qualsevol cas, el laberint era de dintre. De ben endins.
 
Aquesta carpeta de serigrafies, Laberint, amb uns meus versos ben inexperts i amb la col·laboració de Daniel Sirvent, es va presentar a l´exposició «Poesia de la Plana de Vic», a la Galeria Adrià de Barcelona, el 1974. Era una presentació col·lectiva. Recordo que hi havia un llibre d’Antoni Pous. I recordo, vagament, que la presentació a Vic no es va poder fer perquè la van prohibir. Eren anys foscos, encara.
 
Després ens vam veure poc. Però ben sovint hi havia notícies d’una exposició teva a Vic, a París, a Roma... Has treballat tant, i tan bé, que ha estat difícil seguir-te i retrobar-te en aquestes formes tan teves que sovint eren ferro o fusta, o pintura, o dibuix, o tot alhora.
 
Pensant-les, m’adono que molt sovint eren creades a partir de la natura o del dolor, que potser són la mateixa cosa.
 
I ara , dins el laberint dels anys, sé del cert que també hi ets, d'alguna manera, en el ferro i la pedra, en els colors i les flors i la teva família, la de més a prop i la família gran dels qui et seguíem els passos i t'estimàvem. Els qui t’estimem.
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA
En el marc de l'exposició 3 mesos, 3 setmanes, 3 dies de Francesc Ruiz a ACVic, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Albert Rivas
En el marc de l'exposició «3 mesos, 3 setmanes, 3 dies» de Francesc Ruiz a ACVic Centre d'Arts Contemporànies, la Comunalitat de Vic va coorganitzar TRIPA | Durant el recorregut es va comptar amb la intervenció i el punt de vista de la plataforma Per Una Plana Viva, el Grup de Defensa del Ter, Càrnies en Lluita, Osona Respira, la Fera Ferotge i l'autor de l'exposició
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000
Recreació de com quedaria la macroplanta de biogàs, entre sòl agrari protegit i la serra de Bellmunt-Almenara, inclosa dins la Xarxa Natura 2000 | Pobles Vius
Gerard Batalla Tàsies
Article de Gerard Batalla Tàsies, pagès i membre de la Plataforma Pobles Vius, sobre l'oposició que ha despertat el macroprojecte de central de biogàs en espais agraris de Ponent | El projecte preveu sis edificis de fermentació de 25 metres d’alt, una xemeneia de 60 i un moviment anual de 31.000 camions l’any, «un autèntic barri dels residus amb capacitat per a 500.000 tones l’any»
Ivan Hernández i Enric Fluvià treballant a l'obrador de Mas Corcó
Ivan Hernández i Enric Fluvià treballant a l'obrador de Mas Corcó | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
La fidelització de la clientela permet a Mas Corcó que el 90% de la producció ja la tinguin venuda al moment de posar el pa al forn | Guanyar el premi dels «Aliments Excel·lents» d’Osona ha representat un abans i un després en la cooperativa manlleuenca