En Moviment | Festival Protesta

Acte a Vic amb Efraín Foglia sobre els 'bots' i les 'fake news' en la nova societat de la informació

La xerrada, organitzada per Setembre en el marc del Festival Protesta, es fa aquest dimarts 23 d'octubre a les 7 de la tarda a la Muntanya de Llibres

Foglia hi explicarà com el projecte mobilitylab també utilitza els 'bots' per a fins beneficiosos per a la societat i obrirà el debat entorn a la utilització de la tecnologia com a eina social

​Setembre sorteja entrades dobles per als llargmetratges del Festival Protesta

| 22/10/2018 a les 17:32h
Arxivat a: En moviment, Festival Protesta, periodisme, comunicació, Setembre, mobilitylab, fake news, bots, Efrain Foglia
Aquesta notícia es va publicar originalment el 22/10/2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Setembre col·labora, un any més, amb el Festival Protesta de cinema de crítica social. A part de ser un dels «media partner» del festival, també organitza un dels actes de la programació, com en els darrers anys, relacionat amb el periodisme i la comunicació. 

Diuen que Internet possibilita un exercici més democràtic, obert i plural de la llibertat d’expressió, però què passa amb els bots i les fake news? Hi ha milers de comptes falsos a la xarxa, principalment a Facebook i a Twitter, que volen impactar en les converses, sobre tot electorals, i influir en l’opinió pública. Els bots ja no són només programes automatitzats que fan tasques repetitives, sinó que ara també hi ha milers de persones pagades per crear tendències, atacs o notícies falses a favor o en contra de candidats a les eleccions o sobre altres qüestions. Fins i tot es creen des dels mateixos equips de les campanyes. 

Els bots poden servir per fer propaganda política, sí, però també per fer front a situacions d’emergència com un terratrèmol. Al cap i a la fi, una cosa és el contingut i una altra l’estructura que l’automatitza. Precisament, és un dels projectes d’investigació de mobilitylab, un laboratori que investiga la mobilitat contemporània. A través del desenvolupament d’eines lliures i pràctiques creatives imaginen i posen en pràctica dispositius de comunicació alternativa com a eina social. De fet, mobilitylab ha creat el prototip d’un bot per sistemes de missatgeria que genera alertes a l’espai digital i en el físic per a casos d’emergència, com terratrèmols, assetjament i altres.

Sobre això es reflexionarà aquest dimarts a les 7 de la tarda a l'Espai Canigó de la llibreria Muntanya de llibres de Vic, a través de la xerrada «Bots, els nous organismes de la societat xarxa», a càrrec del dissenyador, investigador i membre de guifi.net i de mobilitylab Efraín Foglia. 

Durant l’acte també es projectaran els curtmetratges 5105, Historia de una fuga de Mathausen i Chen Li.
 

 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Concentració contra la repressió i pel dret de protesta, dimarts a la plaça Major de Vic
Concentració contra la repressió i pel dret de protesta, dimarts a la plaça Major de Vic | Steve Cedar
Roser Iborra
«Diuen que mascareta, en català, és morrió, però jo no em veig capaç de fer servir una paraulota com aquesta, que té una connotació clara d’esclavatge, de submissió. Tot i que hi ha molt de submissió en les nostres pors, i molt d’autoritarisme entre els qui ens canvien de fase o no amb criteris no només científics. Ja els va bé, que ens costi de refer-nos i que ens quedem a casa ben obedients i silenciades, silenciats»
Imatge il·lustrativa
Maria Saladich
Maria Saladich
A la nova entrega de 'De més verdes en maduren' de la il·lustradora Maria Saladich, les iaies tenen cert respecte a sortir de casa
Assemblea de sòcies de la Directa
Assemblea de sòcies de la Directa | Víctor Serri
Sara Blázquez
Article de Sara Blázquez publicat originàriament a Mèdia.cat amb motiu del número 500 i el 14è aniversari de la Directa | «Els mitjans cooperatius s’ajuden els uns als altres per difondre continguts i reforçar la visió conjunta d’un periodisme que concep la informació com a bé comú i no com una mercaderia»