SETEMBRE CULTURAL | ELS NOIS TUTÚ, ESPECTACLE POÈTIC A LA JAZZ CAVA DE VIC

David Caño i Gerard Altaió porten la seva poesia trencadora a la Jazz Cava de Vic

Caño ha estat guardonat amb els Jocs Florals de Barcelona, que s’entregaran el proper 13 de maig

Altaió va combinar la poesia textual amb l’acció i les arts visuals

Ovidi4 omple l'ETC per la Festa de Setembre

| 11/04/2019 a les 19:57h
Arxivat a: Setembre cultural, Jocs Florals, els nois tutú, Jazz Cava, Gerard Altaió, David Caño, poesia
David Caño i Gerard Altaió, aquest dimecres a la Jazz Cava de Vic
David Caño i Gerard Altaió, aquest dimecres a la Jazz Cava de Vic | Marta Prat
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/04/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El recentment guardonat amb els Jocs Florals de Barcelona, David Caño, i el sovint anomenat antipoeta Gerard Altaió van impregnar dimecres la Jazz Cava de Vic de desconcert, mala llet, riure i atenció amb l’espectacle poètic i trencador «Els nois tutú». Tots dos han construït unes poètiques molt personals que, juntes, aconsegueixen arribar de manera potent, crua i directa, també a través de la poesia d’acció que caracteritza Altaió.
 

David Caño va recitar alguns poemes d''Un cos preciós per destruir', guardonat amb els Jocs Florals d'enguany Foto: Marta Prat


A banda de poemes publicats a PostMortem i Res és ara ni això, Caño va recitar gran part de poemes que recull el volum Nictàlgia, on s’endinsa en la nit i des d’on fa viatges sensorials, emotius, viscerals, amargs i extrems. També va compartir alguns textos del poemari amb què ha estat guardonat amb el premi Jocs Florals de Barcelona, Un cos preciós per destruir, triat entre 88 mecanoscrits presentats. Maria Josep Escrivà, membre del jurat, diu sobre el llibre que «insisteix en la línia poètica del compromís humà, individual i col·lectiu de la poesia de David Caño. Ho fa amb un treball rítmic molt marcat i amb un to que expressa el malestar existencial davant d’un món que desconcerta. Sempre defugint el pamflet i treballant la simbologia del llenguatge poètic de manera potent i colpidora».
 
A aquesta poesia irada se li van afegir alguns poemes que Caño sovint recita arreu com No entreu a la llibreria del museu, de Roger Peláez, o Fora catalans dels Països Catalans, de Martí Sales, dels Surfing Sirles. El va dir en veu alta davant un públic que esperava veure el grup següent, els Obrint Pas, en un concert a Barcelona, «davant de tants adolescents independentistes d'estelada per capa, tenia moltes ganes de dir quatre paraules sobre la possible existència d'altres conceptes de catalanitat», diu el mateix autor.
 

La poesia performàtica de Gerard Altaió el va dur a recitar amb el micro dins la boca Foto: Marta Prat


Això es va combinar perfectament amb els sons, els vídeos, els llums de la poesia performàtica d’Altaió, a mig camí entre el text, l’acció i les arts visuals. Explorant contínuament les fronteres entre les paraules i allò físic, Gerard Altaió va anar des de l’acció de recitar amb el micro dins la boca o d’embolicar un micro amb cinta adhesiva fins acabar-la, fins a endinsar-se en la poesia textual agafant un tractat de mecanografia i llegint aleatòriament. Sempre desenvolupant un exercici en tots els formats: vídeopoesia, poesia digital i performances.
 
Laura Muixí, Elisenda Tarrats i Carla Escarrà, a la presentació del curs aquest dijous a la UVic
Laura Muixí, Elisenda Tarrats i Carla Escarrà, a la presentació del curs aquest dijous a la UVic | Anna Pujol Navarro
Els projectes cooperatius Sambucus, Resilience Earth i La Lluerna llibreria formen part de l’equip docent | L’eix transversal i els continguts giren al voltant de la perspectiva territorial i les ruralitats | El curs l’impulsen l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i l’Escola de Postgrau de la UVic
Grup de persones que conformen el grup d'habitatge cooperatiu d'El Turrós, a Argelaguer
Grup de persones que conformen el grup d'habitatge cooperatiu d'El Turrós, a Argelaguer
Neus Altisent i Silva
El plantejament es basa en una vida comunitària amb habitacions privades, però amb espais comuns, dels lavabos a la cuina o el menjador | El Turrós també és el primer projecte en l'àmbit rural on participa la cooperativa Sostre Cívic
«Les següents generacions només s’han sentit encara més sense projecte, sense futur i vulnerables»
«Les següents generacions només s’han sentit encara més sense projecte, sense futur i vulnerables» | Jacob Lund
Núria Barnolas
Anàlisi de Núria Barnolas que busca en l'Informe Petras les raons que han portat a la desconnexió intergeneracional, la liberalització de l'economia i la consegüent desmobilització a partir de l'anomenada transició espanyola | «L’Estat guanya força mentre que la societat civil es debilita i queda dividida entre classes (cada vegada més estratificades) i generacions. Espanya es converteix en un laboratori neoliberal»