En Moviment | Premis Economia Social

Més de 9.000 euros en premis per als millors treballs universitaris sobre cooperatives i economia social

El jurat valorarà especialment aquells treballs universitaris que vinculin l’economia social o les cooperatives amb la transició ecosocial

El termini per presentar els treballs aquest any acaba el 10 de juliol

Cucsperativa, un projecte osonenc de gestió mancomunada dels residus orgànics, guanyador als Premis Economia Social 2022

| 03/03/2023 a les 20:22h
Arxivat a: En moviment, premis, cooperatives, Premis Economia Social, món cooperatiu, economia social, economia solidària, economia social i solidària, cooperativisme
Foto de família de tots els guanyadors dels Premis Economia Social 2022
Foto de família de tots els guanyadors dels Premis Economia Social 2022 | Anna Pujol Navarro
Aquesta notícia es va publicar originalment el 03/03/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Els Premis Economia Social 2023 repartiran 9.200 euros a treballs universitaris de fi de grau, postgrau i màster. En aquests premis, dels quals s’acaben de publicar les bases i els convoca la Fundació Roca Galès en el marc del Programa d’Economia Social de la Generalitat, es poden inscriure treballs originals tant individuals com col·lectius que es presentin entre el 17 de setembre del 2022 i el 10 de juliol del 2023, dia que es tanca la convocatòria per participar-hi.

L’acte de lliurament dels Premis serà la segona quinzena de setembre. Segons s’estipula a les bases, s’atorgarà 1.100 euros als guanyadors de les categories de Treball de Fi de Grau (TFG), Treball de Postgrau (TP) i Treball Fi de Màster (TFM); així com el que obtingui el Premi Especial. També rebran 900 euros els segons millors de cada categoria. Als premiats se’ls recompensarà amb 300 euros més per a serveis i productes del mercat social.

En un context marcat per l’emergència climàtica, la transició ecosocial serà un dels eixos principals dels Premis Economia Social 2023. Per això, el jurat valorarà especialment aquells treballs universitaris que vinculin l’economia social o les cooperatives amb la transició ecosocial, és a dir, la transformació de les societats cap a un model més sostenible que equilibri el desenvolupament econòmic i social amb els recursos limitats del medi natural.

A més, també es tindrà en especial consideració que els treballs abordin i donin respostes a un problema actual de la societat, que presentin solucions innovadores, així com que incloguin una perspectiva de gènere.

La principal finalitat dels Premis és reconèixer els treballs acadèmics teòrics i pràctics que posin l’accent en noves maneres de produir, gestionar i consumir mitjançant l’economia social i el cooperativisme. Un altre dels seus objectius és donar visibilitat a les àrees de coneixement vinculades a aquest model econòmic en les universitats catalanes, però també a fomentar l’especialització de l’alumnat en aquestes matèries.

Cucsperativa, premiat el 2022

En l’edició de l’any passat es van presentar un total de 43 treballs d’11 universitats catalanes. La recerca d’un grup d’estudiants vinculada al projecte Cucsperativa, sobre l’alternativa de gestionar els residus orgànics amb vermicompostatge en lloc de fertilitzants químics, va rebre el Premi Especial. Aquests provenien del postgrau d’economia social i solidària impulsat per la Xarxa d’Economia Solidària (XES), coordinat per la cooperativa La Ciutat Invisible i amb el reconeixement acadèmic de la Universitat Pompeu Fabra (UPF).

D’altra banda, el premi al millor TFM va ser per a Marc Dalmau Saba, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), per una recerca sobre models alternatius de tinença i ús de l’habitatge en el món rural. Pel que fa a la categoria de TP es va premiar a Anna Lara Llonch, de la UAB, per una recerca sobre comunitats energètiques, que inclou un banc d’eines per a la seva creació. Finalment, el premi al millor TFG, el va rebre Ariadna Julià de Gispert, de la UPF, per una recerca que planteja una proposta transformadora per revertir el despoblament rural.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
 Es calcula que més de la meitat de la població de Síria -uns 16,5 milions de 26,4 milions d’habitats en total- continuen enfrontant-se a necessitats humanitàries urgents i només el 62% dels hospitals són funcionals.
Es calcula que més de la meitat de la població de Síria -uns 16,5 milions de 26,4 milions d’habitats en total- continuen enfrontant-se a necessitats humanitàries urgents i només el 62% dels hospitals són funcionals. | Anna Montraveta Riu
Anna Montraveta Riu
Des del canvi de règim, la reconstrucció de les ciutats -i sobretot de les zones rurals- és el repte principal del país | A part de la guerra, Anjara va ser també una de les ciutats afectades pels terratrèmols del 2023, que van causar al voltant de 60.000 morts entre Síria i Turquia
La Plenària de la XAC va aplegar més de 400 persones a la celebració del desè aniversari dels Ateneus Cooperatius
La Plenària de la XAC va aplegar més de 400 persones a la celebració del desè aniversari dels Ateneus Cooperatius | Sara Blázquez Castells
Josep Comajoan Colomé
La Xarxa d’Ateneus Cooperatius ha celebrat a Igualada el seu desè aniversari amb més de 400 persones representatives de l’economia social catalana | Els 14 ateneus cooperatius repartits per tot el territori també han ajudat a crear 5.640 nous llocs de treball
Socis de Sostre Cívic agafant algunes de les bicis del parc comunitari
Socis de Sostre Cívic agafant algunes de les bicis del parc comunitari
L'Àrea Metropolitana reconeix una iniciativa que pretén anar més enllà de la bicicleta: un model que integra mobilitat sostenible, governança democràtica i vida comunitària