El Diacrític

Qui sap què és, el temps

«Com més gran em faig, més pateixo les discriminacions a causa de l’edat: aquella manera de fer tan occidental que em fa invisible»

«A moltes i a molts no ens agraden les sopes de lletres ni badar al carrer, ni la missa del diumenge al televisor. No ens agrada que ens tractin d’un manera absurdament condescendent»

No parleu de mi com si jo no hi fos

| 14/12/2021 a les 21:20h
Especial: El Diacrític
Arxivat a: El Diacrític, vacunes, joves, gent gran
«Cada vegada més, des del poder s’afavoreixen experiències divisòries de la gent: els vells, els joves; les universitàries, els obrers»
«Cada vegada més, des del poder s’afavoreixen experiències divisòries de la gent: els vells, els joves; les universitàries, els obrers» | Andrea Piacquadio
Aquesta notícia es va publicar originalment el 14/12/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Com més gran em faig, més pateixo les discriminacions a causa de l’edat: aquella manera de fer tan occidental que em fa invisible. Des que em vaig deixar els cabells blancs, i fa més de quatre dies, m’adono que molts ni em veuen ni, per descomptat, esperen les meves opinions.

Aquesta discriminació per edat, però, també funciona en sentit invers, és a dir, contra els joves: si volen trobar feina, se’ls demana d’entrada una experiència impossible (però si tens experiència se’t demanarà la joventut).

Al tren, per exemple, hi ha revisors que m’ignoren però que assetgen contínuament els joves i els immigrants, fins al punt que he hagut de dir més d’una vegada que «aquest noi va amb mi» o passar de sota mà alguna mascareta sense la qual a algú se li prohibia continuar el viatge.

Suposo que els casals d’avis i àvies estan prou bé, però jo m’estimo més anar a un curs d’anglès  en què la majoria d’alumnes podrien ser les meves nétes, els meus néts. Encara que de tant en tant se me’n vagi el sant al cel i oblidi a mitja frase una paraula ben habitual. Però trobo estimulant el fet de compartir, en la mesura que puc, la seva agudesa i rapidesa mental, el seu entusiasme i les seves ganes d’aprendre i de treballar.

Però, cada vegada més, des del poder s’afavoreixen experiències divisòries de la gent: els vells, els joves; les universitàries, els obrers.

I ara, amb el virus de la por que ens han inoculat ben endins amb la pandèmia, les discriminacions ja arriben a l’extrem: els vacunats i els altres. Els qui poden entrar als bars i els qui no. Les qui potser tenim el passaport de la vergonya però ens estimem més passar fred a les terrasses que no pas exhibir-lo.

Les bombolles. Les qui contagien tristesa, les qui contagien alegria. Les cases-fortalesa amb alarmes contra les veïnes, els veïns. La hospitalitat perduda.

Potser són nostàlgies de la tercera edat, que en diuen, però jo enyoro aquelles cases de poble amb les portes sempre obertes, aquells plats a taula a casa de les veïnes, aquella manera de viure portes enfora, al carrer, (però no l’escola segregadora, és clar, ni els capellans que predicaven l’odi i el terror per tal de domesticar la gent encara lliure).

Cada vegada serem més, la gent gran, o això diuen. I a moltes i a molts no ens agraden les sopes de lletres ni badar al carrer, ni la missa del diumenge al televisor. No ens agrada que ens tractin d’un manera absurdament condescendent. 

No podríem crear espais de convivència real? Potser serien prou revolucionaris.

Al capdavall, qui sap què som. Qui sap què és, el temps.

Contingut relacionat

Imatge il·lustrativa
Carme Brugarola
14/05/2021
Cartell amb propostes de suport mutu de la cooperativa Clau Mestra, de Sant Cugat
Cartell amb propostes de suport mutu de la cooperativa Clau Mestra, de Sant Cugat
Laia Coronado Nadal
Crònica de dos actes sobre habitatge cooperatiu en cessió d’ús organitzats per l’Ateneu Cooperatiu del Vallès Occidental a Sant Cugat i Sant Quirze del Vallès | S'hi van explicar, entre altres, els casos de Clau Mestra, Can 70, Empriu, La Corba, Can n'Antolí o l'Associació Cohabitatge Sènior Sant Quirze
Entrada a Burj el Barajneh, un camp de refugiats palestins al sud de Beirut, afectat per les ordres d'evacuació, amb tot el que comporta en ser ja un camp de refugiats
Entrada a Burj el Barajneh, un camp de refugiats palestins al sud de Beirut, afectat per les ordres d'evacuació, amb tot el que comporta en ser ja un camp de refugiats | Núria Roma
Núria Roma
Article d'anàlisi de Núria Roma, osonenca resident a Beirut, sobre les evacuacions de civils massives ordenades per l'exèrcit d'Israel al sud del Líban | «Aquestes evacuacions massives, que afecten pobles sencers i àrees urbanes densament poblades, plantegen una qüestió central: fins a quin punt responen realment a una lògica de protecció, o bé poden constituir una forma de desplaçament forçat prohibit pel dret internacional humanitari?»
'Horitzontals: diàlegs cooperatius' és un cicle de pòdcasts que vol posar en conversa experiències consolidades i persones expertes de l’economia transformadora
'Horitzontals: diàlegs cooperatius' és un cicle de pòdcasts que vol posar en conversa experiències consolidades i persones expertes de l’economia transformadora
Hi participaran més d’una vintena de persones expertes, moderadores de renom i entitats dels àmbits agroalimentari, habitatge, cures, memòria històrica del cooperativisme i cultura | Des de l’abril al setembre hi haurà cinc capítols en cinc comarques de la Catalunya Central​