EN MOVIMENT | ATENEU COOPERATIU

Segona edició del curs sobre economia social amb la UVic

Carla Escarrà: «Els entorns rurals som proveïdors de recursos i abocadors de residus»

| 23/10/2023 a les 20:44h
Arxivat a: En moviment, economia social i solidària
Aquesta notícia es va publicar originalment el 23/10/2023 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
D’aquí a un mes comença la segona edició del curs ‘Economia social i solidària per a l’enfortiment territorial’, impulsat per l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i l’Escola de Postgrau de la UVic, amb un format semipresencial que combina les classes en línia i les visites a projectes d’economia social. El curs està subvencionat en un 90%, el que suposa un preu final de 40 euros i l’equivalència de 2’5 crèdits ECTS per a estudiants de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic.

L’inici del curs és el 16 de novembre i s’allargarà fins el 22 de febrer del 2024, amb classes els dimarts i dijous de sis a vuit de la tarda per a les sessions en línia i cinc dissabtes al matí per a les visites d’experiències. ‘Economia social i solidària per a l’enfortiment territorial’ s’adreça a membres de projectes d’economia social o que vulguin impulsar-los i a persones tècniques en desenvolupament econòmic i emprenedoria. El professorat està format per membres de les cooperatives Mas les vinyes, La Ciutat Invisible, Sambucus, La Lluerna Llibreria, Fil a l’agulla, així com de l’Ateneu Cooperatiu de la Catalunya Central i d’altres entitats com Coopcamp o la Comunalitat de Manresa, a més del geògraf Ignasi Aldomà i el pastisser Josep Manel Busqueta, que ja van ser-hi presents en l’edició passada.

El programa té la particularitat de tenir com a eix transversal i com a continguts la perspectiva territorial i les ruralitats, a més de reivindicar les iniciatives d’economia social que sorgeixen en àmbits no metropolitans i rurals. L’objectiu és comprendre com aquestes iniciatives es desenvolupen, com donen respostes a necessitats específiques dels entorns i quines potencialitats hi tenen. Com a prèvia del curs, s’ha organitzat el webinar ‘És l’Economia Solidària una eina per a generar sobiranies als entorns rurals?’ per al pròxim dimecres 25 d’octubre a dos quarts de vuit del vespre. Una sessió de mitja hora per fer un acostament teòric a les diferències entre els entorns urbans i els entorns rurals, com la història recent n’ha posat un (l’urbà) al centre polític i econòmic i ha condemnat l’altre (el rural) a la seva subordinació i ens preguntarem si les propostes de l’ESS contribueixen a revertir aquesta dinàmica.

Visites al territori

Les visites s’enfocaran en diverses temàtiques: la cultura com a motor de dinamització territorial, la sobirania alimentària en diversos projectes agroecològics osonencs, projectes cooperatius en micropobles, la sobirania energètica, la col·laboració público-cooperativa-comunitària i la construcció d’estructures populars. Què significa tenir en compte la perspectiva territorial? Com s’organitza el territori a casa nostra? És sostenible l’actual model de distribució territorial? Com pot ajudar una distribució territorial demogràfica i econòmica més equitativa a afrontar els reptes socials i mediambientals de la nostra societat? Com implementar les cures en els nostres projectes? Es tracta d’algunes de les qüestions principals del curs, que també s’encarregarà d’aprofundir en les possibilitats del model cooperatiu i en com impulsar nous projectes d’economia social. Les inscripcions, tant del curs com les del webinar, ja estan obertes.
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Els autors són partidaris de reinterpretar la tradició, entenent-la com «una llavor en constant metamorfosis»
Els autors són partidaris de reinterpretar la tradició, entenent-la com «una llavor en constant metamorfosis» | Nina Adam Hausmann
Josep Comajoan Colomé
L'Escola de Formació Guillem Agulló presentarà dilluns al Casal Popular Boira Baixa de Manlleu la publicació «Més enllà de la festa: Cultura popular en construcció» | L'obra defensa una cultura popular viva i en transformació constant i aborda qüestions com la diversitat, l'antiracisme, la memòria, la construcció nacional o els reptes davant els discursos excloents
Activistes d'entitats en defensa de l'habitatge, aquest dijous davant l'immoble afectat
Activistes d'entitats en defensa de l'habitatge, aquest dijous davant l'immoble afectat | Ferran Domènech
Ferran Domènech Tona
L'ordre de desnonament afecta una família amb tres menors | El pis és propietat de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya
Imatge de treball al nou obrador del Soler de n'Hug, a Prats
Imatge de treball al nou obrador del Soler de n'Hug, a Prats | Sara Blázquez Castells
Sara Blázquez Castells
L’entrada en funcionament de l’obrador permet assumir una fase clau que fins ara es feia fora de la finca | El projecte consolida un model agroalimentari basat en l’arrelament territorial i el control de tot el procés productiu