El Diacrític

La terra encara és plana, Ramon

Article de Roser Iborra en record de Ramon Ripoll, activista vigatà mort el 9 de juliol passat

«Quedaven tantes coses per dir i per dir-nos, company. Tantes lluites per fer. Que el teu record sigui llavor. Això, almenys. Per descobrir la terra rodona i tendra i blava més enllà dels nostres ulls miops»

Ramon Ripoll: company i amic sincerament radical, radicalment incansable

| 24/07/2019 a les 10:46h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, Ramon Ripoll, activisme, esquerra independentista, CUP, Capgirem Vic
Ramon Ripoll, en un acte de Capgirem Vic
Ramon Ripoll, en un acte de Capgirem Vic | Dolors Pena
Aquesta notícia es va publicar originalment el 24/07/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
«Per a l’altre, l’altre ets tu»
(Andrea Camilleri )

De tan òbvia, aquesta frase m’ha costat d’entendre. Hi he hagut de pensar. I trobo que és terriblement certa.

Som tan egocèntrics, tan geocèntrics, diria, que encara ens pensem que la terra és plana i que, enllà del mar finit dels nostres sentiments i emocions no hi ha res, o només abismes insondables.

Han passat els dies, Ramon. Inexplicablement, l’estiu sense tu fa el seu camí indiferent entre calorades i incendis. Tenim el teu record ben viu que ens crema a les puntes dels dits, la recança com un pinyol dur a l’estómac dels dies. I no t’acabem d’enyorar perquè encara ens sembla que tot és provisional i que tornaràs qualsevol dia d’aquest viatge inèdit.

Som tan egocèntriques, amic.

Ens volem abraçar i ens surten retrets.

Ens volen abraçar i fugim.

Som tan geocèntriques que caminem tossudament òrbites forassenyades a l’entorn del nostre propi astorament. Som incapaces d’aturar-nos i de veure l’altre, l’altra, més enllà d’una mirada distreta. Convençudes que l’horitzó només és frontera.

Quedaven tantes coses per dir i per dir-nos, company. Tantes lluites per fer. Que el teu record sigui llavor. Això, almenys. Per descobrir la terra rodona i tendra i blava més enllà dels nostres ulls miops. De la nostra misèria egoista.

Perquè encara, sovint, fem anar les paraules com dards enverinats que esquincen la pell i que es claven a l’ànima tan fràgil.

No hi pensem, en la mort. Vivim els petits presents com si fossin grans infinits.

«Ja quedarem», diem, i després no fem cap esforç, com si els dies i les nits fossin nostres i inacabables.

I ens quedem sempre immòbils i indiferents a un minut del naufragi.
Fotograma de 'Por el bien de Adam', de Laura Wandel, un dels films del Protesta 2026
Fotograma de 'Por el bien de Adam', de Laura Wandel, un dels films del Protesta 2026 | Maxence Dedry
Sara Blázquez Castells
El festival de cinema social de Vic estrenarà una retrospectiva dedicada a Kelly Reichardt i portarà a debat Palestina, el Sàhara Occidental, l'Afganistan, les cures, el racisme o la intimitat al cinema | La tretzena edició se celebrarà del 6 al 18 d'octubre i convertirà la pell en fil conductor per parlar de cossos, desigualtats, resistències i vincles
Imatge il·lustrativa
Josep Comajoan Colomé
Biel Barnils i Guida Sellarès presentaran en format recital 'Prova de vida', el nou poemari del raper lleidatà, escrit íntegrament durant els més de cinc anys que porta empresonat | L'acte al Casal Popular Boira Baixa inclourà una conversa amb la periodista Daniela Rojas Ovalle i combinarà els poemes amb cançons d'Hasél
Activistes, mossos i comissió judicial, davant l'edifici on s'ha intentat desnonar la família
Activistes, mossos i comissió judicial, davant l'edifici on s'ha intentat desnonar la família | Ferran Domènech Tona
Ferran Domènech Tona
Malgrat incialment s'aprovés, finalment l'Agència Catalana de l'Habitatge ha suspès el llançament després de tres hores buidant el pis | Les activistes han intentat bloquejar l'entrada a la comitiva judicial, però aquesta ha aconseguit entrar a l'immoble amb l'ajuda dels Mossos