EN MOVIMENT | PREMIS BARNILS

La història no explicada d'Aliança Catalana, obra guanyadora del 11è Premi Barnils

Joan Serra, Martí Oliver i Pere Fontanals guanyen el Premi Barnils en la categoria d’àmbit nacional per una sèrie de reportatges a ‘Nació’

La periodista Empar Marco rep el Premi Barnils Honorífic de reconeixement a la seva trajectòria

Presenten a Vic l'edició d'aquest any de l'Anuari Mèdia.cat

| 27/11/2025 a les 18:08h
Arxivat a: En moviment, premis barnils, grup barnils, Aliança Catalana, periodisme d'investigació
Persones reconegudes en l'edició d'enguany.
Persones reconegudes en l'edició d'enguany. | Grup Barnils
Els periodistes Joan Serra, Martí Oliver i Pere Fontanals són els guardonats amb l’11è Premi Ramon Barnils de Periodisme d’Investigació d'àmbit nacional per la seva investigació sobre la història no explicada d'Aliança Catalana. Aquesta sèrie de reportatges es va publicar a Nació durant la primera setmana de febrer d'enguany. A més, també s’ha lliurat el Premi Honorífic a Empar Marco, en reconeixement de la seva trajectòria professional.

'La història no explicada d’Aliança Catalana' és una sèrie de sis articles publicats a Nació que revelen qui hi ha realment darrere el partit liderat per Sílvia Orriols i aporta informació inèdita sobre l’estructura i els recursos d’aquest partit d’extrema dreta: posen sobre la taula el nom de l’empresari i exdirigent de Solidaritat Catalana Eduard Llaguno com a finançador del partit, expliquen el rol d’Orriols en la vida orgànica d’Aliança Catalana, i també narren una trobada privada de la militància amb la cúpula del partit, entre altres qüestions.

El jurat ha valorat especialment l'aportació de nova informació desconeguda fins ara sobre els orígens d'Aliança Catalana i la importància de donar eines als votants perquè sàpiguen què hi ha al darrere dels partits que es presenten a les eleccions. També destaca que és imprescindible que els mitjans de comunicació facin feina com la d'aquesta sèrie, perquè el periodisme ha de fiscalitzar tots els partits, inclosa l'extrema dreta, en lloc de fer-li d'altaveu.

A més, el jurat també ha fet una menció especial al reportatge 'Traspassos de diners, suplantacions i clima de «terror»’, que reconstrueix la marxa de Manel Esteller de l'Institut Josep Carreras', publicat per Cristina Sáez i Núria Juanico Llumà al diari Ara. El jurat ha subratllat la dificultat d'accedir a informació com la que aporta sobre un món a vegades tan opac com el de la recerca universitària i l'impacte que ha aconseguit. 
 

Alba Riera, presentadora de la gala d'enguany. Foto: Grup Barnils


Enguany el jurat ha decidit declarar desert el Premi Barnils en la categoria de mitjans de proximitat. De tota manera, vol fer notar que la premsa local és imprescindible i anima el sector a presentar més projectes a la següent convocatòria del Premi. 

Primer Premi Honorífic per Empar Marco
 
El premi honorífic d’aquesta edició s’ha atorgat a la periodista valenciana Empar Marco. El guardó li reconeix la trajectòria professional com a periodista i la feina que ha fet pel desenvolupament del sistema de mitjans catalanoparlants als Països Catalans. Va ser la primera directora de la radiotelevisió pública valenciana À Punt, del 2017 al 2020, en què va apostar per uns mitjans públics propers a la ciutadania, independents i veraços. A més, també va ser corresponsal al País Valencià de TV3, Catalunya Ràdio, l’Avui i La Vanguardia. Aquesta és la segona edició en què es lliura premi honorífic, un guardó creat fa un any coincidint amb els 10 anys del Premi Barnils. 
 

El premi honorífic d’aquesta edició s’ha atorgat a la periodista valenciana Empar Marco. Foto: Grup Barnils


Enric Borràs, president del Grup Barnils: “El periodisme és impossible sense democràcia”

La gala de lliurament dels guardons de l’11a edició del Premi Ramon Barnils de Periodisme d’Investigació, impulsat pel Grup de Periodistes Ramon Barnils, s’ha celebrat aquest dimecres 26 de novembre, a la Sala Moragues del Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona. 

Durant l’acte, el president del Grup, Enric Borràs, ha afirmat que «com a Grup Barnils estem a la primera línia de la trinxera periodística contra l'extrema dreta». Ha advertit que «l'extrema dreta és la porta del feixisme i per això hem llançat una campanya de defensa del periodisme antifeixista». A més, ha afegit que «el periodisme és impossible sense la democràcia, i sense democràcia no hi ha periodisme». I ha fet una crida a tots els reporters, fotògrafs, informadors i periodistes en general a declarar-se antifeixistes i actuar en conseqüència.

El premi Barnils d’enguany ha comptat amb un jurat format per Andreu Merino periodista a El Matí de Catalunya Ràdio; Cristina Mur, directora de Cugat Mèdia; Marcel Mauri, doctor en Comunicació Social i professor i investigador del Departament de Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra; Aleix Moldes, periodista de l’Ara, guanyador del Premi Barnils en categoria nacional de l'última edició; Pau Brunet, membre de l’AMIC i responsable de l'edició digital de Regió7, i Enric Borràs, president del Grup de Periodistes Ramon Barnils. 
 

L'acte ha comptat amb la realització del podcast en directe 'Com dir-t’ho'. Foto: Grup Barnils


Aquesta edició del premi ha estat possible gràcies al patrocini i col·laboració de l’Institut d’Estudis Ilerdencs, l’Ajuntament de Sant Cugat del Vallès, l’AMIC - Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, la Diputació de Lleida, Abacus, la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Generalitat de Catalunya, la DO Terra Alta, Embotits Obach el Sona9, l’Escola Guillem Agulló d’Òmnium Cultural i el Born CCM.

Alba Riera ha presentat la gala d’enguany, que ha comptat amb la realització del podcast en directe 'Com dir-t’ho' de l’escola Guillem Agulló d’Òmnium Cultural, presentat per Jana Jubert i Laura Grau i amb els creadors de contingut Neus Climent de ‘No m’importa’ i Víctor Lafuente, i Arnau Lleonart, vicepresident del Grup Barnils, i l’actuació musical de Bru, finalistes del concurs Sona9 de 2024. 

A l’acte, hi han assistit unes dues-centes persones vinculades al món comunicatiu i periodístic i ha acabat, com és habitual, amb un brindis pel periodisme d’investigació, amb vi de la DO Terra Alta i un tast d’Embotits Obach. 
 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Un moment de la conversa «Mines, fronteres i transició verda»
Un moment de la conversa «Mines, fronteres i transició verda» | Míriam Martí
La jornada inaugural al Canòdrom va omplir la sala amb xerrades sobre els biaixos racistes de la IA, el tecnofeudalisme i l’impacte dels centres de dades | Especialistes i activistes van alertar dels impactes socials i ambientals del model tecnològic actual i de les dinàmiques d’extractivisme global que el sosté
Laia Gordi
Laia Gordi | Ulisses Ortiz
L’obra, editada per Tigre de Paper, reivindica el valor polític i social de les mares i parla de maternitats per a homes, dones i identitats dissidents | Aquest dissabte es fa la primera presentació del llibre a Barcelona; la segona serà a Taradell dimecres vinent
Representants de CoopCamp a la presentació de la FESCT
Representants de CoopCamp a la presentació de la FESCT
Durant aquests anys ha assessorat més d’un miler de projectes econòmics que han generat la creació de 79 cooperatives i entitats de l’economia social i 409 llocs de treball directes | La ponència inicial sondejarà les possibilitats de transformació de l’estructura econòmica i productiva del Camp de Tarragona tenint en compte el model turístic, l’energia, el consum i el comerç