En moviment | Economia social i solidària

Més de 600 alumnes participen a la Trobada comarcal de cooperatives escolars a Manlleu

Els alumnes han creat 29 cooperatives en el marc del programa CuEmE de foment de la cultura emprenedora de la Diputació de Barcelona

La Trobada suposa l’arrencada del mes de l’economia social i solidària d’Osona, impulsat per la xarxa alTERna’t

El mes de l’economia social i solidària d’Osona comença a Manlleu amb una trobada comarcal de cooperatives escolars

| 17/05/2019 a les 14:38h
Arxivat a: En moviment, cooperativisme, cooperatives escolars, CuEmE, Mes de l'Economia Social i Solidària, alTERna't, alterna't
Alumnes a la Trobada CuEmE comarcal al Pavelló Municipal de Manlleu
Alumnes a la Trobada CuEmE comarcal al Pavelló Municipal de Manlleu | Núria Farrés
Un total de 665 alumnes de quinze escoles d’Osona han participat aquest divendres al matí a la Trobada comarcal de cooperatives escolars que s’ha fet al Pavelló Municipal de Manlleu. La Trobada s’emmarca dins el programa CuEmE de foment de la cultura emprenedora, subvencionat per la Diputació de Barcelona, i marca l’inici del mes de l’economia social i solidària d’Osona, impulsat per la xarxa alTERna’t d’economia social i solidària. El programa consisteix en la creació i la gestió d’una cooperativa durant un curs escolar per part de l’alumnat del cicle superior de primària, amb el suport de la comunitat educativa, l'administració i altres agents socials de la zona. 

Els alumnes d’escoles de Centelles, el Consorci de la Vall del Ges, el Consorci del Lluçanès, Manlleu, Roda de Ter, Seva i Vic, d’entre deu i dotze anys, han creat 29 cooperatives amb noms tan diversos com Miniscoop, School Coop, Roures a mà o Cooperativa Vents del Ter.

 

Una de les activitats programades per als alumnes participants a la Trobada CuEmE comarcal a Manlleu | Foto: Núria Farrés


La Trobada ha començat amb la intervenció d’Àlex Garrido, alcalde de Manlleu, i de Rosa Serra, coordinadora de l’Àrea de Desenvolupament Econòmic Local de la Diputació de Barcelona, que han posat en valor la importància del programa i de la Trobada, així com la implicació dels docents. A l’acte també han assistit representants del Consell Comarcal d’Osona i de municipis de les escoles participants. A continuació, s’han dut a terme diverses activitats simultànies com ball dirigit, manualitats, dinàmiques i jocs de construcció amb l’objectiu de treballar la cooperació, el treball en equip i la creativitat, organitzades per l’empresa de lleure Quiràlia. 

A la Trobada han participat l’Escola Sagrats Cors i l’Escola Ildefons Cerdà, de Centelles; l’Escola Vall del Ges, del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura; el Col·legi Fedac-Prats, el Col·legi Terra Nostra, l’Escola els Roures i l’Escola Lluçanès, del Consorci del Lluçanès; l’Escola Quatre Vents i l’Escola Pompeu Fabra, de Manlleu; l’Escola Emili Teixidor i l’Escola Verge Sol del Pont, de Roda de Ter; l’Escola Farigola, de Seva i el Col·legi Sant Miquel dels Sants, el Col·legi Escorial i el Col·legi Pare Coll - Fedac, de Vic. 
 

Alumnes participen en una de les activitats de la Trobada CuEmE comarcal a Manlleu | Foto: Núria Farrés


Tant alumnes com professors han valorat molt positivament tant el programa com la Trobada. Aya Zahchi i Marc Guitart, de cinquè curs de l’Escola Pompeu Fabra de Manlleu, han après a treballar en equip i a ajudar els altres a través de la creació de la cooperativa Cinquè Cooperem. Per a Míriam El Mamoundi, de l’Escola Ildefons Cerdà de Centelles i membre de la cooperativa Progrup, el més important ha estat veure la diferència entre una cooperativa i una societat limitada, així com també el treball en equip. Els 23 alumnes de sisè de l’Escola Farigola de Seva, que han constituït la cooperativa Els Pioners de productes fets a mà, destaquen del programa haver après a organitzar-se i a fer coses manualment.

«Han après a espavilar-se i a buscar recursos», ha destacat Raquel Puigví, professora de cinquè curs de l’Escola Quatre Vents de Manlleu. Puigví ha valorat positivament el programa, ja que és un repte molt motivador per als alumnes perquè els obliga a treballar per una causa amb sentit. Tere Roma, professora de l’Escola Sagrats Cors de Centelles, per la seva banda, ha afirmat que el programa és molt intens i demana molta dedicació: «Per a ells és una activitat molt engrescadora i els ensenya valors fonamentals com la importància de la constància en el treball i l’autodisciplina, a més del treball en equip». Roma també ha destacat la bona organització de la Trobada i l’assessorament que han rebut durant el curs per part de l’Ajuntament.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Una de les antenes de la xarxa de telecomunicacions comunitària de Guifi.net
Una de les antenes de la xarxa de telecomunicacions comunitària de Guifi.net | Guifi.net
Núria Coromina Quintana
«Mesures com la imposició de taxes que fomenten la limitació de la cobertura i el desemparament de les zones rurals augmenten les desigualtats en l’accés a Internet i la fractura digital» | «El cas de Torelló té l’agreujant que pretén recaptar una taxa que repercuteix no pas en els veïns de Torelló sinó en els residents dels municipis veïns i per a un servei que no li ha costat res»
Pancarta per denunciar les condicions laborals de Le Porc Gourmet feta per alguns dels treballadors acomiadats per l'empresa, a la plaça Major de Vic
Pancarta per denunciar les condicions laborals de Le Porc Gourmet feta per alguns dels treballadors acomiadats per l'empresa, a la plaça Major de Vic
Roser Iborra
Roser Iborra fa una crítica al supremacisme excloent d'alguns sectors independentistes i al racisme espanyolista | «No blanquegem l’odi i l’exclusió en nom d’una identitat pretesament superior. Som catalans i catalanes, sí: vinguts d’arreu a una terra de pas. Amb costums diversos que ens enriqueixen»
Cua per comprar carbó durant la vaga de la Canadenca. La foto del Fons Brangulí que il·lustra la portada del llibre de Ferran Aisa
Cua per comprar carbó durant la vaga de la Canadenca. La foto del Fons Brangulí que il·lustra la portada del llibre de Ferran Aisa | Fons Brangulí
Jordi Martí Font
Jordi Martí Font recomana el llibre que acaba de publicar Ferran Aisa sobre la vaga de la Canadenca que fa 100 anys va permetre aconseguir la jornada de 40 hores setmanals | «És en la síntesi de lluita i tàctica, de pensament a llarg termini i pràctica resolutiva sense dubtar massa on podem situar els factors que determinaren que una vaga petita com totes les que comencen en la perifèria esdevingués general, revolucionària i aportés una millora de les condicions de la classe obrera que es manté fins a avui»