En Moviment | Cinema social

El Festival Tectònic tanca la primera edició amb més de 26.000 espectadors

El festival va tancar diumenge amb una conversa sobre cinema social entre la directora Neus Ballús, l'actor Sergi López i la periodista Mònica Terribas

El Tectònic és fruit de la unió de vuit festivals que han emès una quinzena de films durant 11 dies a través de Filmin, a més de diversos actes paral·lels a través de Youtube

Vuit festivals de cinema social de Catalunya s'uneixen per crear el Tectònic

| 04/11/2020 a les 06:00h
Arxivat a: En moviment, Festival Protesta, cinema, cinema social, Festival Tectònic
Aquesta notícia es va publicar originalment el 04/11/2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

El Festival Tectònic va tancar diumenge la seva primera edició amb un total de 26.650 espectadors, 21.308 dels quals són les persones que durant 11 dies han vist la quinzena de films programats pels vuit festivals de cinema social que formen el Tectònic, a la plataforma de cinema Filmin. Pel que fa a les activitats paral·leles que s'han organitzat relacionades amb les pel·lícules, la majoria en format virtual, hi han assistit un total de 5.342 persones. De les 14 pel·lícules programades nou eren estrena a tot Catalunya i vuit a tot l'Estat .

El Tectònic va posar el punt final diumenge amb l'acte de cloenda que, a causa de les restriccions per la pandèmia de la Covid-19, no es va poder fer al Teatre Atlàntida de Vic, tal com estava previst, i es va fer en streaming pel canal YouTube del festival. Al llarg de més d'una hora l'actor Sergi López, la directora de cinema Neus Ballús, i la periodista Mònica Terribas, van conversar sobre el tema central del festival: el cinema social i transformador. Tal  com assenyalava Neus Ballús, «el cinema és una finestra a les diferents realitats i si no les veus, no existeixen. Com a creadores tenim la responsabilitat de mostrar aquestes realitats». Terribas i López, en la mateixa línia apuntaven que «el sistema té la capacitat de fagocitar les idees, però també té escletxes, perquè la gent té ganes de saber que el món pot ser millor».


L'acte també va comptar amb un punyent slam poetry a càrrec d'Adriana Beltran i Isa García, i una demostració magistral de glosa a càrrec de l'osonenca Núria Casals. L'esdeveniment va tenir un total de 533 visualitzacions, on el públic va poder fer preguntes als protagonistes a través del xat del canal YouTube i participar així del debat. La cloenda i totes les activitats paral·leles es poden veure completes al canal de Youtube del Festival Tectònic. 

Des de l'organització del Tectònic es fa una valoració molt positiva d'aquesta primera edició del festival, que es va gestar durant la primavera passada en ple confinament per la Covid-19. La iniciativa d'unir esforços i recursos entre vuit festivals de cinema social de tot Catalunya per crear una proposta que fos íntegrament en línia i a prova de previsibles confinaments de cara a la tardor, consideren que va ser un encert, ja que el Tectònic s'ha desenvolupat en una setmana on les restriccions a causa de la pandèmia ha obligat a la gent a estar sobretot a casa, i ha convertit el festival en una bona opció o alternativa cultural per passar millor aquests dies. Alhora, però, creuen que ha estat «una manera d'ajudar a sacsejar consciències», posant de relleu problemàtiques socials com el racisme, la violència policial o la precarietat sanitària, entre altres.
 

Fotograma de 'Mujereando', un dels films del festival


Dels vuit festivals que formen el Tectònic n'hi ha tres d'impulsors el Festival Protesta, la Mostra Cinema Salut, Drets i Acció i el Terra Gollut film festival, i cinc de col·laboradors el Clam Festival; el Festival de Cinema i Drets Humans de Barcelona; el Festival Inclús; el Festival Panòptic; i la Mostra de Cinema Àrab i del Mediterrani de Catalunya.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Les persones grans protagonistes de la campanya amb els cartells de la mateixa
Les persones grans protagonistes de la campanya amb els cartells de la mateixa | Sara Blázquez Castells
Sara Blázquez Castells
La campanya també vol promoure una mirada més respectuosa, justa i inclusiva envers l'envelliment | La campanya ha estat construïda amb la participació activa de persones grans d'Osona i el Lluçanès
En Pau i la Masmi durant l'entrevista al bar del Mercat Municipal de Manlleu
En Pau i la Masmi durant l'entrevista al bar del Mercat Municipal de Manlleu | Ferran Domènech
Ferran Domènech Tona
Els dos participants osonencs a la Flotilla denuncien que «TV3 ha donat poquíssima cobertura al segrest de 50 catalans per part de l'estat sionista» | «Passejant per Barcelona ens podem creuar amb turistes israelians que fa tres setmanes ens estaven torturant, no pot ser que això passi» | «No ens vam doblegar perquè estàvem tota l'estona acompanyats donant-nos suport»
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada
Un centenar de persones va concentrar a la plaça de l'Ajuntament en solidaritat amb la família afectada | Ferran Domènech
Ferran Domènech Tona
La iniciativa ha sorgit de l'entorn escolar del menor afectat. Un centenar de persones s'han concentrat a la plaça de l'Ajuntament | Txevi Rovira, alcalde de Santa Eulàlia: «S'ampliarà la denúncia, perquè estem clarament davant d'un delicte d'odi»