SETEMBRE CULTURAL | ELS NOIS TUTÚ, ESPECTACLE POÈTIC A LA JAZZ CAVA DE VIC

David Caño i Gerard Altaió porten la seva poesia trencadora a la Jazz Cava de Vic

Caño ha estat guardonat amb els Jocs Florals de Barcelona, que s’entregaran el proper 13 de maig

Altaió va combinar la poesia textual amb l’acció i les arts visuals

Ovidi4 omple l'ETC per la Festa de Setembre

| 11/04/2019 a les 19:57h
Arxivat a: Setembre cultural, poesia, David Caño, Gerard Altaió, Jazz Cava, els nois tutú, Jocs Florals
David Caño i Gerard Altaió, aquest dimecres a la Jazz Cava de Vic
David Caño i Gerard Altaió, aquest dimecres a la Jazz Cava de Vic | Marta Prat
Aquesta notícia es va publicar originalment el 11/04/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El recentment guardonat amb els Jocs Florals de Barcelona, David Caño, i el sovint anomenat antipoeta Gerard Altaió van impregnar dimecres la Jazz Cava de Vic de desconcert, mala llet, riure i atenció amb l’espectacle poètic i trencador «Els nois tutú». Tots dos han construït unes poètiques molt personals que, juntes, aconsegueixen arribar de manera potent, crua i directa, també a través de la poesia d’acció que caracteritza Altaió.
 

David Caño va recitar alguns poemes d''Un cos preciós per destruir', guardonat amb els Jocs Florals d'enguany Foto: Marta Prat


A banda de poemes publicats a PostMortem i Res és ara ni això, Caño va recitar gran part de poemes que recull el volum Nictàlgia, on s’endinsa en la nit i des d’on fa viatges sensorials, emotius, viscerals, amargs i extrems. També va compartir alguns textos del poemari amb què ha estat guardonat amb el premi Jocs Florals de Barcelona, Un cos preciós per destruir, triat entre 88 mecanoscrits presentats. Maria Josep Escrivà, membre del jurat, diu sobre el llibre que «insisteix en la línia poètica del compromís humà, individual i col·lectiu de la poesia de David Caño. Ho fa amb un treball rítmic molt marcat i amb un to que expressa el malestar existencial davant d’un món que desconcerta. Sempre defugint el pamflet i treballant la simbologia del llenguatge poètic de manera potent i colpidora».
 
A aquesta poesia irada se li van afegir alguns poemes que Caño sovint recita arreu com No entreu a la llibreria del museu, de Roger Peláez, o Fora catalans dels Països Catalans, de Martí Sales, dels Surfing Sirles. El va dir en veu alta davant un públic que esperava veure el grup següent, els Obrint Pas, en un concert a Barcelona, «davant de tants adolescents independentistes d'estelada per capa, tenia moltes ganes de dir quatre paraules sobre la possible existència d'altres conceptes de catalanitat», diu el mateix autor.
 

La poesia performàtica de Gerard Altaió el va dur a recitar amb el micro dins la boca Foto: Marta Prat


Això es va combinar perfectament amb els sons, els vídeos, els llums de la poesia performàtica d’Altaió, a mig camí entre el text, l’acció i les arts visuals. Explorant contínuament les fronteres entre les paraules i allò físic, Gerard Altaió va anar des de l’acció de recitar amb el micro dins la boca o d’embolicar un micro amb cinta adhesiva fins acabar-la, fins a endinsar-se en la poesia textual agafant un tractat de mecanografia i llegint aleatòriament. Sempre desenvolupant un exercici en tots els formats: vídeopoesia, poesia digital i performances.
 
Moment de la roda de premsa.
Moment de la roda de premsa.
Aquest matí diversos col·lectius i entitats han presentat en roda de premsa la manifestació unitària PROU! – Posem límits al turisme, que tindrà lloc el dissabte 6 de juliol a Barcelona | En paral·lel, a Girona, també han fet públic el Manifest per la Reducció de l’Activitat Turística, elaborat per l’Assemblea de Barris pel Decreixement Turístic, amb més de 200 signatures individuals, moltes de les quals de veus conegudes del món de la cultura i la ciència
Pep Divins i Aynés (Llobera, 1951) és lector, pastor i poeta, en aquest ordre.
Pep Divins i Aynés (Llobera, 1951) és lector, pastor i poeta, en aquest ordre. | Maria Moreno Viladrich
Maria Moreno Viladrich
Entrevista a Pep Divins i Aynés (Llobera, 1951), lector, pastor i poeta, en aquest ordre. Signa 'La cultura del blat. Records d'infantesa a Llobera', editat per l'Arxiu Comarcal del Solsonès i el Centre d'Estudis Lacetans amb la col·laboració del Museu de Solsona | Divins recull més d'un miler de mots i locucions que, per relaxació fonètica, prenen formes que disten de la normativa. Són paraules d'allò més arrelades a la dimensió popular que han sobreviscut a la normalització i que, avui, conformen un llenguatge après, fondo, ple de sentit, i, de retruc, una cultura que en múltiples prismes s'ha situat sovint al marge de la cultura oficial.
Alba Hierro intervenint a la primera sessió de l'Escola del Col·lapse
Alba Hierro intervenint a la primera sessió de l'Escola del Col·lapse | Sara Blázquez Castells
Alba Hierro, Helena Majó, Pau Llonch i Mario Ríos van ser els ponents introductoris en la primera sessió de l'Escola del Col·lapse | Publiquem el vídeo complet i la relatoria de la jornada