Indústria ramadera i contaminació

​Un industrial osonenc pacta amb la fiscalia una multa de 3.300 euros per l'abocament de 42.500 litres de purins a una riera de l'Esquirol

La fiscalia i l'empresari manlleuenc Jacint Sala Fabregó també han pactat que pugui lliurar-se de la presó i se li permet pagar la multa en tres mensualitats de 1.100 euros

Els agents rurals es van desplaçar al lloc on el granger havia construït un tub de 88 metres per transportar el purí des de la bassa fins a una zona propera a la riera

El GDT lamenta que la justícia amb aquestes rebaixes de pena acabi «subvencionant» l'abocament de purins

​Entitats ecologistes demanen que es declari tota Catalunya zona vulnerable per contaminació per purins

| 05/12/2017 a les 22:18h
Arxivat a: Setembre crític, purins, contaminació, medi ambient, sector agroalimentari, ramaderia, Sant Martí Sescorts, GDT, L'Esquirol, Grup de Defensa del Ter, justícia, judicis
Un agent rural pren mostres de la tuberia des d'on el ramader va fer l'abocament a la riera
Un agent rural pren mostres de la tuberia des d'on el ramader va fer l'abocament a la riera
Aquesta notícia es va publicar originalment el 05/12/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Jutjat Penal de Manresa ha fet pública la sentència del judici a Jacint Sala Fabregó, veí de Manlleu, en el qual fiscalia i defensa han arribat a un acord. La sentència prova que en dates pròximes al 24 de novembre de 2014, Jacint Sala Fabregó obrava «deliberadament» quan va donar l'ordre d'abocar 42.500 litres de purí a la riera de Sant Martí, situada al terme municipal de l'Esquirol. Aquest purí va baixar per la riera, segons la sentència, «produint una greu afectació a les seves aigües, perjudicant de manera notable les seves condicions físico-químiques en un trajecte de 727 metres».

Aquest fet pot provocar l'eutrofització de la riera, és a dir l'increment de la concentració de nutrients amb una gran quantitat de nitrogen i fòsfor al medi que porten a la falta d'oxigen a l'aigua, necessari per a la biodiversitat de la riera. D'acord amb la normativa, aquests fets són constitutius d'un delicte contra el medi ambient.

88 metres de tub per transportar les dejeccions

La denúncia es va produir el 2014, després que el Grup de Defensa del Ter alertés durant dos anys del lamentable estat de degradació de la zona propera a la granja de la Casanova de Cararac a Sant Martí Sescorts. Els agents rurals es van desplaçar al lloc on el granger havia construït un tub de 88 metres per transportar el purí des de la bassa fins a una zona propera a la riera. Les mostres preses van motivar l'obertura de diligències per part del Ministeri fiscal. Tres anys després, l'assumpte s'ha resolt amb l'acord de la fiscalia i l'empresari osonenc, pactant una multa de 1.500 euros, sis mesos de presó -que han acabat substituïts pel pagament de 1.800 euros- i un any de prohibició per exercir com a ramader. El total de la multa, que puja a 3.300 euros, es pot pagar en tres mensualitats de 1.100 euros.

L'escàndol se suma a les condemnes que acumulen altres industrials osonencs com la de Josep Ramisa el 2014, quan va pactar una multa de 1.800 euros pel mig milió de litres de purí abocats a la riera Gavarresa d'Oristà. Poc després, el 2015, va ser denunciat per un presumpte abocament reiterat de purins procedents d'una bassa en mal estat de la granja Despujol, al terme de les Masies de Voltregà.

Des del Grup de Defensa del Ter, denuncien que «el sector ramader, considerat com a competitiu, basa la seva producció en la no internalització dels costos ambientals, i on la producció de carn barata només és possible en aquest context de vulneració del medi». Així mateix, afirmen que sentències com aquesta mostren com «la justícia afavoreix clarament el sector ramader industrial que comet reiteradament pràctiques delictives» i acusen la justícia de subvencionar l'abocament de purins.

Aquest article ha estat publicat conjuntament amb la Directa.
«L'Imperialisme estatunidenc porta anys generant guerres a Orient Mitjà. El control dels recursos és essencial per al capital»
«L'Imperialisme estatunidenc porta anys generant guerres a Orient Mitjà. El control dels recursos és essencial per al capital» | Bumble Dee
Óscar García Jurado
Óscar García Jurado debuta com a articulista a Setembre amb un text que vincula el conflicte d'Orient Mitjà amb els interessos del capitalisme que se serveix del racisme, el masclisme, l'explotació ambiental o el militarisme per als seus interessos | «El capital necessita de l'Estat per a nodrir-se. Sempre ho ha fet. També en neoliberalisme. L'augment de la despesa militar suposarà disminuir despesa pública en educació, sanitat,… Això significarà un augment dels beneficis del capital que controla la provisió privada d'aquests serveis»
L'equip de la cooperativa a la Plaça del Mercat, ben a prop de la seva seu.
L'equip de la cooperativa a la Plaça del Mercat, ben a prop de la seva seu. | Ulisses Ortiz
Anna Pujol Navarro
Neu al carrer és una cooperativa dedicada a la creació, producció, management, acompanyament, comunicació i agitació general de projectes culturals
Moment de la presentació de la iniciativa, fa un any.
Moment de la presentació de la iniciativa, fa un any. | Reviu
Anna Pujol Navarro
Es tracta d'una eina nascuda per convertir la «jungla» del lloguer en un espai més segur i transparent | Fins ara, Reviu només estava operativa a la ciutat de Barcelona