Entrevista | Joana Bregolat i Juanjo Álvarez, coautors de 'Como si hubiera un mañana'

Joana Bregolat: «Els fons Next Generation són l'enèsima ofensiva del capitalisme liberal»

Entrevista a Joana Bregolat i Juanjo Álvarez, activistes ecosocialistes i dos dels autors de 'Como si hubiera un mañana', a l'última Fira Literal

«No hauríem de pensar en sobreviure, sinó en viure»

Martina Marcet: «El porc és el gran exemple del terror de l’agroindústria»

| 28/07/2021 a les 21:22h
Especial: Entrevistes
Arxivat a: Setembre social, green washing, Fons Next Generation, capitalisme verd, moviment climàtic juvenil, Joana Bregolat, Juanjo Álvarez, Fira Literal, ecosocialisme, transició ecosocialista, transició ecològica, llibres, entrevista
Aquesta notícia es va publicar originalment el 28/07/2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Joana Bregolat i Juanjo Álvarez són dos dels quinze autors de Como si hubiera un mañana. Ensayos para una transición ecosocialista (Sylone i Viento Sur, 2020), que va presentar-se a l'última edició de la Fira Literal a Barcelona. L'entrevista a Bregolat i Álvarez és una de les quatre que hi va fer Setembre, en la seva col·laboració anual amb la fira.

Bregolat és politòloga i activista del moviment climàtic juvenil i per la justícia climàtica. Milita a Anticapitalistes. Álvarez també és activista ecologista i ecosocialista, militant d'Anticapitalistes i membre del Grup d'Investigació Transdisciplinar sobre Transicions Socioecològiques. Tots dos defensen en el llibre i en l'entrevista que la lluita ecològica ha d'anar de la mà d'altres com la social, la feminista o la del dret a l'habitatge. «O es construeix una moviment que reivindiqui l'habitatge com a bé d'ús i no de canvi, o no podem parlar de transició ecosocialista», recalca Álvarez. «No hauríem de pensar en sobreviure, sinó en viure», emfatitza Bregolat, que afegeix: «Ecosocialisme i ecofeminisme van de la mà».

Tots dos són critis amb l'anomenat capitalisme verd, que fa un pas més al clàssic green washing que ha practicat en les últimes dècades l'economia de mercat. «Els fons Next Generation són l'enèsima ofensiva del capitalisme liberal», diu Bregolat en l'entrevista. «El motor de transformació ecològica mai seran les elits», afegeix.

Per la seva part, Álvarez defineix la proposta ecosocialista a partir de tres trets bàsics: la contenció de l'esfera econòmica capitalista, la redistribució i l'emancipació popular. Considera que després del fracàs de les propostes ecologistes dels anys seixanta i noranta, ara les condicions estan prou madures com perquè realment es pugui produir una transició amb un «horitzó ecosocialista».

En el llibre, vuit autores i set autors de tres generacions diferents analitzen des de diferents punts de vista la necessitat urgent de generar nous projectes socials i ecològics en la línia del penament ecosocialista. Les dificultats s'alternen amb l'esperança que encara és possible assolir el canvi, i d'aquí que, malgrat l'escenari de crisi i de retrocessos socials i ecològics, queda marge per a l'esperança i cal pendar, viure i lluitar com si hi haguès un demà, que dona títol al llibre.
Activistes del Grup de suport Mutu de Manlleu concentrats davant de l'immoble afectat del carrer Àngel Guimerà
Activistes del Grup de suport Mutu de Manlleu concentrats davant de l'immoble afectat del carrer Àngel Guimerà | Ferran Domènech
Ferran Domènech
La família vivia en règim d'ocupació des de fa dos anys, quan van perdre la feina i van acumular deutes amb el propietari, que no els va renovar el lloguer | Fa dos anys que estan inscrits a l'espera de pisos de protecció oficial, però no els n'han concedit cap
El runam salí del Cogulló, al fons.
El runam salí del Cogulló, al fons. | Revoltes de la Terra
Anna Pujol Navarro
Entre les accions de desobediència, es va ocupar el runam salí del Cogulló, es van desmontar vies del tren i es va portar a terme una marxa lenta per tallar les carreteres c-16 i c-25 | Les protestes organitzades per Revoltes de la Terra han posat el focus en els greus impactes ambientals de la mineria de potassa, especialment la salinització dels rius i la degradació del territori
 Es calcula que més de la meitat de la població de Síria -uns 16,5 milions de 26,4 milions d’habitats en total- continuen enfrontant-se a necessitats humanitàries urgents i només el 62% dels hospitals són funcionals.
Es calcula que més de la meitat de la població de Síria -uns 16,5 milions de 26,4 milions d’habitats en total- continuen enfrontant-se a necessitats humanitàries urgents i només el 62% dels hospitals són funcionals. | Anna Montraveta Riu
Anna Montraveta Riu
Des del canvi de règim, la reconstrucció de les ciutats -i sobretot de les zones rurals- és el repte principal del país | A part de la guerra, Anjara va ser també una de les ciutats afectades pels terratrèmols del 2023, que van causar al voltant de 60.000 morts entre Síria i Turquia