Setembre Cultural

​El Tribunal Constitucional no estudiarà el recurs del raper Valtònyc i l'aboca a ingressar a la presó

Després de la decisió del màxim òrgan judicial de l'Estat, el cantant ha donat per fet que la setmana vinent l'Audiència Nacional dicatarà el seu ingrés immediat a la presó per complir els tres anys i mig a què fou condemnat pel contingut d'una cançó

La xarxa que dóna suport a Valtònyc prepara un gran concert solidari amb el cantant i en defensa de la llibertat d'expressió pel 17 de juny vinent, amb més de 40 actuacions previstes provinents d'arreu de l'Estat

​Valtonyc: «El meu delicte ha estat fer una cançó i no violar una dona en grup»

| 12/05/2018 a les 16:16h
Arxivat a: Setembre cultural, Valtonyc, rap, música, repressió, censura, llibertat d'expressió
Valtonyc durant el concert que va fer amb Pablo Hasél a Vic el 28 d'abril passat
Valtonyc durant el concert que va fer amb Pablo Hasél a Vic el 28 d'abril passat | Dolors Pena
Aquesta notícia es va publicar originalment el 12/05/2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Tribunal Constitucional espanyol ha decidit no admetre a tràmit el recurs que havia presentat el raper mallorquí Josep Miquel Arenas (Valtonyc) contra el seu ingrés a presó, després que el Tribunal Suprem ratifiqués la condemna a tres anys i mig de presó que el febrer de l'any passat li va imposar l'Audiència Nacional espanyola per delictes d'enaltiment del terrorisme, humiliació de les víctimes, injúries a la corona i amenaces. Així ho han confirmat el representant del cantant de la Pobla, Loren D., a través d'una piulada a Twitter, en la qual deixa clar que la decisió del TC de no estudiar el recurs tanca la porta a qualsevol possibilitat d'eludir la presó. 

Igualment, des del Grup de Suport a Valtònyc, mitjançant un comunicat, ha lamentat que «la més alta instància jurídica de l'Estat ni tan sols hagi entrat a valorar la flagrant vulneració del dret a la llibertat d'expressió i a la lliure creació artística», en referència al fet que Valtònyc fou condemnat pel contingut de la lletra d'una de les seves cançons, Circ balear. L'acusació particular la va encapçalar Jorge Campos Asensi, president de l'entitat blavera i anticatalanista Circulo Balear, ara convertida en el partit polític Actúa. El comunicat recorda que a partir de dilluns vinent, en qualsevol moment, l'Audiència Nacional pot dictar ordre d'ingrés immediat a presó contra el raper, ja que diumenge expirava la moratòria d'un mes dictaminada per la mateixa Auadiència Nacional per donar temps al Tribunal Constitucional a estudiar l'adminissió del recurs d'empara presentat per Valtònyc. Amb tot, des del grup de suport al raper és fa una lectura positiva de la ràpida decisió del Tribunal Constitucional, i és el fet que permet obrir la via de recórrer el cas al Tribunal Europeu d'Estrasburg, en el qual s'assegura tenir més esperança que en l'administració de justícia de l'Estat espanyol.

La decisió in extremis del Constitucional d'aquest divendres fa estèril la maniobra que havia intentat aquest mateix divendres al matí l'advocat del cantant, Juan Manuel Oralieta, mitjançant un recurs que sol·licitava a l'Audiència Nacional espanyola l'ampliació d'un mes extra en el termini per poder acreditar la seva demanda de vulneració de drets fonamentals davant el Tribunal Constitucional.
 

Valtonyc, amb Pablo Hasél, intervenint a l'acte de solidaritat que se li va fer a Vic fa dues setmanes Foto: Dolors Pena


Aquest diumenge acabava el termini per rebre resposta del TC sobre la suspensió d'ordre de presó i per tant, és a partir del dilluns quan l'AN pot notificar a Valtònyc el termini per ingressar a presó. El cantant, la seva família, amics i equip tècnic, mitjançant un comunicat publicat a Twitter, a donat per fet que l'ordre d'ingrés immediat a presó arribarà aquesta mateixa setmana vinent. Valtònyc, segons ha expressat en nombroses declaracions, no té previst presentar-se al centre penitenciari de forma voluntària i esperarà «que venguin a cercar-me, que em treguin de casa meva i facin el ridícul per unes cançons». En el seu comunicat d'aquest divendres, apunta que el seu ingrés serà «un fet històric, ja que es tracta del primer cas d'un músic a l'Estat espanyol condemnat únicament per les lletres de les seves cançons». El músic ha agraït totes les mostres de suport que ha rebut des que es va fer pública la sentència contra ell i també ha anunciat la suspensió de totes les actuacions que tenia previstes d'ara endavant. 

La xarxa que dóna suport a Valtònyc prepara un gran concert solidari amb el cantant i en defensa de la llibertat d'expressió pel 17 de juny vinent, amb més de 40 actuacions previstes provinents d'arreu de l'Estat. Aquesta iniciativa, impulsada des de l'associació Acallar, se suma a la campanya No callarem, que a mitjans d'abril va organitzar una Setmana per la Llibertat d'Expressió al recinte de l'antiga presó Model de Barcelona, en suport al cas de Valtònyc i altres artistes i rapers perseguits judicialment pel contingut de la seva obra, com el lleidatà Pablo Hassel o el col·lectiu La Insurgencia, i que ha tingut continuació en altres ciutats, com Vic, on fa dues setmanes es van dur a terme diversos actes, entre ells una taula rodona i un concert amb el propi Valtònyc i el raper lleidatà també condemnat a presó Pablo Hasél.


Article publicat originàriament a la Directa
Mobilització fins als terrenys on la multinacional coreana preveu instal·lar una macroplanta de components per a bateries elèctriques
Mobilització fins als terrenys on la multinacional coreana preveu instal·lar una macroplanta de components per a bateries elèctriques | Victor Serri
Revoltes de la Terra es presenta com un moviment dirigit a tota la societat, que aglutina les lluita de defensa del territori | «La urgència de la situació és evident, i passar a l'acció és una responsabilitat col·lectiva, una pulsió irrefrenable: la defensa radical de la vida»
Elena Crespi, en una entrevista per Setembre en motiu de la publicació de 'Sortir de mare'.
Elena Crespi, en una entrevista per Setembre en motiu de la publicació de 'Sortir de mare'. | Sara Blázquez
La presentació d''Alimentar la bèstia' serà el dimecres 14 de maig a les 7 de la tarda a La Reciclària | El llibre analitza quins actors i mecanismes alimenten la bèstia de la pressió estètica i proposa estratègies per viure millor amb el propi cos
Sílvia Orriols, en un acte electoral d'Aliança Catalana a Vic
Sílvia Orriols, en un acte electoral d'Aliança Catalana a Vic | Josep Comajoan
Jordi Martí Font
Ressenya de Jordi Martí Font del llibre 'Aliança Catalana: els nostres ultres', de Xavier Rius Sant | «La inacció de Junts contra Orriols ha desgastat el partit i continuarà desgastant-lo mentre no deixi clar del tot que les idees d’Orriols no les comparteixen, tot i que jo crec que una bona part del partit sí que les comparteix i, per tant, continuarà el declivi de les sigles i del projecte perquè entre l’original i la còpia la gent sempre tria l’original»