SETEMBRE SOCIAL | PROJECTE BICITER

Reciclatge, reparació i manteniment de bicicletes a l’Institut del Ter de Manlleu

El projecte BiciTer va néixer el curs 2016-2017 en el marc del programa Innovadors de foment de l’economia social i solidària de l’Ajuntament de Manlleu

Un pinball en una fusta de planxar i uns joves fent equilibris a la corda fluixa

| 03/12/2018 a les 09:00h
Arxivat a: Setembre social, Ajuntament de Manlleu, Biciclot, bicicletes, Manlleu, BiciTer, Institut del Ter
Alumnes de l'aula taller de l'Institut del Ter i Sendo Costa durant l'assignatura de reparació i manteniment de bicicletes
Alumnes de l'aula taller de l'Institut del Ter i Sendo Costa durant l'assignatura de reparació i manteniment de bicicletes | Sara Blázquez
L’Institut del Ter de Manlleu funciona en barracons des de 2013 a l’espera de la construcció del nou edifici de l’institut, just al costat de la ubicació actual. Degut a la manca d’instal·lacions esportives a prop del centre, els alumnes invertien aproximadament una hora per desplaçar-se fins al pavelló municipal, on fan l’assignatura d’Educació Física, i tornar a l’institut. El curs 2016-2017, l’equip directiu es va adonar que aquest fet reduïa considerablement la durada de les activitats que es feien al pavelló i van decidir buscar-hi una solució. Van ser els mateixos alumnes els que van proposar de fer el trajecte en bicicleta, però no tots en tenien de pròpia. Va ser aleshores quan l’Institut del Ter es va posar en contacte amb Biciclot, una cooperativa de treball barcelonina dedicada a promoure la bicicleta com a mitjà de transport ecològic, econòmic, saludable i per una mobilitat sostenible. Així va ser com, en el marc del programa Innovadors de foment de l’economia social i solidària de l’Ajuntament de Manlleu, es va iniciar el projecte BiciTer.

Biciclot va cedir 25 bicicletes i es va crear un grup d’alumnes voluntaris de cursos diferents, els Teulateam, que es va dedicar a reparar i fer el manteniment de les bicicletes que la resta de companys utilitzaven per desplaçar-se fins al pavelló. Així doncs, durant els últims dos cursos els alumnes han participat en aquesta activitat extraescolar voluntària d’aprenentatge de servei a càrrec de Biciclot a l’Escola Taller de Manlleu, a l’antic escorxador. A més, tots els alumnes del centre van rebre una formació en educació viària per preparar-los per als futurs desplaçaments en bicicleta i el centre va adquirir cascos de protecció.  
 

Alumnes de l'aula taller de l'Institut del Ter durant l'assignatura de reparació i manteniment de bicicletes. Foto: Sara Blázquez


En el curs 2017-2018 ja s’havien assolit els objectius del curs anterior i Biciclot va tornar a impartir un nou taller de reparació de bicicletes a les tardes. Segons Pere Serrasoles de Biciclot, va ser «una activitat d’aprenentatge de servei en retorn a la cooperació entre l’institut i el Museu del Ter en projectes comuns». BiciTer és un dels projectes de centre que s’emmarca dins el projecte MAGNETer, un projecte educatiu entorn del patrimoni cultural i natural del Ter en col·laboració entre l’Institut del Ter i el Museu del Ter de Manlleu. Els objectius del projecte BiciTer són, a més de reciclar, reparar i restaurar les bicicletes del centre per fer-les servir per al trasllat al pavelló, estimular les activitats d’aprenentatge col·laboratiu i crear un espai en què es fomenti la intel·ligència cineticocorporal, interpersonal i intrapersonal, sobretot en els alumnes amb més dificultats d’aprenentatge. La bicicleta està tan integrada a l’Institut del Ter que van participar a la Festa de l’aprofitament de Manlleu amb un taller de demostració per reivindicar que totes les bicicletes es poden reparar i reutilitzar.  

En el present curs 2018-2019, l’Institut del Ter ja ha assumit el taller com a propi i és el professor d’Educació Física, Sendo Costa, qui imparteix l’assignatura dins l’horari lectiu. Costa és l’encarregat de realitzar l’activitat amb els alumnes de l’aula taller, un projecte de diversificació curricular. Biciclot, per la seva banda, «ens proporciona el material i ens dona un cop de mà de tant en tant», explica Costa. Misael Hernández, un dels alumnes de l’aula taller, explica que «abans no sabia reparar bicicletes i ara sé reparar un fre, una cadena» i afegeix que, de vegades, «ve en Pere de Biciclot, que és molt bo fent això i ens ensenya a fer coses més complicades que nosaltres no sabem fer». Una altra de les alumnes de l’aula taller, Manal Missaoui, explica que l’assignatura li serveix «per si algun dia vaig amb bici i se m’espatlla alguna cosa, doncs ara sé com arreglar-la». A principi de curs, els alumnes van rebre una classe de repàs per recordar els passos més importants a tenir en compte a l’hora de reparar una bicicleta. Trini Montero, la directora de l’Institut del Ter, afirma que «entre tots desenvolupen una tasca de cooperació molt important i, a poc a poc, s’estan convertint en uns experts a canviar una roda, arreglar els frens, canviar la cadena o posar a lloc el manillar». A més, els alumnes que han format part del Teulateam en els darrers dos cursos segueixen fent el taller pel seu compte, ara ja dins l’horari lectiu a les instal·lacions del centre i no com a extraescolar a l’Escola Taller. Segons Montero, la valoració tant per part del centre com per part dels alumnes del projecte BiciTer «és molt positiva». 
«Assolir una bona lectura s’aconsegueix mitjançant la lectura, no pas amb remeis màgics»
«Assolir una bona lectura s’aconsegueix mitjançant la lectura, no pas amb remeis màgics»
Amadeu Lleopart
«Les desigualtats socioculturals i econòmiques fan que no tothom tingui les mateixes oportunitats d’accedir a tot el que sabem sobre l’aprenentatge de la lectura» | «Assolir una bona lectura s’aconsegueix mitjançant la lectura, no pas amb remeis màgics»
Imatge: Joan Cornellà
Imatge: Joan Cornellà
Ferran Orriols Sabatés
Primera part: «La destrucció del mite» (subtítol basat en la biografia de dues parts d'Elvis Presley, per Peter Guralnick)
Un moment de la representació de 'Els camins invisibles'.
Un moment de la representació de 'Els camins invisibles'. | control Z
Roser Iborra
Roser Iborra escriu aquest article arran de la representació, dissabte al Cirvianum de Torelló, de l'obra 'Els camins invisibles', de Teatre eSseLa, a partir de textos de Lluís Solà | «Dins la representació de 'Els camins invisibles', la poesia de Lluís Solà s’encén com una foguera dins la nit, com una tempesta en ple dia de sol»