Setembre Cultural | Cinema

​Setembre i Cineclub Vic fan la preestrena de la pel·lícula ‘Black is beltza’ de Fermín Muguruza a Vic

El film és d’animació i parteix d’un fet real de discrimació racista que li va ocórrer a la comparsa de gegants de Pamplona en una actuació a Nova York el 1965

Es tracta de l’adaptació de la novel·la gràfica homònima i que fa un recorregut pels principals moviments revolucionaris de la segona meitat del segle XX

La projecció de 'Black is beltza' és el segon acte de la celebració del segon aniversari de Setembre

Setembre comença la celebració del segon aniversari amb un recital de poesia de Joseba Sarrionandia en eusquera i català

| 01/05/2019 a les 13:10h
Arxivat a: Setembre cultural, cinema, Black is beltza, Fermín Muguruza, Cineclub Vic, cinema d'animació, antiracisme
Aquesta notícia es va publicar originalment el 01/05/2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Setembre fa aquest dijous 2 de maig el segon acte de celebració del segon aniversari. I si dissabte s’estrenava l’aniversari amb un acte antirepressiu com va ser el recital de poemes de Joseba Sarrionandia a la Cava de Jazz, aquesta vegada és el torn d’un film antiracista, Black is beltza, de Fermín Muguruza. La preestrena de Black is beltza es fa en col·laboració amb  Cineclub Vic a partir de 2/4 de 10 del vespre a l’Espai ETC de Vic. 

La cinta, d’animació, és una adaptació del polifacètic Fermín Muguruza de la novel·la gràfica del mateix nom i que parteix d’uns fets reals ocorreguts l’octubre de 1965, quan la comparsa de gegants de Pamplona, imatge típica de les festes de Sant Fermí, és convidada a desfilar a Nova York. Però degut a la discriminació racial, les autoritats nord-americanes prohibeixen la participació de dos gegants negres.

A partir d’aquest fet real, Black is beltza imagina un personatge fictici, Manex, que es converteix en testimoni dels principals moviments revolucionaris de la segona meitat del segle XX. A través de la seva mirada, assistim a la resistència contra el franquisme, la revolució cubana, el Black Power i el moviment antisegregació als Estats Units.

Fermin Muguruza (Ugarte, 1963) és una de les personalitats més actives (i activistes) de la cultura basca. Fundador de les bandes Kortatu i Negu Gorriak, també ha estat músic en solitari, productor discogràfic i ha participat en premsa i televisió. Com a cineasta ha rodat diversos documentals centrats en la música i en la fusió cultural. Durant el 2018 va presentar dues propostes cinematogràfiques: Black is Beltza i el film coral Gure oroitzapenak.

Aquest dijous a l’Espai ETC es projectarà el film en versió original en eusquera, castellà, anglès, francès i àrab amb subtítols. El preu de l'entrada és de 3 euros.
 
El pòdcast d'Horitzontals que va obrir el cicle a Olvan; el de Manlleu, el tancarà
El pòdcast d'Horitzontals que va obrir el cicle a Olvan; el de Manlleu, el tancarà | Anna Pujol Navarro
Anna Pujol Navarro
El Casal Popular Boira Baixa de Manlleu acollirà dijous 24 de setembre l’acte, que comptarà amb el periodista musical Nando Cruz | Hi participaran Dani Castellano de Casa de la música de Manresa i Alba Gràcia de la Llibreria Murmuri
Il·lustració: Pau Fabregat
Il·lustració: Pau Fabregat
Guillem Martí
El projecte Guifi.net, nascut a Osona fa 22 anys i avui constituït en fundació, impulsa infraestructures de telecomunicació gestionades de forma mancomunada que permeten la connexió a internet a zones rurals on les grans companyies són reticents a desplegar-se
Ramon Besa farà una xerrada aquest divendres a Calldetenes amb motiu dels 50 anys de L'Espiga
Ramon Besa farà una xerrada aquest divendres a Calldetenes amb motiu dels 50 anys de L'Espiga | periodistes.cat
Josep Comajoan Colomé
La revista commemora aquest divendres, 18 de setembre, mig segle de trajectòria amb un acte que permetrà resseguir l’evolució de la publicació i del periodisme local durant aquestes cinc dècades | La celebració tindrà continuïtat dissabte amb el lliurament dels Premis Literaris de Calldetenes, que enguany incorporen el Premi L’Espiga de Periodisme Local