En Moviment | Llibres

Presenten a Vic un llibre del periodista Joan Canela que recupera la lluita dels insubmisos al servei militar

A l'acte hi participaran l'autor, junt amb l'insubmís Jordi Rovira i Teresa Martí, membre de l'Assemblea Antimilitarista d'Osona, que coorganitza l'acte junt amb Setembre, Sembra Llibres i la Muntanya de Llibres

Desobediència insubmisa a Osona: 30 anys i més

| 20/11/2019 a les 23:09h
Arxivat a: En moviment, antimilitarisme, servei militar, exèrcit, insubmisos, insubmissió, Sembra Llibres, Joan Canela, llibres
Imatge il·lustrativa
Aquesta notícia es va publicar originalment el 20/11/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Dimecres vinent, 27 de novembre, es presenta a l’Espai Canigó de la llibreria Muntanya de Llibres de Vic el llibre Insubmissió! Quan joves desarmats van derrotar un exèrcit, on l’activista i periodista Joan Canela el recupera la història del moviment d’insubmissió contra el servei militar obligatori. La publicació de l’obra, editada per Sembra Llibres, coincideix amb el 30è aniversari que 57 joves es van declarar insbumisos per primera vegada a l’Estat espanyol. 

A l’acte hi intervindran l’autor del llibre, Joan Canela; Jordi Rovira, insubmís, i Teresa Martí, membre de l’Assemblea Antimilitarista d’Osona. La presentació començarà a les 7 del vespre. L’acte de dimecres és organitzat per Setembre, Sembra Llibres, l’Assemblea Antimilitarista d’Osona i la Muntanya de Llibres. 
El 20 de febrer de 1989, 57 joves es van declarar insbumisos al servei militar obligatori de manera coordinada arreu de l’Estat. El seu ‘no’ iniciaria una llarga batalla contra un dels principals exèrcits de l’OTAN. Una campanya de desobediència civil que acabaria sent la més massiva i reeixida de l’Europa del final del segle xx. Durant els dotze anys següents, uns 50.000 joves van desbordar, literalment, l’Estat espanyol. I malgrat que prop de 1.700 insubmisos van acabar a la presó, finalment van provocar el col·lapse del model militar de lleva obligatòria. 

Però, qui eren aquests joves? Com van aconseguir guanyar? A Insubmissió! Quan joves desarmats van derrotar un exèrcit, Joan Canela reivindica, mitjançant els testimonis dels protagonistes, el relat d’aquella lluita que ha estat pràcticament silenciada durant dècades. Un moviment social i contracultural que va marcar una generació i en va beneficiar totes les posteriors. Uns fets històrics que demostren el poder de la desobediència civil, pacífica i col·lectiva. Un llibre que ret homenatge a aquells joves insubmisos que van aconseguir, sense disparar ni un sol tret, una de les derrotes més humiliants de les Forces Armades i el govern del Regne d’Espanya.

Joan Canela és periodista freelance i ha col·laborat amb diferents mitjans de comunicació, com ara Crític, El Temps, L’Avenç, El Periódico, El Mundo, Berria, Gara, Público, Ara o Il Manifesto. Anteriorment va treballar com a corresponsal a Bolívia i Sud-àfrica, va coordinar la secció internacional de la Directa ‒mitjà que va contribuir a crear‒ i va ser editor de l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat. Entre el 2017 i el 2018 va treballar a la redacció del País Valencià del diari Jornada.  El 2018 va guanyar el premi València Negra amb la novel·la Napalm, coescrita amb Jordi Colonques. Com a activista, a començament dels noranta va implicar-se en el Mili-kk del barri barceloní de Sants i més tard va participar en el moviment de les okupacions, en especial als centres socials Hamsa i Can Vies, també a Sants, on també va participar en la creació de la revista local La Burxa.
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Imatge il·lustrativa
Setembre, per facilitar les cures i el descans de les persones de la redacció, farà festa durant tot el mes d'agost, com ha fet altres anys. Aquest descans només es trencaria si, excepcionalment, hi ha algun fet molt rellevant durant el mes. Bon agost a tothom!
«Compartir espai amb altres persones no és una cosa menor. També és una manera d'aprendre a conviure»
«Compartir espai amb altres persones no és una cosa menor. També és una manera d'aprendre a conviure»
Laura Arau
Reflexió de Laura Arau entorn de la convivència entorn de les places aprofitant les festes majors, tot vinculant-ho amb la proliferació dels discursos d'odi
Un moment de l'acte, a El Tallaret de Sabadell
Un moment de l'acte, a El Tallaret de Sabadell | Laia Coronado Nadal
Laia Coronado Nadal
L’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental organitza una taula de debat sobre la integració de persones migrants en l’economia social i solidària | Les dificultats burocràtiques són un primer impediment important i sovint insalvable fins que no s’aconsegueix la regularització administrativa, com a mínim al cap de tres anys