En Moviment | Fòrum de Debats de Vic

​Europa en el context d'un món que canvia, a la nova xerrada del Fòrum de Debats de Vic

La xerrada, aquest divendres 21 de gener, anirà a càrrec de Manuel Monereo, advocat, analista polític, escriptor i exdiputat de Podem

En opinió de Monereo, Europa s'està convertint en una mena de protectorat dels Estats Units en el si de l'OTAN

| 17/01/2022 a les 21:32h
Arxivat a: En moviment, Fòrum de Debats de Vic, Europa, Manuel Monereo
Aquesta notícia es va publicar originalment el 17/01/2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Manuel Monereo, advocat, analista polític, escriptor i diputat de Podem al Congrés entre 2016 i 2019, és el protagonista de la nova xerrada del Fòrum de Debats de Vic. Monereo hi parlarà sobre Europa en el context d'un món que canvia. La xerrada és a les 8 del vespre a l'auditori del Sucre.

Segons explica el Fòrum de Debats en la convocatòria de l'acte, per a Monereo estem vivint una ruptura històrica que defineix un autèntic canvi d'època. La crisi de la globalització neoliberal, hegemonitzada pels Estats Units, ve acompanyada d'una transició geopolítica en què apareixen estats que qüestionen el fins ara indiscutible poder nord-americà en un context de «declivi d'Occident i (re)emergència d'un Orient que es rebota contra el domini d'una civilització que ha tingut la pretensió de ser l'única indispensable». Sense oblidar la crisi social i ecològica de l'anomenat «capitalocè».

Estaríem transitant, doncs, en opinió de Monereo, des d'un món unipolar amb hegemonia dels Estats Units cap a un món multipolar on noves potències econòmiques, politicomilitars i culturals pugnen per una redistribució del poder i noves formes de relacionar-se. Per a Monereo la Unió Europea, que des del punt de vista econòmic ha estat l'eina d'implantació d'una globalització al servei especialment d'Alemanya i perjudicial per als interessos dels països perifèrics com Espanya, és, des del punt de vista politicomilitar, una mena de protectorat dels Estats Units en el si de l'OTAN.

Monereo aposta per la diplomàcia, el desarmament i la seguretat mútua davant del risc de guerra que comporta la situació. Una altra Europa, creu Monereo, és possible i necessària.

Manuel Monereo és llicenciat en Dret, havent exercit com a advocat laboralista. Ha estat diputat al Congrés durant entre 2016 i 2019. Prolífic columnista, ha publicat en nombroses publicacions, especialment a Cuarto Poder i El Viejo Topo. En les seves reflexions sobre el pensament polític han ocupat un lloc destacat figures com el Che Guevara o Antonio Gramsci. Ha publicat diversos llibres, entre els quals De la crisis a la revolución democrática (2013); Por Europa y contra el sistema euro (2014); España un proyecto de liberación (2017), del que n'és coautor amb Héctor Illueca, i Oligarquía o democracia. España, nuestro futuro (2020).

 
[EN MOVIMENT és una secció de Setembre per donar a conèixer el dia a dia dels moviments socials i de les entitats d'Osona i la Catalunya interior que treballen per la transformació social]
Primera edició del festival, davant la llibreria El Refugi.
Primera edició del festival, davant la llibreria El Refugi. | Josep Comajoan
L'esdeveniment és coorganitzat per les llibreries cooperatives El Refugi de La Seu d’Urgell i La Lluerna de Ripoll | Enguany la proposta augmenta en nombre de dies, per tal d'omplir les localitats del Pirineu de poesia i música
«L'Imperialisme estatunidenc porta anys generant guerres a Orient Mitjà. El control dels recursos és essencial per al capital»
«L'Imperialisme estatunidenc porta anys generant guerres a Orient Mitjà. El control dels recursos és essencial per al capital» | Bumble Dee
Óscar García Jurado
Óscar García Jurado debuta com a articulista a Setembre amb un text que vincula el conflicte d'Orient Mitjà amb els interessos del capitalisme que se serveix del racisme, el masclisme, l'explotació ambiental o el militarisme per als seus interessos | «El capital necessita de l'Estat per a nodrir-se. Sempre ho ha fet. També en neoliberalisme. L'augment de la despesa militar suposarà disminuir despesa pública en educació, sanitat,… Això significarà un augment dels beneficis del capital que controla la provisió privada d'aquests serveis»
L'equip de la cooperativa a la Plaça del Mercat, ben a prop de la seva seu.
L'equip de la cooperativa a la Plaça del Mercat, ben a prop de la seva seu. | Ulisses Ortiz
Anna Pujol Navarro
Neu al carrer és una cooperativa dedicada a la creació, producció, management, acompanyament, comunicació i agitació general de projectes culturals