En moviment

La Xarxa d’Ateneus Cooperatius celebra el desè aniversari amb una gran trobada de l’economia social catalana a Igualada

La Plenària de la XAC 2026 tindrà quatre jornades sectorials sobre alimentació, cultura, energia i habitatge, i una tarda més festiva

​Manresa ha acollit la primera edició de l’Escola d’Hivern de la Xarxa d’Ateneus Cooperatius de Catalunya

| 08/04/2026 a les 18:41h
Arxivat a: En moviment, XAC, xarxa d'ateneus cooperatius, ateneus cooperatius, món cooperatiu, cooperatives, cooperativisme
Plenària de la XAC de 2025, que es va fer a Granollers
Plenària de la XAC de 2025, que es va fer a Granollers | Sara Blázquez Castells
La Xarxa d’Ateneus Cooperatius (XAC) celebrarà aqeust divendres 10 d’abril la seva plenària anual a l’Antic Escorxador d’Igualada, en una edició especial sota el lema «Territoris que bateguen – 10 anys d’Ateneus Cooperatius».

La jornada commemorarà la primera dècada d’aquest programa públic de foment de l’economia social i cooperativa a Catalunya, referent i model arreu de l’Estat i d’Europa pel que representa d’innovació en la co-construcció entre administració i sector cooperatiu de les polítiques públiques de foment de l’economia social arreu del territori.

La jornada comptarà amb la participació del conseller d’Empresa i Treball, Miquel Sàmper, a més d'altres representants institucionals. També, però, de més de 400 persones, una àmplia representació de l’economia social i cooperativa catalanes. 

Durant la jornada es presentaran les conclusions de l’estudi elaborat per Lanki (Universitat de Mondragon) sobre la gènesi de la XAC, així com diverses sessions sectorials centrades en àmbits com l’alimentació, la cultura, l’energia i l’habitatge. També hi haurà un supermercat amb productes de projectes acompanyats pels Ateneus. La tarda tindrà un component més festiu.
 

Una de les taules de debat de l'última plenària de la XAC, a Granollers Foto: Sara Blázquez Castells


Una trobada per abordar grans temes de país i del moviment cooperatiu

La Plenària de la XAC es concep com un espai de trobada de totes les entitats promotores, participants i col·laboradores dels catorze ateneus cooperatius. En aquesta edició, però, la plenària transcendeix el seu caràcter habitual d’espai de trobada i formació per esdevenir també l’acte central de celebració dels 10 anys dels Ateneus Cooperatius, una fita que busca mirar enrere, reconèixer el camí recorregut i projectar el futur de la xarxa.

Amb aquesta jornada, la XAC vol posar en valor la feina desenvolupada pels ateneus al llarg d’aquesta dècada i, especialment, la seva implantació arreu del territori com a element clau d’articulació i transformació social. Els ateneus s’han consolidat com a espais de referència per al cooperativisme i l’economia social, generant vincles, impulsant iniciatives col·lectives i donant resposta a necessitats concretes dels territoris. Aquesta força acumulada es presenta com una base sòlida per afrontar els principals reptes del moviment cooperatiu i del conjunt del país, i per reivindicar la necessitat de donar continuïtat i reforç a aquesta xarxa.

La plenària es planteja, així, no tant com un espai formatiu intern, sinó com un punt de trobada per abordar grans temes de país i del moviment, interpel·lant també a agents amb qui s’ha col·laborat al llarg d’aquests anys o amb qui es vol establir noves aliances. En aquest marc, s’han identificat quatre grans àmbits de treball: cultura, alimentació, habitatge i energia que permeten exemplificar l’impacte dels Ateneus i obrir debats estratègics sobre els reptes presents i futurs.
 

Una de les dinàmiques de la plenària de la XAC de 2025 Foto: Sara Blázquez Castells


Quatre jornades sectorials: alimentació, cultura, energia i habitatge

En la jornada d'alimentació, entre altres coses, es presentarà la diagnosi de l'alimentació a Catalunya i Laura Ruana, subdirectora general d'Empreses Agroalimentàries, Qualitat i Gastronomia de la Generalitat, hi presentarà les principals línies de treball del Pla Estratègic de l'Alimentació a Catalunya. També presentaran tres bones pràctiques del sector acompanyades pels ateneus cooperatius: Som Aliment, Vincloop i La Dotzena.

En la jornada de cultura, s'hi presentarà, entre altres coses, la diagnosi de CulturaCoop, la sectorial de Cultura de la Federació de Cooperatives de Treball. En aquesta jornada, la ponència inicial inspiradora anirà a càrrec del Col·lectiu Cultura de les Terres de l'Ebre.

La jornada d'energia començarà amb la presentació de l'estui «Quina energia necessitarem el 2050 a Catalunya? Propostes per una transició energètica territorial i col·lectiva», de la Xarxa per la sobirania energètica. A la taula de pràctiques il·lustradores hi participaran les cooperatives Energia Comunitària Penedès-Garraf, Bona Energia Comunitat Energètica i Energia Sanjoanina, i la Xarxa de Comunitats Energètiques de Barcelona.

Finalment, la jornada d'habitatge començarà amb una ponència-conversa amb Glòria Rubio, de la Fundació La Dinamo; José Téllez, de Sostre Cívic; Adrià Garcia Mateu, de la XES, i Anna Abellan, de la XAC.

Els Ateneus Cooperatius, promoguts pel Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat el 2016 i impulsats per les entitats de l'economia social i solidària d'arreu del país, són l'espai de referència per promoure arreu del país aquest tipus d'economia més justa i equitativa. La XAC, per la seva part, va néixer com a tal el 2018 com a resposta a la necessitat de formalitzar un espai de trobada entre els 14 ateneus cooperatius que hi ha a Catalunya. 
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Imatge il·lustrativa
Setembre, per facilitar les cures i el descans de les persones de la redacció, farà festa durant tot el mes d'agost, com ha fet altres anys. Aquest descans només es trencaria si, excepcionalment, hi ha algun fet molt rellevant durant el mes. Bon agost a tothom!
Espectacle de circ Les Cugules de l'associació La Despenjada.
Espectacle de circ Les Cugules de l'associació La Despenjada. | Sara Blázquez
Anna Pujol Navarro
El FESSrural aterra al Solsonès amb més de vint activitats i una fira amb una trentena d’entitats | El festival s’ha posicionat no només com un espai de trobada, sinó com una eina d'incidència política i social per disputar el model dominant
Mir i Vernet durant el vermut.
Mir i Vernet durant el vermut. | Sara Blázquez
Anna Pujol Navarro
El vermut literari celebrat pel FESSrural al Miracle va aprofundir en els conceptes de democràcia, reaccionisme, desgast, por o esperança | Jordi Mir i Roser Vernet van conversar sobre l'assaig 'El nostre feixisme: Una càpsula per combatre el supremacisme creant democràcia'