En Moviment | Editorials cooperatives

​Campanya popular per donar continuïtat a les col·leccions d’Edicions Bellaterra

La cooperativa manresana Cultura21 posa a la venda 300 títols participatius de 1.000 euros cadascun per finançar la compra d’Edicions Bellaterra

Abans de festes ja s’havien obtingut 120.000 dels 300.000 euros que es pretenen cobrir amb aportacions populars

| 25/12/2019 a les 12:32h
Arxivat a: En moviment
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/12/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

La cooperativa manresana Cultura21 té en marxa una campanya popular de venda de títols participatius per  donar continuïtat a les col·leccions d’Edicions Bellaterra, una editorial de més de 45 anys d’història i amb prop de mil títols publicats que ha jugat un paper molt important en l’expansió de les ciències socials i l’obertura de nous horitzons crítics, antropologia crítica, pensament decolonial, teoria queer, feminisme i transfeminisme, LGBTI, etc.

Després de prop de 10 anys de treball dins del món del llibre, amb projectes com Tigre de Paper, Catarsi Magazín o la Fira Literal, Cultura21 pretén fer aquest salt endavant i comprar les col·leccions d’Edicions Bellaterra i incorporar-les al seu projecte. Per fer-ho, han desplegat una emissió social de 300 títols participatius amb un valor de 1.000 euros cada títol a retornar en 5 anys (termini prorrogable anualment). 

Abans de festes anunciaven que havien superat el 42% del repte que s’havien marcat i es fixaven el final d’any per haver completat el 50%. Segons explica Cultura21, els 300.000 euros que esperen obtenir amb la venda de títols participatius cobreix un 74% del cost total de l’operació de compra de les col·leccions d’Edicions Bellaterra. La resta es cobriria amb una aportació dels fons propis de Cultura21 (un 20%) i amb aportacions de les persones sòcies de la cooperativa (un 6%).
 

Cultura21 és editora de Tigre de Paper i Catarsi Magazín i impulsora de la Fira Literal Foto: Cultura21


A través dels títols participatius pretenen dotar-se d’un model de finançament alternatiu basat en la implicació social i així poder continuar fent avançar Cultura21 com a projecte de cultura i pensament crític, cooperatiu i transformador. Segons expliquen des de Cultura21, l’èxit de la venda de títols participatius en les primeres setmanes de campanya, «ens confirma en l'encert de la iniciativa i ens esperona a avançar en aquest projecte».

Edicions Bellaterra, una editorial amb 46 anys d’història
 
Edicions Bellaterra va néixer el 1973. És una editorial consolidada amb prop de 1.000 títols publicats que ha jugat un paper molt important en l’expansió de les ciències socials i l’obertura de nous horitzons crític. Després de 46 anys d’història, el seu editor, José Luis Ponce, es jubila, i per això Cultura21 ha decidit assumir-ne el relleu per evitar la desaparició d’aquesta editorial acadèmica i continuar amb el seu llegat. En aquest procés, Cutltura21 explica que té pensat transformar Edicions Bellaterra en una cooperativa.
 
El mètode escollit ha estat l’emissió de títols cooperatius; un tipus de microcrèdit que servirà per finançar la compra de l’editorial. Cultura 21 ha emès un total de 300 títols participatius de 1.000 euros cadascun a un termini de 5 anys (prorrogables anualment) i una remuneració anual de l’1,5% o la subscripció a un dels seus projectes.
 

Fira Literal 2019. Cultura21 és una de les impulsores de la fira del llibre crític Foto: Fira Literal


Tal com recorden des de Cultura21, aquesta és la primera vegada que una editorial independent fa un salt d’aquesta magnitud i que, per fer-ho, recorre a l’emissió de títols participatius. «Podria semblar una inversió de risc, en un moment en què el sector del llibre cada vegada tendeix més a un replegament en tots els àmbits, però el projecte té uns avals importants», expliquen. La també cooperativa Tàndem Social ha fet l’estudi de mercat i viabilitat de l’adquisició de l’editorial i el col·lectiu Ronda s’ha encarregat de l’assessorament jurídic.
 
Simón Vázquez, editor de Tigre de Paper, destaca que «els comptes de Bellaterra són plenament sanejats i, per tant, és totalment possible el retorn d’aquests diners en cinc anys». Ara bé, també remarca que qui inverteixi en títols participatius no ho faci amb diners que pugui necessitar immediatament. «Volem que sigui una fórmula d’estalvi; estem convençuts que invertir en cultura és millor que no pas fer-ho en bancs que inverteixen en guerres o armes», conclou.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Les quatre varietats que han sortit al mercat tenen una etiqueta diferent obra de l’il·lustrador penedesenc Lluís Masachs
Els vins s’han fet a partir de raïm de vinyes treballades per aquest projecte de relleu agrari i inserció de col·lectius vulnerables | Quatre petits elaboradors del Penedès han col·laborat amb el projecte elaborant els quatre vins que configuren la col·lecció
Imatge il·lustrativa
Sara Blázquez Castells
La primera de nou rutes cooperatives combina la tradició industrial amb el paisatge i la gastronomia de la Catalunya Central | L’escapada s’atura en diferents projectes cooperatius i transformadors, com el primer supermercat cooperatiu de Catalunya, el Celler Cooperatiu d’Artés, Sambucus o Can Magi
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies.
Trini Molist a l'edifici de les Adoberies. | Sara Blázquez Castells
Anna Pujol Navarro
«Hem de prendre consciència per sortir d’aquesta dinàmica de consum bèstia i ferotge» | «Cada segon, a escala internacional, s’aboca un camió ple de roba que no s’aprofita»